Värme allmänt
Pirren72: [citat] Hej! Jag har fått det att lira nu efter lite klurande. Väldigt nöjd med MP4 (har som sagt två) Skulle kört en värmepump om det då fanns en med lågt byggmått vilket jag inte kunde hitta. Man får mycket el för mellanskillnaden mellan en VP och en Värmebaron,,,
BSOD: Har man 0 behov av ventilation (fritidshus avställt) så ger ju en ftx nästan ingen återvinning. Men den skapar ingen energi, bara minskar förlusten. Värmebaronen tillverkar ju lite alltmöjligt, men jag anar att du menar elpanna? Det är nog det sista jag skulle skaffa. Hög investering för vattenburet system men i alla fall samma driftkostnader som ett par billiga konvektoreelement.
trideed: Inga problem att installera en frånluftsvärmepump med luft- vattenvärmepump som komplement ifall ni vill gå den vägen
jasa1: Letade lite kring rörspisar och hittade den här gamla tråden. Den där pappen är asbest
steve5432: Vi kommer att göra en utbyggnad på 28 m2. utbyggnaden är en ordinär byggnad, dock med en hel del fönster (210 cm höga)då min fru ville ha endast en inglasad altan och jag ville kunna använda utrymmet året runt, utan att behöva värma upp extra eller ha dörrar mellan husets vardagsrum och utbyggnaden. Där vi ska ta upp ett hål i husets sädervägg sitter det idag ett rejält stort
pdov: Kanske ett alternativ: https://www.purmo.com/sv-se/produkter/rumsapparater/elvarme/elradiatorer/oljefyllda-elradiatorer/yali-gv
Danne213: Fick tag på en luft/vatten med leverans i november, så det får bli luftvärmepump och 2kw fläkt. Tack för svar ändå
Plars: I ett modern hus är energiåtgången för uppvärmning inte särskilt stor med värmepump. Hushållselen är ofta lika stor och den är svårare att flytta till natten. Under januari så förbrukade mitt hus 273 kWh för uppvärmning/VV med LV-VP, med COP >4. Moderna pumpar går idag att styra mot Nordpools spotpriser, så den gör redan där en stor besparing. Du kan även flytta all
Terrific: Förra året drog jag in golvvärme på hela övervåningen. 70kvm, 12 mm slang. Slinga 1: 24.3m Slinga 2: 75.1m Slinga 3: 66.5m Slinga 4: 57m Slinga 5: 34.3m Slinga 6: 31.2 3 olika rum, kök och vardagsrum övre hall sitter ihop och har tre slingor på 66.5+57+34.3. Allt drivs av en värmebaronen VE4. I badrummet får jag max ut 1L/min enligt flödesmätaren och resterande under det. Justerade
H-Thomasson: Nej. Varje dörrpost är en spärr för att kylan ska förflytta sig.
Lutte: [citat] Jag gjorde så att jag tog del av deras installationserbjudande för att få ut pumpen tidigt i våras medans snön fortfarande låg tjock. När inselo eller vad dom nu heter ringde bad jag bara dom ringa senare, men då hade jag inte tid med dom och nu har jag inte hört av dom på ett tag. Sen anlitade jag en egen installatör, han var mycket billig! Enda nackdelen är att han ligger
NICHOLAS J: En elektrisk varmvattenberedare är alltid 100% effektiv. Det som en ny kan vara bättre på är isolering av skalet till beredaren så den inte läcker ut värme lika snabbt, men det är ytterst marginellt. Vill du ha en effektivare beredaren finns det värmepumpsmodeller för 10-20tkr.
