Elarbetsansvarig
m.m.
|
2008-02-06, 11:08
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: feb 2007
|
Skorsten brandfara
Hej
Vi bygger just nu nytt Eksjöhus. Vi skall ha en braskamin på bottenplan där skorstenen går genom mellanbjälklag och vindbjälklag. Skorstenen är av typ PREMODUL. När jag pratade med sotaren i området sa han att det årligen är ca 1200 bränder beroende på att material ligger för tätt på skorstenen. Han tycker att man minst skall ha 10 cm fritt runt skorstenen. När jag frågade hus man gör på vinden där det kommer ligga sprutad lösull sa han att man skall bygga en gipslåda runt om. När jag sen pratade med min byggare om det blev han väldigt frågande. Han menade att lösull inte kan vara brännbart och att man förlorar isoleringen mot det varma boutrymmet. Vad är rätt? Vad är krav?? Mvh Kalle Anka |
|
2008-02-06, 12:22
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jul 2004
Län: Östergötland
|
Den största faran ligger i att många eldar sina kaminer så att skorstenen blir alldeles för het. Man eldar för länge och med för kraftig brasa.
Om lösull är brännbart eller inte beror väl på vad det är för sorts ull. Är det glas eller stenull så är det ju inte brännbart. Om ni dessutom ska har skorstenen fritt på övervåningen ( inte inbyggt) så lär ju risken vara ytterligt liten att den ska vara för het på vinden. |
|
2008-02-06, 15:28
|
|
|
Moderator
Medlem: feb 2005
|
1200 bränder per år pga en orsak tycker jag låter som en skröna. Men ett rpoblem för dig är att lite oavsett vad som verkligen står i reglerna så har din lokale sotare i praktiken tolkningsföreträde, belägger han din skorsten med nyttjandeförbud så är det i princip det som gäller oavsett hur fel han har.
Jag har också hört 10cm, men det gällde gammaldags murad skorsten, jag var av uppfattningen att modulskorstenaran just inte skulle behöva lika stora marginaler. Vad gäller isolering så är det ju av någon anledning bara mineralull som brukar vara godkänt som brandisolering, så tydligen har glasull inte tillräcklig motståndskraft mot värme. |
|
2008-02-06, 15:38
|
|
|
Forumgud
Medlem: maj 2003
Län: Västerbotten
|
Gipslådan används om du använder Premodul med 30mm isolering, med 60mm så räcker det att det inte ligger brännbart material mot yttermanteln på skorstenen.
(Täckplåten för hålet, som följer med skorstenen räcker heller inte till om du lämnar 10cm spalt). Vi har Premodul 60 från innertak och uppåt och lösullen dikt mot skorstenen, godkänt av sotaren och utfört enligt instruktionerna till skorstenen. (Premodul 30 där den är synlig). |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|