J
Josth: Ja precis, det är en sådan adapter.
4 svar · 1,3k läst
·
S
Styrtekniker: [citat] Bra synpunkt. Ta ett nytt foto när värmepumpen gör värme.
4 svar · 1,0k läst
·
J
jonaserik: Troligtvis har termoventilen i den kärvat fast, när de inte har använts. Prova med att spola lite VV och knacka med en hammare hårt på metalldelen till höger om om det blå vredet till vänster. Vrid på den blå till vänster fram och tillbaka, samtidigt som du knackar. Den är inställning av tempen på VV så kan den släppa.
1 svar · 1,0k läst
·
H
H-Thomasson: Inget magnetitfilter? Om så, det skulle oroa mig mera.
8 svar · 1,1k läst
·
S
Stig-Helmer: [citat] Fick svar från Altech, du har helt rätt. De säger att Epdm funkar bra till etanol. Härligt, nu har jag många alternativ
24 svar · 3,2k läst
M
Mjolnir: Tack till er alla för tipsen 🙏
9 svar · 4,4k läst
·
L
lordi: Den radiatorn väger inga 120 kg. En sån monterar en person lätt på egen hand. Den levereras troligen på pall, men den väger kanske 25 kg så kanske 60 kg totalt
14 svar · 1,4k läst
·
J
jonaserik: Och termostater på elemeten. Din cirkpump, vilken fart har den, är den modern med grön/gul indikering eller en med 1 - 2 - 3 på kopplingsdosan på pumpen. kanske du kan ta ett foto på den.
8 svar · 981 läst
Tomas_12345
Tomas_12345: Det fungerade utmärkt efter att jag tog loss termostaten! Tack för hjälpen
3 svar · 869 läst
·
S
Styrtekniker: [citat] Ta lite foto och lägg upp.
8 svar · 1,6k läst
C
Cabby: Jag kör på solen sen ställer jag innegivarna på 15 grader och sen kör jag lvp som primär värmekälla. Termostaterna på elementen står på Max.
2 svar · 4,8k läst
T
TommyC: Luft gör att flödet blir för lågt och radiatorn får för låg temperatur. Troligen är inte flödet noll men tillräckligt förminskat för att kraftigt minska radiatorns värmeeffekt.
9 svar · 5,3k läst
·
Fishdoc
Fishdoc: [citat] Kanske det.. låter nästan som att det är enklare att köpa ett nytt element med dessa funktioner inbyggda dock...
6 svar · 3,0k läst
D
Daniel 109: Det beror på vad man menar med sugförmåga. Den klarar inte alls att pumpa luft. Men visst suger den in vatten och ger ett klart högre tryck är många tror.
13 svar · 1,6k läst
G
Gunman: [citat] Ah, smart, man kan ju bryta på 24V-sidan också :-) Skulle en sån här fungera också, tro? Jag behöver ju bara en kanal: Strömbrytare, lågspänning, WiFi, Sonoff SV - StyraHem
23 svar · 14,3k läst
·
D
docboy: Förbigångsröret kommer inte passa till din modell av radiator. Muttrarna på din radiator sitter i radiatorn. På bilden med förbigångsröret sitter muttrarna på rören som kommer ur golvet. Inte ens säkert att det är rätt gäng. Skulle inte gjort detta själv om jag var du.
22 svar · 2,7k läst
·
M
MangeRR: Rörkap med trissa för rostfritt!
5 svar · 1,2k läst
H
HRol: För mig verkar det väldigt konstigt att det bara går att trycka in tryckstiftet(6) ca 1,5 mm. Det bör innebära att ventilkäglan(8) inte öppnar mer än 1,5 mm. Men frågan är varför?? Vågar man skruva ut O-ringspackboxens/stiftets styrhylsa(7) utan att det blir översvämning i köket?
9 svar · 1,4k läst
·
D
Dr Jumping Jack: Nu släppte det, nu fattar jag hur den funkar. Tack för hjälpen!
6 svar · 862 läst
·
I
InsidersUnited: Om du flyttar ner kurvan horisontellt med finjusteringen, det är bara att prova fram tills någon i hushållet fryser. Där någonstans är du rätt. Efter det kan du knäcka den om du känner att det vid vissa temperaturer inte räcker. Bara prova, inget kommer explodera =)
17 svar · 2,0k läst
·
G
Gäddmästaren: [citat] Tack för svar! Det ska jag tänka på om den här lösningen blir aktuell.
2 svar · 1,1k läst
E
Eken08: Kan tillägga att min genomgång visar att alla de stora bolånebankerna ger -0,10% för energiklass A-B, med undantaget att SBAB även ger 0,05% för C.
40 svar · 12,4k läst
ProfessorRekyl
ProfessorRekyl: Bra tråd, tack för tips! Även jag beställde 10st 40405-00N00-1S samt 10st Moehlenhoff VA80 Ventiladapter för 145 EUR från http://eibhandel.de/ Tog 5 dagar att få hem, perfekt ersättare. Enkel att montera.
48 svar · 38,3k läst
·
Senn
Senn: [citat] Med dyse rens så fungerar värmaren perfekt, selv i 22 minusgrader! 🙏🙏🙏 Der sparte jag 11000kr! 🙏
22 svar · 5,2k läst
S
segerstedt.info: [citat] Hej har [HEADING=2]Danfoss Living Connect[/HEADING] och det fungerar alltid! möjligen nån gång efter nät-avbrott så kan signalförstärkare larma och sluta fungera. Mvh g@segerstedt.info
1 svar · 1,5k läst
Judit Winterborn Dickson
Judit Winterborn Dickson: [citat] Du ville få ut all sot skrev du. Bakom luckan längst ner finns asklådan och tar du ut denna så hittar du en lucka bakom den längst in. Detta är sotluckan. Har den inte varit borttagen på länge kan den va lite trög att få bort. Jag brukar raka ur det mesta ända inifrån och bakom spjället som finns halvvägs ungefär. Denna kanal är ju här som röken går ut genom skorstenen
7 svar · 13,4k läst
·
H
Hybro: [citat] Har FTX. Alltid stäng draglucka på framsidan under eldstaden. Tilluft från stenfoten genom 125 mm tub och rakt in under och förbi asklådan vidare till undersidan av rostret. Spjäll mellan eldstad och skorsten helt öppen vid eldning, annars i stort sett stängd (en liten ursparing finns i luckan, typ som på kakelugnar). Så FTX, öppen eller stängd ytterdörr e t c påverkar inte
34 svar · 5,1k läst
·
S
Småbrukaren: Glömmer aldrig den känslan. Du har en fin resa framför dig!
3 svar · 1,2k läst
·
E
Eld: Ursprungligen var ju utrymmet under spisen tänkt som vämeskåp. För att det ska fungera måste spisen stå på klackar så att spisens botten är exponerad i utrymmet. Om man gör en hel botten mellan spis och skåp blir det för kallt i utrymmet för att det ska fungera som värmeskåp. Jag har botten exponerad och då blir det cirka 60 grader i skåpet efter några timmars eldning. Det är
3 svar · 1,8k läst
·
13th Marine
13th Marine: Troligtvis är det från varmvattenberedaren, när vattnet värms expanderar det, och istället för att det ska leta sig bakvägen in i kallvattnet så har man en ventil som släpper ut övertrycket som då bildas. Men följ rören och ta ett foto på var de kommer från.
1 svar · 911 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.