Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2008
    Län: Skåne

Kyla lägenhet

Hej
    Jag bor i en nybyggd lägenhet på 65m2 på översta våningen och värmen kan bli outlidlig under sommaren.

För närvarande tittar jag på olika sätt att:

1) hindra värmen från att komma in och

2) få ut värmen när den väl har kommit in.

Det rör sig sannolikt om instrålningsvärme då jag har en del glaspartier mot söder. Finns det någon vänlig själ som kan peka mig i en vettig riktning??

Värmenfrågan kom med som en notering på garantibesktningen men byggarna vill inte göra något med hänvisningen att de har byggt enligt normen. Visst måste det finns gränsvärden för värmen och/eller luftgenomströmning enligt normen, eller?

Ursäkta att jag ilte har fyllt min fråga med info men jag är rätt grön på det här. Berätta gärna vad jag saknar =) Jag kan väl säga att det är cellplast i väggarna, treglasfönster med tilluftsventil, utluften går genom köksfläkten och badrummet.

Tack på förhand

/jörgen

2.    länk #2
    snuttjulles avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2005

Att stoppa värmen att komma in genom stora glaspartier får man nog köra som i sydligare länder och köra med stora tunga gardiner som är fördragna hela den tiden då solen ligger på. Alternativt markiser på utsidan som skuggar hela fönstret om detta är möjligt. Kan ju vara svårt att få det sista att funka då dessa inte tål vind.

3.    länk #3
    znos avatar
    zno
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2006
    Län: Stockholm

En sista utväg...

3) Ersätta värmen med kyla: http://www.tretti.se/luftkonditionering

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: västra götaland

Skall man hindra värmen från att komma in skall man göra detta så långt ut som möjligt. Bäst är någon typ av utvändig markis, persienn eller solskyddsfilm. Till persienner finns ju automatik som kan sköta att den ex.vis åker in när det blåser för mycket.

Ju längre in man sätter solskyddet desto sämre effekt, dvs gardiner på innsidan är inte så bra.

Nu är ju säkert solinstrålning genom fönster bara en del av problemet. Det kommer även in värme genom väggar och tak och det är svårare att göra något åt. Typ tilläggsisolera.

Det finns normer för hur litet ventilation det får vara, men problemet är att man ventilerar inte för att kyla utan för att få bort dålig luft. Och det hjälper ju inte att blåsa in 28-gradig luft en sommardag.

Försök få dit något solskydd på utsidan och är det fortfarande för varmt så är det nog kyla som gäller, det kanske räcker att kyla sovrummen?

5.    länk #5

Tack för era strålande svar.

Jag är väl inte så förtjust i markiser och jag vet inte hur tryggt det är med tanke på cellplasten (fast i så fall får jag väl fästa markisen stommen på något sätt). Är det någon som har provat på det?

Givetvis är det bättre att stoppa värmen /innan/ den kommer in men jag har hört om solfilmsrullgardiner som ursprungligen är baserad på teknik från växthus och de ska vara helt OK. Är det någon som vet mer?

Jo... jag har klurat på luftkonditionering men i min värld är de högljudda och drar de en sjuhelsikes massa ström. Det är kanske en gammal sanning som inte stämmer längre? Vilka prisklasser pratar vi för att de ska vara värda att ha? Lägenheten är så pass öppen att det blir svårt att bara kyla enstaka rum.

Jag tog upp isoleringsfrågan med byggarna med de verkade hyggligt säkra på att värmen /inte/ kom in den vägen.

...men som sagt -- i första hand hindra värmen att komma in och därefter kyla.

/jörgen

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: västra götaland

En normal tumregel för kylbehov brukar var 50 w/m2, om du har ett "besvärligt" läge så kanske du bör räkna lite högre, kanske upp till 70 w/m2. Så en kylmaskin på 4 kW sensibel kyleffekt borde göra susen.

Ja dom kan vara lite bullriga. Bäst är gicetvis om du kan hitta en maskin som du kan få lyssna på, ett decibel-värde på ett papper säger inte så mycket, det finns så himla många sätt att både redovisa och mäta ljud.

Ja dom drar ström. En kylmaskin på 4 kW ligger nog med en kompressoreffekt på ca 1 kW och så en fläkt på det, kanske100 W. Drifttiden är svår att sia om men nog går den ett antal timmar per dag i den här värmen. Anta att den går 12 timmar per dag då får du en elförbrukning på ca 13 kWh / dygn. 4 månader per år = ca 1500 kWh per år. Jag har bara gissat på siffrorna och det är nog ganska högt räknat.

7.    länk #7

Tack än en gång... en massa med bra siffror som jag kan utgå från. Jag ska börja med att kolla upp de där solfilmsrullgardinerna och sedan får jag se var jag hamnar.

/jörgen
    --
    Precis hemkommen från en semester på Irland.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42