Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Marlene Eskilssons avatar
    Administrator Medlem: Jun 2001
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 1039

Experternas favoritvärmesystem

Vi frågade fem energirådgivare runt om i landet vilket värmesystem som man ska välja om man byter system eller bygger nytt. Nu artikel idag: http://www.byggahus.se/varme/expertens_favorit.htm

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2004
    Län: stockholm

Jag tycker svaren från experterna var bra.

3.    länk #3
    Andreas_Hanssons avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2005
    Län: x

Det tycker jag oxå.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: May 2007
    Län: Närke

Fjärrvärme överskattat

Fjärrvärmen är överskattad. Monopolet på orterna gör att man aldrig når bästa energipris. Det tar experterna inte lika stor hänsyn till. EON har fantasivinster beroende på att konkurrensen gör att de slipper sänka till självkostnadspriser. Man stirrar sig blind på installationskostnaden många gånger. Visst spelar den in, men en kontroll över var man får sin energi ifrån är inte helt fel. Då kan vi som konsumenter bestämma vad vi vill ha.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Nov 2006
    Län: skåne

Jag tycker också att fjärrvärme är för dyrt, det blir billigare i tex Malmö (EON) att installera luft-vatten pump. I Lund är det billigare. Annars är el ett bra sätt att värma på, med eller utan värmepump, därför att distributionsförlusterna är minimala, det finns inget annat system som kommer i närheten av effektivitet i distributionen. Fjärrvärme har ca 20% förluster, och att leverera ved eller pellets med lastbil är ännu värre. Pellets är energikrävande i sig att framställa. Att el inte skulle vara miljövänligaste alternativet som någon påstår är ju delvis fel för det beror på hur elen framställs, eller hur?

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2003
    Län: Skåne

Man får ju 30.000 i konverteringsstöd (från el) om man väljer fjärrvärme, men inte med luft-till-vatten pump.
    Det gör ju en ganska rejält skillnad i ingångspris.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Sep 2008
    Län: sthlm

att välja energikälla...

Som rörmockare man är vill jag påstå att det finns lika många åsikter som det finns värmekällor....
    Fast jag har nog aldrig tänkt på det irover säger .... och det ligger ju ngt i det han säger ...
    Snacka om att el faktiskt är den miljövänligaste uppvärmningen som finns om nu elen i sig kommer från vind el vatten och inte ngt koleldat elverk i tyskland....

Vad man även ska ta in i ekvationen är väl att man lätt kan installera bergvärme+solfångare för 200 000:- och sedan få billiga månadskostnader och med miljön i tankarna....
    Fast hur länge kan man bränna el för 180 000:- om en enkel elpanna kostar 20 000:- ?
    En himla massa iaf.

Dock så har vi nu även en sak till ..... alla hus ska ju energideklareras....
    Så i mitt fall så sitter det en frånluftsVP i huset .... och den är då inte godkänd.
    Så vad dessa herrar vill se är :
    Bergvärme med återvinning på frånluften. Mao man använder frånluften från husets ventilation till att värma upp inkommande köldärare ytterligare ett par grader vilket ökar effektiviteten på värmepumpen avsevärt.
    Även ska det läggas till att man kan väldigt lätt använda borrhålets kyla till att kyla ner huset på sommrarna.. varav även denna bidrar till att öka temperaturen ännu mera på köldbäraren så att effektiviteten ökar ännu mera ....

Om jag fick välja när man bygger nytt skulle det vara bergvärme med golvvärme.
    Det är bra med lågtemperatursystem.... för desto högre temperaturer.. desto högre förluster.
    /björne

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Oct 2008

hej rörbjörnen!

läste din inlägg o tänkte fråga dig om vi har ett hus på 220 kvm , huset e byggt 74 o dax att byta panna vilken alternativ skulle passa oss bäst, tycker du?
    har kollat nu 3-4 dagar på nätet men kommer inte fram till en lösning.
    tacksam för svar!

mvh editta290

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Oct 2008

hahahaha tacf för snabba svaret hahahhaha

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Västra Götaland

Varför uppfinna hjulet på nytt? Om man använder ett värmeåtervinningasggregat på frånluften och för-värmer tilluften till huset i kombination med en bergvärmepump så är väl problemet löst, funkar ju i alla andra byggnader så varför inte i bostäder? Återvinningen på ett FTX aggregat är ju mellan 75-85 % idag och klarar ju med marginal boverkets nya krav?

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Jan 2010

Visste inte om jag skulle starta en ny tråd eller ta denna så det får bli denna

Satt och räknade snabbt på ivt.se och är lite fundersam på beräkningen

www.vpw2100.com/default.asp?SessionID=209453292&lngSiteID=1&lngLan gID=1

Kollar på årskostnad där är oljan dubbelt så dyrt som elpanna? Elen är det billigaste alternativet bland el,olja,gas och fjärrvärme?

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Jan 2010

*bump

13.    länk #13
    ByggBerts avatar
    Junior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Norrbottens

Ok, ser att denna sträng inte varit uppe på ett tag, ruskar liv i den lite provocerat:

Det man bör tänka på vid val av värmesystem frånsett dagens "trender", besparingar och installationskostnader är vilket system som är lämpligt ur handhavande och beroende på vad man ska värma upp (är det ett fritidshus, villa, dåligt/bra isolerat etc).
    Vill man ha ett lättskött system, bor i tätort med fjärrvärme så är det ju bra (kombinerad med luftvärme, liten ved- eller pellets kamin).
    Bor man ute på vischan där risken med strömavbrott (längre perioder) eller jobbar ett par mil från hemmet, ja då handlar det om ett system som sköter sig som ett "fjärrvärmesystem", och då är bergvärme i kombination med solceller på taket, liten cirkulationspump (som kan drivas på batteri) och stödkaminer (dockade eller o-dockade) + nån ackumulator att bra alternativ till direktverkande el eller enbart vedeldning som man ju måste vakta...
    Senast redigerad av ByggBert 2012-02-18 10:01
    JAG KAN - DU KAN - ALLA KAN - OM MAN BARA VILL

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Östergötland

Sticker ut hakan lite men jag hyllar faktiskt el som en förträfflig värmekälla. Har kompletterat med en luftvärmepump och ligger nu på en mycket rimlig kostnad för min uppvärmning. Har dessutom tecknat ett tioårigt elavtal med Skellefteå kraft. Avtalet innebär el som till 100 % är vindkraftsproducerad. Bra för miljön alltså! Plus att det är skönt att ha koll på sitt elpris (den del som politikerna inte råder över alltså) så pass lång tid.

Fördelar med el:
    - Smidig och bekväm hemleverans.
    - Egentligen inget som kan gå sönder eller krångla på ett bra tag utom möjligen värmepumpen då.
    - Inga extrakostnader för t.ex. sotning.
    - El som enbart består av vindel är minst lika miljövänligt som t.ex. berg- eller fjärrvärme. Det sistnämnda är inget alternativ eftersom jag bor på landet.
    Nackdelar med el:
    - Klåfingriga politiker som straffar en alldeles förträfflig energikälla med skatter in absurdum!
    - ?

Kommer utan tvekan att hålla fast vid eluppvärmning under överskådlig tid för jag GILLAR faktiskt detta sätt att värma mitt hus!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42