6 604 läst · 10 svar
7k läst
10 svar
Golvvärme - egen "grupp" eller inte?
Vi sitter och planerar en ombyggnad i vår källare.
I dagsläget har vi vattenburen värme och en bergvärmepanna. Rummet som ska få golvvärme är på c:a 15 kvadrat, och elslingor går bort för oss. Det finns idag ingen uppvärmning alls i det rummet efter konvertering från direktverkande el till vattenburen värme.
Jag pratade med IVT på en mässa idag, och de rekommenderar att jag lägger nya rör från pannan till golvvärmen, men det blir en rätt bra bit att dra rör. Alternativet är att koppla på golvvärmen på radiatorernas slinga. I så fall behöver jag "bara" dra ner rör från rummet ovanför där det finns värme.
Fördelen med att ha golvvärmen separat är att vi kan ha ett varmt och mysigt golv även på sommaren. Dessutom finns planer att längre fram byta fler golv i källaren och lägga i golvvärme även där.
Fördelen med att dra värmen från ovanvåningen är installationskostnaden, men då behöver vi komplettera golvvärmen med en elpatron för mysig golvvärme även på sommaren.
Så frågan är, vad är vettigast om vi ser till framtiden och kostnader för installationen?
Edit: Att det behöver shuntas i båda fallen är jag medveten om.
# bror
I dagsläget har vi vattenburen värme och en bergvärmepanna. Rummet som ska få golvvärme är på c:a 15 kvadrat, och elslingor går bort för oss. Det finns idag ingen uppvärmning alls i det rummet efter konvertering från direktverkande el till vattenburen värme.
Jag pratade med IVT på en mässa idag, och de rekommenderar att jag lägger nya rör från pannan till golvvärmen, men det blir en rätt bra bit att dra rör. Alternativet är att koppla på golvvärmen på radiatorernas slinga. I så fall behöver jag "bara" dra ner rör från rummet ovanför där det finns värme.
Fördelen med att ha golvvärmen separat är att vi kan ha ett varmt och mysigt golv även på sommaren. Dessutom finns planer att längre fram byta fler golv i källaren och lägga i golvvärme även där.
Fördelen med att dra värmen från ovanvåningen är installationskostnaden, men då behöver vi komplettera golvvärmen med en elpatron för mysig golvvärme även på sommaren.
Så frågan är, vad är vettigast om vi ser till framtiden och kostnader för installationen?
Edit: Att det behöver shuntas i båda fallen är jag medveten om.
# bror
Elpush 12 kanske? Alternativt volymförstorare och rumsreglering.
Det där var väl mer detlajer av de två lösningarna, men det jag helst vill veta är om någon av lösningarna är att föredra, både kostnadsmässigt men även av andra skäl.
Är det bara eknomin som ska styra i det här fallet, eller mår pannan olika bra av de olika alternativen?
# bror
Är det bara eknomin som ska styra i det här fallet, eller mår pannan olika bra av de olika alternativen?
# bror
Ok.
Ska du installera flera områden med golvvärme senare så är det bättre att dra en separat matning till golvvärmen. Då har du också en möjlighet att separat välja framledningstemperaturen till golvvärmecentralen direkt på pannan med hjäpl av tex en blandningsventil. Då slipper regleringen på golvvärmekretsen jobba lika mycket och du får lägre förluster fram till golvvärmeslingan.
Vad jag försöker förklara är alltså om du kör med radiatorer kanske de kräver 55 grader framledning på vintern och golvärmen kanske aldrig behöver mer än 40 i framledning. De 15 graderna genererar högre förluster än en lägre framedning. På sommaren däremot är förmodligen framledningen till radiatorerna 20 grader men källaren vill ha värme eftersom där är det kallare och kan även bli fuktigt utan värme, kanske behvös 30 grader här men bara 20 grader kommer. Du får alltså ett bättre fungerande system med separat ledning även om det kommer fungera bra med en elpush 12 också, förutsatt att ytan är liten. Jag hade valt separat.
Ska du installera flera områden med golvvärme senare så är det bättre att dra en separat matning till golvvärmen. Då har du också en möjlighet att separat välja framledningstemperaturen till golvvärmecentralen direkt på pannan med hjäpl av tex en blandningsventil. Då slipper regleringen på golvvärmekretsen jobba lika mycket och du får lägre förluster fram till golvvärmeslingan.
Vad jag försöker förklara är alltså om du kör med radiatorer kanske de kräver 55 grader framledning på vintern och golvärmen kanske aldrig behöver mer än 40 i framledning. De 15 graderna genererar högre förluster än en lägre framedning. På sommaren däremot är förmodligen framledningen till radiatorerna 20 grader men källaren vill ha värme eftersom där är det kallare och kan även bli fuktigt utan värme, kanske behvös 30 grader här men bara 20 grader kommer. Du får alltså ett bättre fungerande system med separat ledning även om det kommer fungera bra med en elpush 12 också, förutsatt att ytan är liten. Jag hade valt separat.
