R
RSI: [citat] Har liknande funderingar. Kom du fram till en lösning?
6 svar · 2,8k läst
·
J
Josth: Luftvärmeaggregatet ska inte påverkas av att stå avstängt. Men man bör mäta upp att alla luftflöden är korrekta överallt med en luftflödesmätare. Tilluftsfläkten verkar stå onormalt lågt. Går bra att hyra luftflödesmätare för ca tusenlappen och över en helg kan passa bra så att man har gott om tid.
10 svar · 2,5k läst
H
HEM2121: [citat] Det är ju inte riktigt samma sak.😉😀
8 svar · 1,0k läst
·
F
Freddan-70: Nu är det nog inte specifikt LK:s ställdon du har då dessa nig alltid har LK:s logga på sig. Men har du kollat direkt på ställdonet att det står 24v NC på dem? Så du inte har fått något annat ställdon än det du beställt? Dra upp termostaterna i maxläge. Vad händer då? Stänger ställdonen då?
20 svar · 2,4k läst
·
Antewallgren
Antewallgren: Hej! Har två stycken takfläktar som har ett brummande ljud när jag startar dom. När dom fått upp farten och jag stänger av dlm blir det helt tyst. Hittade förut att det berodde på en kondensor? Är det någon som fixat en sån här fläkt?
0 svar · 1,5k läst
nino
nino: [bild] Blir det så här? Den röda underifrån kommer från returen på radiatorn på ovanvåningen, röda övre är golvslingan och den gula tillbaka till systemets retur? Sen en termostatventil, rak, innan slingan går ner i golvet? Första bilden så är högra av de vertikala rören retur
6 svar · 1,5k läst
·
Anders Nylander Larsson
Anders Nylander Larsson: [citat] Om skulle vara luftficka, hur som säga kan man hitta dem och få bort dem? Tips på hur jag gör? Fyll på mer vatten? Lufta värmepumpen, vedpanna? Element?
4 svar · 766 läst
·
D
Danebb: Stort tack
18 svar · 1,2k läst
·
B
buhu: Fjärrvärmecentralen matar värme till hela radhus kvarteret. Tror inte jag kan gå in där och ställa om farten.
2 svar · 512 läst
·
T
tomasbohlin: Renoverar 60-talsvilla, vattenburet värmesystem, fjärrvärme. Det sitter gummislangar med slangklämmor (lånad bild, men det ser likadant ut) slangen ligger längs med golvet bakom ett ”ventilationsgaller”. Det verkar som slangarna släpper ifrån sig gummirester som korkar igen elementen i källarplanet Haft rörmokare som tittat på eländet. Han är tveksam om det går att byta
0 svar · 527 läst
·
Balksjo
Balksjo: [citat] Hej Har precis installerat det elementet och har samma problem. Hur har det gått för dig?
13 svar · 3,0k läst
·
I
InsidersUnited: [citat] Det är om den boende i lägenheten slutar betala sin elräkning och elen stängs av, centralvärmen fortsätter ju att fungera men lägenheten blir inte kall om man har NO termostater. Inte totalströmavbrott i hela kvarteret alltså👍
5 svar · 2,3k läst
K
KokiKaki: [citat] Tack så mycket
30 svar · 4,1k läst
·
J
Josth: FTX kan vara lite lurigt eftersom det kan finnas både elektrisk förvärmare för att klara påfrostning när det är kallt och elektrisk eftervärmare för att garantera komfortvarm tilluft. Båda dessa bör man köra så lite som det är möjligt och låta värmepumpen värma huset istället. Om ni vill ha varmt i källaren så använd fläktkonvektorn så mycket som behövs.
1 svar · 1,2k läst
H
Hybro: Kalldrag kan upplevas även från FTX, om man inte tillför värme med en inuti FTX placerad luftvärmepatron eller värmeslingor. Dessa jobbar på liknande sätt som en elradiator, typ direktel. Drar ca 8 A. (1-fas 230V). Har givetvis stängt av denna, då jag eldar med ved.
