Byggahus.se
Har installerat s.k. oljeradiatorer med elektroniska termostat från Rusta i några nybyggda rum. Har nu monterat sex stycken, varav fyra måst bytas ut på grund av att termostaten inte fungerar. Elementet värmer för fullt, och rummet blir 40-60 grader varmt, trots att termostaten är lågt ställd (kanske 5 grader). Oftast har det inte hjälpt att knäppa av elementet. Även när elementet är avstängt med avstängningsknappen värmer det för fullt! Ja, inte ens överhettingsskyddet har fungerat. Det verkar ju vara kortslutning i flertalet av de element jag köpt. Har dock sökt efter andra som haft samma problem, men har inte hittat något om detta. Känner någon till något om ifall problemet är vanligt eller vad som kan orsaka det?

Detta är ju naturligtvis inte roligt men som man säger du får vad du betalar för, Rusta är ju ett lågprisvaruhus som säljer allt möjligt ibland 2:a och 3 klass prylar och att du köpt elementen där och sparat några 1000 får du nu surt igen med termostater som inte fungerar och ännu värre ett överhettningskydd som inte löser ut + det värsta att dom inte ens går att stänga av med avstäningsknappen. Skulle jag varit i dina kläder hade jag plockat ner skiten och kört tillbaka och krävt pengarna tillbaka + ersättning för körningen. Det är ju skandal att dom säljer sådan skit, du har ju ingen aning när dom 2 andra elementen får kucku och blir stekheta , detta är ju direkt farligt. Investera i några riktiga element istället, typ konvektorer av känt märke eller om du nu bestämt dig för oljelement köp LVI:s t.ex så får du kvalitetsprodukter och inte något plåtskrot som du nu köpt som är direkt hälsovådligt.

Finns väl bara två saker att göra, ett är att installera en central termostat om du har möjlighet till det, det har vi i vårt fritidshus, då kan termostaterna på radiatorerna kvitta. Det andra är som robban säger, lämna tillbaks rasket och köp något annat. Själv köpte jag Adax direktverkande elradiatorer på Hornbach, 749:- för ett 800 W. Mindre och smidigare än oljefyllda dito.

Tack för råd! Jo, jag börjar luta åt att jag bör lämna illbaka Rusta-elementen och köpa något bättre.

Centralt termostat har jag dålig erfarenhet av. För mig är det viktigast att ha ett trivsamt inomhusklimat. Med ett centralt termostat blir det lätt olika värme i olika rum när man inte vill ha det och temperaturen kan också komma att variera väl mycket. Det är ju så många faktorer som påverkar vilken värme man vill ha i ett rum; t.ex. luftfuktighet och vindriktning utomhus, vad man gör i rummet just då osv. Termostat på varje element ger större flexibilitet. Man kan vrida ner i rum där man inte är eller där man tränar och upp där man sitter stilla och tittar på tv.

Men vad skall man då köpa i stället? Ett konvektorelement är väl i princip en värmefläkt. Den värmer luften, vilket påverkar luftfuktigheten. Då händer det väl lätt att det känns kvavt och lite obehagligt, särskilt det inte finns så mycket strålningsvärme i rummet. Strålingsvärme känns enligt min erfarenhet mycket behagligare. Men ett direktverkande el-element blir väl kallt när termostaten slås av, ifall det inte är konstruerat så att det håller värmen ändå. Och när elementer blir kallt känns det också kallt i rummet. Därför har jag bäst erfarenhet av vätskefyllda element, som ju håller värmen hela tiden, även om de blir mer varma där det behövs och mindre när de inte behövs längre. Därför tycker jag att vätskefyllda element verkar vara det bästa alternativet. Har jag missat något?

När det gäller valet av vätskefyllda element har alla jag rådfrågat sagt samma sak: Allt som finns på marknaden är ganska lika. Kvaliteten varierar inte särskilt mycket, fastän elektroniska termostat är bäst. Det är inte motiverat att betala 2.000-3.000 kr ett element när man kan få i princip samma på Rusta. Det lär därför i princip bara vara billiga element som säljs idag. Men det stämmer kanske inte?

