Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2003

Värmeförflyttning

Hej

Jag har tänkt flytta lite värme. Efter att installerat ny kamin blir det riktigt varmt o gott i vardagsrummet, tyvärr sprider sig värmen inte lika snabbt och med stängda dörrar blir så klart inget alls.

Se bilden här: http://www.familjenrothman.se/varmeflytt.jpg

Jag har tänkt lägga spirorör på vinden, suga ut över kamin och skjuta ut i sovrummen.

Vad ska jag tänka på? Vad ska jag ha för fläkt? Behöver jag ljuddämpning? Någon som gjort det här tidigare?

Alla tips och kommentarer emottages tacksamt.

mvh Anders

2.    länk #2
    it-snubbens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Ålder: 42
    Län: Västernorrland

Du behöver en kanalfläkt och ljuddämpare. Det finns färdiga paket att köpa för detta (har sett det på bl.a Silvan).

Jag vet inte om det är brukligt att montera en ljuddämpare på kanalen mellan varje sovrum också. För att minska överhörning mellan rummen tänkte jag. Men om en vanlig ljuddämpare minskar sånt vet jag inte..

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: västra götaland

Jodå, en vanlig dämpare funkar även för att minska överhörning mellan rummen. Skall egentligen dimensioneras så att man inte försämrar väggens ljuddämpning, annars använder man JLDB-principen (Ju Längre Desto Bättre) .

/JAM

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen