Byggahus.se
I samband ett fönsterbyte fick vi installera nya element i ett 1-rörs-system. Då det samtidigt inte blev riktigt varmt (trots luftning, översyn av termostaten etc) i ett annat rum, beslöt vi att sätta dit ett av de jämförelsevis större överblivna elementen istället. Trots det blir det fortfarande inte just mycket varmare och vad jag kan förstå måste det bero på att stryppluggen - alltså där elementet är anslutet till cirkulationsrören - är feljusterad för elementets "nya position" i systemet. Därför undrar jag om någon kan tala om för mig åt vilket håll (inåt eller utåt) stryppluggen måste justeras för att MER varmt vatten skall passerar själva elementet (istället för av strömma förbi det) och - mellan tumme och pekfinger - hur mycket varje varv ger i ökning/minskning. Klart att det till största del beror på elementets och rummets storlek, men - är det ett halvt varv eller fem/sex varv som gäller?
 
Som jag har fattat det hela så borde man justera strypningen så att du får en lägre genomströmningshastighet i elementet istället för att öka flödet. (du stryper ju flödet på returen)
m.a.o strypa istället för att öppna, detta för att vattnet ska stanna i elementet en längre tid och därigenom avge mer värme till rummet innan det fortsätter vidare till nästa element.(större skillnad på värmen mellan topp och botten på elementet)

mvh. Janne
 
Tack för Ditt påpekande, Janne! Du har naturligtvis helt rätt och jag hade uttryckt mig lite tokigt för det Du förtydligar var precis det jag ville ha sagt!
MEN återstår den egentliga frågan: Åt vilket håll (inåt eller utåt) måste jag skruva stryppluggen för att elementet skall bli varmare? Och sedan: Mellan tumme och pekfinger - lär det räcka med ett halvt varv eller kommer det att krävas en justering i storleksordningen fem till sex varv?

Mvh Bernd
 
Jag antar att man stryper genom att skruva inåt.
Jag skulle ha provat med ett halvt varv i taget, väntat en stund efter varje justering och sett om det gjorde nån skillnad.
Det måste ju vara en liten "känsla" inblandad som säger att "nu har jag skruvat tillräckligt för denna gången"

Skruvar du utåt och tar i med för många varv på en gång så lossar ju pluggen till slut och då blir det blött på golvet.

janne
 
Tack för svaret, Janne!
På detta sätt (dock tack och lov UTAN att få blött på golvet...!) har jag redan försökt, men det nyckfulla vädret eller vad vet jag spelar mig ett spratt! Då jag - när jag försöker justera stryppluggen - inte kan känna någon omedelbar eller ens uppenbar förändring på själva elementet så försöker jag komma till en slutsats under ett dygn e.d. Men då omintetgör som sagt vädret mina försök: Utetemperaturen pendlar så mycket att ja upplever det som svårt att bedöma om temperaturen i det lilla rummet det är frågan om bestäms huvudsakligen av elementets funktion eller den eftersläpning som hela värmesystemet drabbas av vid snabba temperaturändringar. Måste väl vänta till vädret blir något så när stabilt - om nu det någonsin mer kommer att hända...!
Hälsningar Bernd
 
Vi har också ettrörssystem där vreden sitter på rören under radiatorerna.
Jättebra när man har småbarn... :(
Har dock ingen susning om var stryppluggarna sitter.

Skulle nästan behöva posta en bild på en radiator.
 
Det är inte frågan om termostatvreden som jag vill justera utan stryppluggarna som faktiskt sitter innanför en metallkåpa nere vid golvet precis där själva cirkulationsrören är anslutna till armaturen för elementet. Jag hade hoppats att någon "där ute" någon gång hade gjort så själv eller på annat sätt förvärvat kunskap om hur man bär sig åt för att uppnå önskat resultat och är :surprised: att tydligen ingen har gjort det. Mina försök på egen hand har visat mig att det uppenbarligen är väldigt svårt att på ett säkert sätt kontrollera effekten av den förändringen man har gjort och resultaten eller hellre "icke-resultaten" har bara gjort mig mera :confused:. Så även jag är :(, men tror att Du, Mikke, nog hellre är :mad: om Dina barn pillrar bort värmen eller skapar en bastumiljö i vardagsrummet! Tyvärr har jag å min sida ingen lösning på Ditt problem...!
Hälsningar Bernd
 
Mikael_L
Lyfter !

Är också intresserad, då kan jag kanske trimma upp värmen lite i lgheten... ;)
 
För att få värme till din radiator krävs det kanske att du stryper andra radiatorer i kåken för att tvinga värmen dit.
 
Klart, Robex, att det även kan behövas att strypa andra element - om pannan sas inte orkar med - MEN :confused: den egentliga frågan som detta ämne handlar om, nämligen >>> åt vilket håll måste man skruva stryppluggen för att ett element i ett 1-rörs-system skall ÖKA sin värmealstring <<< har hittills aldrig fått något svar. Det blir hela tiden - i och för sig intressanta - sidospår, men som sagt s i d o s p å r och inte svar på frågan......:(
Jag ger inte upp hoppet för bland alla medlemmar bör det väl finnas någon som sitter inne med svaret, bara den råkar stöta på och läsa ämnet...
Hälsningar Bernd
 
Ledsen Bernd att jag inte svarade på frågan : )

Står det något på ventilen? Fabrikat? Vet du hur gamla ventilerna är? Kanske kan du ta en bild.
Med lite mer info kan jag kolla med min grossist vad som gäller för just din ventil.
 
Tack, Robex!
Jag menade inte att kritisera vare sig Dig eller andra som yttrar sig till "mitt" ämne! Tvärtom så uppskattar jag faktiskt utomordentligt att Du tom är beredd att utnyttja Dina personliga kontakter för att hitta en lösning till mitt problem. Vad jag däremot känner mig manat till, är att - så länge frågan inte har fått ett definitivt svar - i varje av mina egna inlägg återknyta till den ursprungliga frågan. De som senare "kikar in" "orkar" kanske inte bläddra tillbaka till start och kan då lätt få uppfattningen att det handlar om någonting helt annat när de läser endast de senaste inläggen och dessa utgör det jag kallade för ett sidospår. Nog om det! :)
Som sagt, så har Ditt förslag rönt uppriktig uppskattning hos mig, speciellt eftersom jag själv saknar just en sådan kontakt!!! Så jag bifogar två bilder från de överblivna elementanslutningarna med stryppluggen markerad. Någon fabrikatbenämning på anslutningsarmaturen har jag inte kunnat hitta, ej heller på termostatvredet som också skymtar på bilderna. Jag tror själv att det helt enkelt är en standardkoppling för 1-rörs-system från 1979/80, då huset byggdes av förre ägaren. Ser fram emot resultatet av Din förfrågan!

===> Mikke, som har problem med att hans barn justerar termostaterna efter egna idéer! :p Har funderat en gång till och en eventuellt möjlig lösning vore (om termostatvreden är av plast) att på ett lämpligt stället borra ett mindra hål och dra in en skruv som fixerar termostatvredet - det behöver ju inte vara någon fransk träskruv precis. Men gör det först, när Du är säker på att termostatvredet står i absolut rätt läge .... annars har Du snart en schweizer-ost till termostatvred...! :D

Hälsningar Bernd
 
  • Strypplugg 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strypplugg 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En följdfråga. Sitter det en mindre skruv innanför den stora insex-skruven?
 
Tänkte på en sak till nu när jag såg bilderna. Har du kontrollerat så att det inte är stiftet bakom termostaten som har fastnat i stängt läge? Kolla så att stiftet fjädrar tillbaka när du trycker på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.