På Rusta har man tillfälligt stoppat försäljningen på element av denna typ, men nu har man börjat sälja igen. De verkar mena att det bara var ett mindre antal element i en viss leverans som det var fel på.

Moderna konvektorer av typ Siemens, Nobö eller Tego är ju inga fläktradiatorer i den bemärkelsen utan dom sprider värmen genom flänsen på framsidan av plåten, den gamla tesen om att en konventionell elradiator bränner damm och att det ger en torrare luft existerar inte längre. Det finns inga vetenskapliga fakta på att en oljeradiator skulle ge någon typ av "mjukare" värme som dom så gärna vill framhålla i reklamen. Du har ju rätt i det att när termostaten i en vanlig konvektor slår ifrån så blir ju elementet fort kallt men värms upp lika fort när termostaten slår till. Att oljeradiatorn är trögare kan vi ju vara helt överens om och att ha en elektronisk termostat på dessa är ju egentligen ganska onödigt.
Nackdelen med oljeradiatorer är ju att dom är klumpiga, dom är tröga, dom kan läcka, patronen som värmer oljan lägger av med dyra byten som följd och sist men inte minst dom är minst en 1/2 gång dyrare än en konventionell konvektor som värmer lika bra.

Sen har du nackdelen med att oljeradiatorn tar ju lång tid att bli varm, har du solinstrålnnig i ett rum och där blir riktigt varmt kallnar oljeradiatorn och när solen går ner så hinner det gå lång tid innan oljeradiatorn hunnit ikapp, konvektorn däremot tar det bara 2-3 minuter så har den nått full effekt.

Om du nu bestämt dig för vätskefyllda radiatorer så titta på Nobös nya miljöpaneler som är slutna och är FI-märkta. Dom har ingen vätska i sig utan elemetet i sig är av härdat glas så läckagerisken är ju såklart 0.
Du hittar Siemens och Nobös sortiment på www.dimplex.se där du kan läsa mer.

Sanningen om att alla oljeradiatorer på marknaden är ungefär detsamma är ju helt galet, det finns ett högprissegment och ett lågprissegment, Rustas tillhör definitivt lågprissegmentet, LVI t.ex tillhör högprissegmentet men då får du kvalitèt.

Tack! Har nu lämnat tillbaka Rusta-elementen. Har en provisorisk lösning tills vidare, så det brådskar inte med de nya elementen. Det är tur, för att bestämma vad jag skall köpa i stället känns knivigt. Själv har jag levt både med konventionella el-radiatorer av olika modeller och med olje-radiatorer, liksom med vattenburen värme. Som jag upplever det ger de vätskefyllda elementen faktiskt en värme som känns mjukare. Dels hålls en mer kontinuerlig och jämnare strålningsvärme. Dels värmer de inte luften på riktigt samma sätt. Man får samma värme med något lägre lufttemperatur, vilket känns bra, och i stället mer och jämnare strålningsvärme, vilket också känns bra. Därför föredrar jag dessa element, men upplevelsen är kanske subjektiv. Termostatet tycker jag är bra, eftersom man med det kan bestämma en viss värmenivå. Nobös miljöpanel i härdat glas verkar spännande, men också prövade. Vem vet hur dessa fungerar efter 5 eller 10 år? Vill helst ha något beprövat, tror jag. De element i högprissegmentet som jag tittat på verkar främst utmärka sig för mycket komplicerade termostater, som kan förprogrammeras på olika sätt. När man läser får man närmast intrycket att det främst är de avancerade termostaten som motiverar det höga priset. Jag vill nu inte ha några sådana, utan vill själv manuellt bestämma nivån med ett enkelt reglage. Vill också ha ett så enkelt och robust termostat som möjligt, eftersom det erfarenhetsmässigt oftast är de tekniskt avancerade lösningarna som ställer till problem. Därför gillar jag konstruktionen på Rustas element. Måtten passar också bra. Kvaliteten är dock en annan sak. Får nog börja ringa runt till lite olika affärer igen för att höra vilka enkelt konstruerade element de har som samtidigt håller god kvalitet.

Det går ju att koppla elementen till en "lös" vägg/rums termostat (behöver inte vara inbyggd i elementen) då har man
möjlighet att få temostaten på det ställe som känns/behöver meravärme

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.