V
Vector: Utrymme...?! En fördelare tar väl inte så mycket utrymme. Sen får man väl diskutera var man kan sätta den men är man i ritningstadiet måste väl det gå att lösa . Bekanta som bygger sätter den i hallen för blir det så det någon annan uppvärmning i framtiden så har dom gjort utrymme för att ta bort garderober för att ex sätta lvvp.
15 svar · 2,3k läst
J
janerik12: Lösning jag kom fram till är här.
49 svar · 7,2k läst
·
J
Josth: Du behöver adapter MMA-EP RSK nr: 480 52 85 för att kunna köpa den termostat du länkade till (MMA Evosense). T.ex. https://www.rinkabyror.se/varumarke/mma/artikel/mma-adapter-mma-rvt/
1 svar · 2,0k läst
·
V
Vattenbyxa: Korrekt, du drar tillopp/retur från fjärrvärmecentralen in i ett golvvärmefördelarskåp, där slingorna sedan går till de olika rummen! Då får du injustera varje slinga i skåpet! Du kan säkert kontakta LK eller Uponor som projektör och få mer svar av dom(dom ritar även upp golvvärmen och beräknar den) åt dig, om du vill ha facit
8 svar · 1,6k läst
J
jonaserik: Glöm allt med service på den, bara nytt som gäller, köp då en sådan, den har en speciel avrängare på sig. Så när man gängar av den så stänger den. Behövs ingen ballofix. Sen ska den svarta plaren alltid vara tilldragen för alla avluftare börjar läcka någon gång. Dom öppnas kanske 2 ggr året eller vid arbeten på systemet.
1 svar · 1,0k läst
·
jordglob99
jordglob99: Vad gör dessa paneler så dyra? Tycker att solceller ser ut att kosta mer att producera…
45 svar · 37,7k läst
·
R
ravve007: Tack för svaret, då gör jag så :)
4 svar · 1,4k läst
·
K
kniv: Lägg allt på börsen i ASSI Domän, allt enligt Markarbetarens tidigare tips.
10 svar · 1,6k läst
G
greberg: [citat] Hahah tack. Japp absolut, har precis kopplat så för att få lite värme i golvet
21 svar · 2,8k läst
·
A
Anncharlotte Holsö: [citat] [citat] Tack alla för era tankar och svar, känns som om jag inte är helt ute och cyklar i alla fall :)
4 svar · 1,1k läst
J
Jochi: Påtvingad konvektion har nog störst betydelse på radiatorer med konvektionsplåtar medan effekthöjning på släta panelradiatorer är mindre. Strålningsvärdet påverkas inte.
8 svar · 1,8k läst
P
Patzie: Badrummet flytspacklar man, hall går ned gips om underlaget är helt stumt annars lika där
16 svar · 5,0k läst
·
J
jonaserik: Ska du lägga mer slang så håll ut i kurvornaeller använd dig av bockfixtur. Sök på det. Sen err tips, när man läggar GV-slang så vill den inte vara där du vill. Finns ett inbyggt minne att gå tillbaka till rullens form, fyll den med varnvatten ca 35 -40 C , plugga ändarna. Du anar inte hur snäll den blir.
7 svar · 3,6k läst
·
S
saemstpahus: [citat] Berätta lite mer om hur det skulle fungera?
7 svar · 3,6k läst
·
T
TommyC: Jag byter våra gamla Aga Thermopanel radiatorer från 1981 mot nya Purmo Thermopanel V4. Syftet är att konvertera från högtemperatur till lågtemperatursystem samt få fungerande radiatorventiler och thermostater. Vi har enrörssystem med 12mm prisolrör som kommer upp ur golvet. Framledning och retur är placerade på samma sida med 40mm centrumavstånd som på moderna radiatorer. Det
6 svar · 2,9k läst
·
J
Jockebyggab: [citat] Här finns bra info https://www.optihus.se/kallare
12 svar · 4,2k läst
Centano
Centano: [citat] I TS fall var det frågan om att ha eller inte ha golvvärme i badrummet som skulle kunna ge fuktskador utan fallet var om man har golvvärme och sedan stänger av den och vad som då kan hända.
6 svar · 3,8k läst
S
sup3r10r: [citat] Har du möjlighet att mäta upp resistansen i ändlägena för Fläktwoods potentiometer?
14 svar · 3,7k läst
M
M&T68: Tack för svar. Nä det kan ju vara skönt med 25 grader ”gratisvärme” nu på vintern.
4 svar · 1,0k läst
harry73
harry73: Kolla om denna bruksanvisning kan ge de några ledtrådar https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.contura.eu/download/18.df0648a1665f384bb9665/1541746286577/iav_Contura_550_se.pdf&ved=2ahUKEwiPufX9sZr9AhW7VPEDHZQZDMoQFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw0Rz2__mz7KIsmV6IpYX3eV Inte exakt samma modell, men ändå
8 svar · 6,3k läst
·
T
Tierp555: [citat] Om det är den "prylen" du menar(överst i bilden) så styrs den med den andra "dosan" men händer inget hur man än ändrar tempen, har även provat att ta loss reglerventilen, ingen skillnad med temperaturen på ledningarna.
7 svar · 1,6k läst
·
J
jonaserik: Inget ovanligt med delflöde, fungerar bra, med helflöde blir det rätt stora grejer och blir liksom lite dyrare då. Glöm inte ventiler :)
5 svar · 1,2k läst
·
J
Josth: Byt de flesta radiatorerna till TP22 tycker jag. Men räkna gärna på det först. Purmo har bra dimensioneringsprogram på sin sajt.
1 svar · 1,5k läst
S
Småbrukaren: Du borde kunna tömma systemet vid expansionskärlet. Om du inte har ett öppet system såklart.
3 svar · 1,4k läst
·
J
Josth: Ni behöver självklart räkna på kostnaden för de båda alternativen. I ett mellanstort hus ger IVT 490 en besparing om ca 8000 kWh/år eller drygt det. Beroende på hur era lägenheter ser ut kanske besparingen där är ca 7000 kWh/år? Det betyder att åtgången på fjärrvärme skulle bli ca 15000 kWh/år per lägenhet. Ventilationen kan man lösa genom en enkel varvtalsstyrd kanalfläkt
1 svar · 576 läst
B
Björn—72: [citat] Ja, verkar vara den som pajat. Ersatte den lite snabbt med en annan från en ljusslinga och då tändes dioderna :cool: Klantigt, men då har man lärt sig nåt. Tyckte det såg så ofarligt ut med tunna signalkablar så jag tryckte bara in dem i dosan….
3 svar · 1,7k läst
·
P
pbla: Nej och nej. Spekulationer är alltid bra
2 svar · 777 läst
rickardg
rickardg: När vi byggde huset för 9år sen funderade vi på en sådan här vertikal avloppsvärmeväxlare [bild] som återvinner upp till 30% om man värmer både kallvatten till blandaren och vattnet som går till varmvattenberedaren, men som med de flesta andra energibesparingar utöver standard gör bergvärmepumpen att energin blir för billig för att det ska ge någon vinst, men vi såg till att
16 svar · 2,1k läst
·
S
sblixten: Om jag tolkar det rätt, så finns plats för jordvärme, som inte ska användas till något annat under överskådlig framtid. Då hade jag kört på jordvärme(eller bergvärme om prisskillnad inte är alltför stor).
12 svar · 6,3k läst
G
guggen: [citat] Det beror väl på hur man bygger sitt system, jag har öppet system, så det är raka rör upp och ut hela vägen. Har kokat systemet vid flera tillfällen.
34 svar · 4,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.