4 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Ingen avstängning på den som sitter vad det ser ut som. Den undre varianten i länkarna har en sådan där kass produkt som knappt aldrig fungerar. Men TS har inte den vad jag ser https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/fordelare-med-tillbehor/fordelare-rf/lk-avluftare-rf-77746488/
7 svar · 1,9k läst
·
A
Apoptos: Tror jag själv hittade svaret på fråga #6. Verkar vara problem med kondensator och vara rätt lätt åtgärdat med nya. https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=93098
1 svar · 1,4k läst
·
M
Mellanbarn: [citat] Nu är det ju ett år sedan, men jag vill minnas att jag skruvade medurs för att få det varmare.
6 svar · 3,7k läst
·
Bagaregårdens BK
Bagaregårdens BK: Hej! Står inför att tilläggsisolera min 70-tals bottenplan på 100 kvm invändigt. Bygger om från garage till lägenhet. Väggkonstruktion: tegel (10 cm), luftspalt (5 cm), lättbetong, puts (1,5 cm). Golvet nyligen gjutet med kapillärbrytande grus, cellplast, och vattenburen golvvärme. Nya fönster och planerar gips på väggarna för att höja standarden. Tacksam för tips om
0 svar · 636 läst
·
B
BSOD: Jag hade kopplat kallvatten till närmaste rör på värmesystemet, och satt en ventil eller avluftare på varmvattenutloppet. Då fyller man den enkelt med vatten från värmesystemet och håller den trycksatt enkelt. Man nyttjar volymen. Jag har tagit en sådan i drift som vvb igen. Det tog ett par veckor innan vattnet i duschen var 100% rent o fint.
12 svar · 1,2k läst
·
A
Anderzzon: [citat] Ja det är ju här det börjar bli problem. Kulvertrören till slavtanken kommer upp mitt i huset där denna tank står 😐 Alltså väldigt svårt att koppla på något utan behöva riva i huset, om man tex vill gå på med någon slags värmepump där.
11 svar · 1,2k läst
·
K
Anonymiserad 170696: [citat] Vill du har bra råd och tips om värmepumpar så kolla här: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=34.0
64 svar · 17,7k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Nja, är det bara för värme så kör på element -det blir billigare ocskå. Det är mer om man tycker elementet är fult och kanske skulle sitta dåligt till - då kan man få två funktioenr i ett med en handukstork
9 svar · 927 läst
M
Mortsken: [citat] Har du hittat? för det kan jag också vara intresserad av. Även sådant nät.
1 svar · 2,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Jag har märkt att när utetemperaturen ligger nära 0⁰ så spjälkas vattnet lättare sönder till syrgas och vätgas. Så länge som det är övertryck i systemet så ska det inte komma in luft utifrån. Det kan vara trasigt expansionskärl där luften sipprar ut i vattnet.
1 svar · 787 läst
B
BSOD: Donet till vänster ser inte ut att vara öppet. Kanske är termostaten eller donet som är trasigt? Det brukar gå att ta loss don enkelt, utan risk för läcka.
3 svar · 1,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Om allt snurrar oberoende vilken du skruvar på så har troligen något skruvat en/flera hårt i ändläge så att delarna fastnat i varandra. Genom att borra upp en 10 mm insexbits så kan man få i de andra insexnycklarna genom 10 mm bitsen, på så sätt kan man hålla fast 10 mm samtidigt som man skruvar på de andra.
14 svar · 2,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Hur gick det? Hade dom några luftnipplar låg?
3 svar · 734 läst
·
Rafael Ospino
Rafael Ospino: [citat] Nå, hur har det hela avlöpt? För tre år sedan blev jag tillfrågad av Installatörsföretagen om jag ville leda ett forskningsprojekt om hur vi kan minska korrosionen i vätskeburna installationer. Detta eftersom det numera går hål på många under garantitiden, vilket blivit ett bekymmer för branschen. Vi fick finansiering av Svenska Byggbranschens Utbildningsförbund (SBUF) och
24 svar · 47,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.