mattisgn: Hej gänget. Vi har idag en uttjänt gaspanna och för dålig ventilation. Sannolikt solceller på gång. Hus från -62 med 112 kvm. Har läst den här tråden och gjort en beräkning utifrån det https://www.byggahus.se/forum/threads/gaspanna-lvvp-kalkyl.388960/page-2 Problemet är väl att elen är väldigt dyr nu och investeringen på 120k för LVVP med våra gamla lågstrålande element
merbanan: Det är många parametrar för att reda ut för att ta reda på vad som är mest ekonommiskt. Men om man börjar med att titta på bara den rörliga kostnaden för elen jämfört med kostnaden för fjärrvärmen så kan man se om det finns en marginal som ger möjlighet att eventuellt tjäna in kostnaden för en bergvärmeinstallation. Men elprisets ökning kommer definitivt att göra det
Jonas_df: Hej, Stod i fönstret och tittade på när bergvärmen borrades häromdagen (samtidigt som jag hade jobbmöte). Vid införandet av kollektorslangen såg jag dock att de inte riktigt matade slangen rätt (de hade någon form av matare) och att det därför blev ett fullständigt vik på slangen. Nu har jag framfört detta klagomål till entreprenören men är lite osäker på hur stort problem det
matssoderlindh: Vår Thermia ECO Classic började larma på högtryckssidan strax efter att jag ställt den i läget att bara producera varmvatten. Cirkulationspumpen som snurrar konstant under vintern startar och stoppar hela tiden när den går i det läget. CP var kokhet och det kändes inte som den snurrade. När jag skruvad bort locket var det inga problem att snurra pumpen. Öppnade lilla lådan där
Karrock: Den blåa ratten i sista bilden, kan du följa rören från den till expansionskärlets manometer (tryckmätare) så är det en het kandidat, vrid på lite försktigt och se om det händer något. Att trycket sjunker så fort är inget bra tecken. Expansionskärl ska inte behöva fyllas på en massa. Blåsan i den kan vara trasig, den ser inte helt ny ut.
finklemcgraw: [citat] Ja, jag har sett det du pratar om i andra situationer. Deformationen var i det här fallet minimal. Inga problem att varken få på en ny klämring eller att få den att fästa och täta ordentligt.
Nissens: [citat] TS skrev att det blev ”som en termos” det lär en bra ventilation ta bort.
Tweety1985: [citat] Firman som satte in den fick inte ordning på systemet här med 310an (den krävde mer el och de ville inte säkra upp) och kom fram till att de skulle riva ut den och sätta in 320 istället. Men fick såklart ändå säkra upp så med facit i hand kunde de låtit 310 sitta kvar. Hann inte framföra mina funderingar innan de bytte. En väldig oreda och jag anlitar inte den firman igen…
Josth: Skulle anlita rörmokare som kan tryckprova värmesystemet om man är osäker på systemets status.
Josth: Lite grann (tiondelar av en bar) beror trycket på manometern på vilken temperatur värmevattnet har för stunden. Om man stängt inkommande kallvatten till pannan och det är hål mellan värmevattnet och varmvattnet kommer trycket att sjunka när man spolar varmvatten som då tappar sitt tryck och strålen upphör.
total: [citat] Helt rätt, jag hade en förenklad beskrivning.
Magna-Flash: [citat] Ny adress till Facebook-gruppen: www.facebook.com/groups/visomborinivishus/
JohanLun: Ska förbereda för att montera en radiator i källaren då jag måste tömma systemet för att återansluta en radiator uppe i huset och då kan passa på att koppla på rör på befintligt system, men vill inte montera källarradoatorn än. Jag skulle helst sätta kulventiler typ "ballofix" som är diskreta och kunde sitta kvar mot att behöva plugga och sen tömma systemet helt igen den dag
Fluxor: Ett annan lösning kan vara ett elementskydd. Då slipper man se bakom.
Dortmunder DAB: [citat] Utan att exakt veta om det går att serva/efterfylla så känns denna på tyska eBay nästan intressant: https://www.ebay.de/itm/254957850740?hash=item3b5cac1074:g:xWgAAOSw8ntidT2D Fanns i en svagare variant från samma leverantör också som kostade typ 70 euro mindre. Inte direkt billig men en gammal Mitsubishi kanske funkar hyfsat ändå? Obs quick-connect fördyrade med ca 140 euro,
Bonzo2000: [citat] Japp. Inkopplat och driftsatt för några veckor sedan, precis i lagom tid inför värmen. Jag är rätt nöjd att jag fick ihop det till slut och ännu en gång har jag insett att precis när man börjar begripa hur man ska göra med allt så är man klar.
Allmänobildad: Kolla glasrörsäkringen i kopplingsboxen i fördelarskåpet. Den sitter till vänster om transformatorn.