Värme allmänt
Werner Wogel: [citat] Du har rätt där. Sänkte cp till lägsta nivå då blev det tyst i kåken. Men får väl se om det går ha så, värmen lär väl bli sämre ut i elementen då antar jag (?).
Werner Wogel: [citat] Detta var intressant, aldrig hört nåt liknande....😬
jonaserik: [citat] Dom brukar inte kärva och gå långsamt ut, dom fastnar för det mesta i något läge. det är lika med termostaterna på elementen och GV, på sommaren stänger dom till och när värmen behövs har dom kärvat i stängt läge. Då får man öppna upp och se på piggen, kanske knacka på den som en hackspett med ett skaft på en mejsel eller morakniv, så brukar dom lossna. Inga verktyg
Demmpa: Förbigångsrör är det du ska ha, https://www.purmo.com/sv-se/produkter/styrning-och-reglering/reglering/verktyg-och-tillbehor/ventil-och-koppelanslutningar-samt-kopplingar/forbigangsror-f22 Ja, du kan bygla med vad-du-vill som passar gängmässigt.
micce1980: [citat] [citat] Möjligt att jag kan ta den ner till snöflingan då? Maj-Oktober brukar allt vara på "0", av gammal vana. Men bara det är enkelt att ändra så :)
Korvbusier: [citat] Tack för svar. Grovköket står i förbindelse med köket så det får extra värme därifrån, så det borde alltid vara lite varmare där givaren sitter. Badrumsdörren hålls stängd så då kan det vara bra med lite mer effekt i badrummet för att kompensera. Det är som sagt på landet, vi är knappt där på vintern då skall det bara vara låg underhållsvärme. Jag är väll lite
Öster i väster: [citat] Ja dem är både över golvvärmefördelaren och VP
hakfre: Ca 0,5 bar skulle jag gissa är rimligt förtryck i de flesta vanliga villainstallationerna. Under förutsättning att luftblåsan är hel: Ett sätt att fylla luft utan att lossa kärlet är att släppa trycket på vattensidan genom säkerhetsventilen, fylla luft, släppa vattentryck, fylla luft, o.s.v. tills man har 0,5 bar på luftsidan när man har 0 tryck på vattensidan.Om blåsan är helt
Hemmasnickarn85: [citat] Spännande! Blev det bra, har ni några bilder? Mvh
Jochi: [citat] * Kan det föreligga felkopplingar både el- och rörmässigt? Antar att Vardagsrum bara har en termostat men två slingor 1 och 2. Ventil 1 är stängd och 2 öppen. De skall båda ha samma värde om de styrs av gemensam termostat. Om det är varmt i zon 4 men dess ventil varaktigt är stängd kan det bero på att slinga 4 inte går till det rummet. *
The_Nyll: Jag ställde alla element på max 5 men då blev kökets element kallt. Jag vet tidigare hade jag skruvat ner en del element och då började köket bli varmt. Men skruva jag ner vardagsrummet för mkt börjar de bli kallt. Tyder det på?
jonaserik: För dålig fart på laddpumpen, pannan blir inte av med värmen, sen sitter det nog en termostat 72 C i laddomaten, den kan kärva. lätt att kolla, på sidan är det en stor plugg, under där sitter den. På laddomatens anslutningar är det säkert unionkopplingar och om du tittar så är det som en litet öga med skruvspår, som nu sitter jämns med röret. En insexnyckel i hålet och vrid
tergo: självhäftande bruka börja släppa med tiden om den inte har ett rent och fint underlag i dit fall har du sågspåret under så där blir mindre fästyta
santos: Har Uponor golvvärme i huset och skall nu bygga ut och vill därför ha detta där också. Var hittar hittar man mer eller mindre färdiga paket med detta? Verkar mest vara lk. Ska både ha för ingjutning och till spårade spånskivor. Har konto på Ahlsell, Dahl, lunda osv på jobbet men deras priser iaf på lk är inte av denna värld.
Hojt99: [citat] Nu är problemet löst var tillopp/returen som hade frusitt på vinden…. Oisolerade rör men är nu åtgärdat
Gullik Gulliksson: [citat] så sant. Men också beroende på omständigheterna? Om man hela tiden värmer upp inkommande vatten från 38 till 45 grader och jämför det med varmvatten från 10 till 51 så är det inte direkt glasklart för mig när mest värme/kWh är som högst.
utbygget: [citat] Hur har långtidstestet fallit ut?
fribygg: [citat] Det kan ju omöjligt vara ett fabrikat som bara har kortare moduler 100cm och det måste anses osannolikt att det skulle vara ett fabrikat som har 120cm moduler om flera av TS moduler är 100cm, därför tycker jag man kan utesluta KOTA som någon föreslog.
mulle.meck: [citat] Ja, jag kanske går över ån efter vatten när jag fått tänka efter.. när det ändå finns en nyare värmepump är det väl synd att inte använda den. Men hur är det med en luft/vatten pump, den är ganska effektiv ner till en viss temperatur eller? och går det in eltillskott när det blir för kallt? Tänker isåfall att jag kan stödelda lite när det är som kallast
Argastesnickaren: [citat] Jag tror att det är löst, ännu en tråd som vår vän med värme i källaren väckt upp från dom döda:)
Demmpa: Till Thermopanel så finns det avstängningsventil (både rak & vinkel), https://www.purmo.com/sv-se/produkter/styrning-och-reglering/reglering/manuella-ventiler-for-varme-och-kyla/avstangningsventiler/h-stycke-med-avstangningar-cc40 [bild] Har man så att radiatorrören kommer uppifrån så måste de ner å vända om man har thermopanel, men med externt koppel så kan man på vissa (alla?)
globalnorrort: [citat] Jag brukar limma en skiva som är hård cellplast som är klädd med fibernätoch någon cementbaserad ytskikt finns från 10mm och uppåt det gör stor skillnad kör oftast 20mm i alla utrymmen som vi lägger elgolvvärme på då kan du köra nattsänkning mm på termostaten
Jockebyggab: [citat] Jämt fördelad temp i hela kåken är alltid bäst, såsom stora fastigheter, radiatorer smart placerade och vältempererad nedre region/källare o lagom flöde på luften. Hela kåken ska må bra, och man ska inte glömma källaren.
Tove.: [citat] Tack för svar! Huset är byggt med denna konstruktion från början. Jag la presenningar över bjälkarna och det har funkat rätt bra. Tillfällig lösning, mest ett test. Men det var bra mycket kallare där uppe än där nere.
Jockebyggab: [citat] Går att lösa, och bra att du har varm källare, det hjälper hela kåken på sikt, värme letar sig sakta uppåt, även genom trossbotten, ofta är det extra täta fönster och inget läckage som dessvärre fördröjer varmluftsflöde att leta sig vidare och även uppåt. Lite läckage ger också cirkulation på luften vilket i sin tur förflyttar uppvärmd luft. Långsiktigt så har du