Hur kopplar man detta så man kan ha direktmatning till golvvärmen?Fabian-Bom skrev:Ok.
Ska du installera flera områden med golvvärme senare så är det bättre att dra en separat matning till golvvärmen. Då har du också en möjlighet att separat välja framledningstemperaturen till golvvärmecentralen direkt på pannan med hjäpl av tex en blandningsventil. Då slipper regleringen på golvvärmekretsen jobba lika mycket och du får lägre förluster fram till golvvärmeslingan.
Vad jag försöker förklara är alltså om du kör med radiatorer kanske de kräver 55 grader framledning på vintern och golvärmen kanske aldrig behöver mer än 40 i framledning. De 15 graderna genererar högre förluster än en lägre framedning. På sommaren däremot är förmodligen framledningen till radiatorerna 20 grader men källaren vill ha värme eftersom där är det kallare och kan även bli fuktigt utan värme, kanske behvös 30 grader här men bara 20 grader kommer. Du får alltså ett bättre fungerande system med separat ledning även om det kommer fungera bra med en elpush 12 också, förutsatt att ytan är liten. Jag hade valt separat.
Förstår inte riktigt vad du vill ha reda på. Det beror hur matningen till värmessystemet ser ut idag. I många fall räcker det säkert att använda ett t-rör och blandningsventil/shunt för att eventuellt kunna begränsa framledningstemperaturen till golvvärmefördelaren. Vill man inte begränsa den kan man bara sätta t-rör på framledning och t-rör på returledning, Man får då ingen helt separat matning till golvvärmen men den kommer ändå att fungera på det sättet eftersom kretsarna kallar på värme oberoende av varandra. Man slipper då effekten att vattnet behöver cirkulera ut i hela radiatorsystemet för att komma fram till golvvärmeslingan, med de förluster det eventuellt innebär. Hoppas jag uttrycker mig någorlunda klart. Det finns även en del pannor idag som har separat utgång på pannan för just golvvärme.
Kanske är mitt ovetande om vad en shunts uppgift är i ett golvvärmesystem. Plus att jag inte vet riktigt hur uppvärmingen i huset riktigt funkar.Fabian-Bom skrev:Förstår inte riktigt vad du vill ha reda på. Det beror hur matningen till värmessystemet ser ut idag. I många fall räcker det säkert att använda ett t-rör och blandningsventil/shunt för att eventuellt kunna begränsa framledningstemperaturen till golvvärmefördelaren. Vill man inte begränsa den kan man bara sätta t-rör på framledning och t-rör på returledning, Man får då ingen helt separat matning till golvvärmen men den kommer ändå att fungera på det sättet eftersom kretsarna kallar på värme oberoende av varandra. Man slipper då effekten att vattnet behöver cirkulera ut i hela radiatorsystemet för att komma fram till golvvärmeslingan, med de förluster det eventuellt innebär. Hoppas jag uttrycker mig någorlunda klart. Det finns även en del pannor idag som har separat utgång på pannan för just golvvärme.
Klarar en El Push 12 värma 2 slingor på 80m vardera (30kvm) till behaglig temperatur ifall pannan är avstängd?
Beror på hur stort värmebehovet är. Märkeffekten är 375W, så om du klarar dig med 12,5W per kvm så fungerar det. Mer info här:
http://www.uponor.se/upload/Documen...ångna broschyrer - Golvvärmesystem/push12.pdf
Hej,
Har köpt ett äldre hus med en smart lösning. Till badrummet har man matat värmen direkt från pannans expansionsledning, dvs utan att gå via shunten och sedan en returledníng in i botten på pannan. Man får då självcirkulation oberoende av om cirkulationspumpen är i gång på sommaren. Med en radiatortermostat i kretsen så håller man rätt temperatur oberoende av värmebehovet. Detta kräver dock att golvslingan eller radiatorer ligger i höjd med pannans övre del för att fungera med självcirkulation.
Har köpt ett äldre hus med en smart lösning. Till badrummet har man matat värmen direkt från pannans expansionsledning, dvs utan att gå via shunten och sedan en returledníng in i botten på pannan. Man får då självcirkulation oberoende av om cirkulationspumpen är i gång på sommaren. Med en radiatortermostat i kretsen så håller man rätt temperatur oberoende av värmebehovet. Detta kräver dock att golvslingan eller radiatorer ligger i höjd med pannans övre del för att fungera med självcirkulation.
Liknande trådar
-
Wirsbo golvvärme ger massa oväsen - hur lösa?
Värme allmänt -
Ojämn värme - golvvärme och radiatorer.
Värme allmänt -
Byta termostat golvvärme Ebeco 205 till Heatit Z-trm3
El -
Golvvärme (el) slutat fungera -behöva jag anlita specialist?
El -
Hur funkar egentligen vattenburna golvvärme-system?
Värme allmänt