Hej!

Jag läste i en annan tråd att det kostar ungefär samma att installera luftvatten- som jordvärme. Är detta verkligen sant? Trodde att jordvärme var betydligt dyrare? Har fått offerter på runt 100.000kr för luftvatten.

Undrar också hur mycket tomt man behöver för att gräva jordvärme. Räcker ett område på ca 15x25m för att värma ett hus på 135kvm?

jordvärme går inte att lägga under hus eller närmare än 2m från hus. sen gr det åt 1m2 / 1m slang & du ska ha ca 300-400 meter slagn

slangan får inte ligga närmare än 1 m från "sigsjälv" hälst 1,5m

Ursäkta om jag är lite trög, men vad innebär det i tomtstorlek? Vi har en tomt på 3500kvm totalt, men huset ligger precis mitt på och vi skulle helst bara gräva på en sida...

Tack!

Resfeber skrev:
Hej!

Jag läste i en annan tråd att det kostar ungefär samma att installera luftvatten- som jordvärme. Är detta verkligen sant? Trodde att jordvärme var betydligt dyrare? Har fått offerter på runt 100.000kr för luftvatten.

Undrar också hur mycket tomt man behöver för att gräva jordvärme. Räcker ett område på ca 15x25m för att värma ett hus på 135kvm?
Om din yta på 15x25 m ligger på lämpligt avstånd från huset (<2m) så får bör du få ner ca 10x25 = 250 m slang, om det räcker beror på många faktorer.

Ditt effekt behov:
* Var huset är beläget (Halland).
* Husets storlek (143m3)
* Hur välisolerat huset är.
* Varmvatten förbrukning (Om du vill använda Jordevärmen för detta)

Möljigt effektutag:
* Vilken jordtyp (Blöt mosse bra, rullstensås/sandjord sämre :))

Om du utrustar dig med lite mer information som:
1. Nuvarande energiförbrukning (El KWh , olja m3 )
2. Husets byggår och eventuella förbättringar i isolation
3. Jordtyp

Med den informationen till hands kan du fråga någon vänlig själ med någon av VP-leverantörernas beräkningsprogram om ekvationen kommer gå ihop.

(Jag fick hjälp på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php)

/Håkan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.