hur räknar man på vilken uppvärmning som är bäst, jag kör med pellets nu och det går åt 12-13ton om året men hur mycket kwh/år blir det?? (tänkt bygga ut lite såsmåningom så man får nog lägga på några ton till)

funderar på bergvärme men det är ju så jämra dyrt
5500kwt/år i el förbrukar jag

Barkis skrev:
funderar på bergvärme men det är ju så jämra dyrt
5500kwt/år i el förbrukar jag
Bergvärme är dyrt men 12-13 ton pellets är billigt ?
Du är en få som bergvärme betalar sig sketfort för.

Mvh

Barkis skrev:
jag kör med pellets nu och det går åt 12-13ton om året men hur mycket kwh/år blir det??
1 ton pellets ger 4800 kWh värme.

deromebioenergi

Hur stort hus har man om man förbrukar 12-13 ton pellets?
Kan det stämma att 4800kwh motsvarar 1 ton pellets?
Han skulle alltså förbruka ca 65000 kwh om han kört med el?
Det måste väl vara nåt som inte stämmer här.

Hatte skrev:
Kan det stämma att 4800kwh motsvarar 1 ton pellets?
1 ton pellets är 4800 kwh, pannans verkninggrad är 60%-85% beroende på hur lämplig/olämplig den är för pelletseldning.
1 ton pellets ger således max 4080 kwh vid bästa verkningsgrad och 2880 kwh vid sämsta.

Mvh

somelvis skrev:
1 ton pellets är 4800 kwh, pannans verkninggrad är 60%-85% beroende på hur lämplig/olämplig den är för pelletseldning.
1 ton pellets ger således max 4080 kwh vid bästa verkningsgrad och 2880 kwh vid sämsta.

Mvh
85% vrakningsgrad klarar en modern pelletspanna på årsbasis (årsverkningsgrad inkl eldning för endast vv på sommaren) o är den rätt justerad presterar dom upp i 95% verkningsgrad som max..

Något måste va galet hos Barkis, Stort hus som saknar isolering samt enkelglas fönster typ..
En kompis värmer ett hus på 180 m2 med fönster som är totalt kassa samt ett garage på 136 m2 med 4,5 meter i takhöjd o en del värme samt vv i ladugården där det går 400 l vv/dag, Han förbrukar iaf ca 13 ton/år o har sänkt sin elförbrukning med 50000 kWh/år.. Hans årsverkningsgrad ligger på nära nog 85% trots att han har 60 meter kulvert mellan husen...

är ett tre våningshus, 85kvm på 1 och andra våning, 65kvm på 3e så 235kvm

har dålig koll på vad som är "normal" förbrukning eftersom jag alltid bott i lägenhet förut

Barkis skrev:
är ett tre våningshus, 85kvm på 1 och andra våning, 65kvm på 3e så 235kvm

har dålig koll på vad som är "normal" förbrukning eftersom jag alltid bott i lägenhet förut
Hmmm till den ytan bör det inte gå mer än max 7-8 ton om huset har lite isolering, Man kan nästan tro att du blandat ihop volym o vikt så att det går 12-13 kubik pellets vilket då skulle göra ca 7,5-8,5 ton/år vilket ändå är något högt sett till ytan men inte så onormalt...

Är brännaren justerad??
Vad har du för rökgastemp??

fyller på med 5pall pellets åt gången och detta göras 3ggr om året, och då har det varit mild vinter!

vet inte om brännaren är justerad, jag har bara hyrt fastigheten i ett år men ska nu köpa den, vad jag sett så finns det inget att justera på den :confused:

likaså med rökgastemp, ingen aning, och vad ska den ligga på och var får man tag på mätutrustning?

Är det inte bara att ringa en servicegubbe som kan komma och trimma in den?? Om dom tror att du skall spara in 4-5ton per år så har du ju tjänat in reparatören redan första året.......

Barkis skrev:
fyller på med 5pall pellets åt gången och detta göras 3ggr om året, och då har det varit mild vinter!

vet inte om brännaren är justerad, jag har bara hyrt fastigheten i ett år men ska nu köpa den, vad jag sett så finns det inget att justera på den :confused:

likaså med rökgastemp, ingen aning, och vad ska den ligga på och var får man tag på mätutrustning?
Ajdå då har du förbrukat ca 12,5 ton, Hade hoppats på att det va 12-13 m3 du menade...

Vad har du för brännare??
Vad är det för panna??

Rökgastempen bör ligga kring 150° då brännaren går på max effekt, Här finns mätaren du behöver http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=8740501

Sotarna brukar ibland kunna justera pelletsbrännare om dom har instrument/Co2 mätare annars kontaktar du installatören för ditt brännarmärke, Brukar kosta kring 1000-1500:- för justeringen...
Har du tur så är det bara brännaren som är dåligt justerad men det kan även va en dåligpanna o då går det inte göra så mycket, Möjligen sätta in bafflar/plåtar så du får längre rökgasväg i pannan...
Det kan oxå vara så att brännaren ger mer effekt än vad pannan kan ta upp, Det brukar stå på märkningen på pannan vilken effekt den är på o man kan säga att brännaren inte ska ge mer effekt än 70-75% av märkeffekten för olja...
Om du väger pelletsen o matar brännaren manuellt så kan du få fram vilken effekt den ger, Pellets innehåller ca 4,8 kWh/kg så om brännaren drar t.ex 3 kg/tim så är den på ca 14,4 kW vilket är max den ska ge om pannan är på 20 kW..
Det blir lika illa om brännaren ger för lite effekt mot pannans märkeffek, T.ex om brännaren ger 15 kW i en panna på 50 kW...

märket på brännaren är Pellx och pannan är nån finsk historia, står Jama på den.

grannen som har liknande hus ligger tydligen på 10000kr/år i driftkostnad med sin bergvärme nu, han gjorde slut på 5,5kbm olja förut, hur mycket energi är det i olja??

blir det jämförbart med mina 60 000kwh?

Om din granne gått från 5,5m3 olja till bergvärme för 10kkr/år, så hade han antingen en enormt ineffektiv oljepanna, eller så har han tilläggisolerat och haft sig också. Normalt får man ut värme motsvarande 2,5 - 2,7kWh för varje 1 kWh man använder till att utvinna bergvärme.

Men, 5,5m3 olja är jämförbart med din pellets, ja, så det kan ju mycket väl vara så att din panna tillhör skaran av enormt inneffektiva, kanske rent av olämpliga, när det gäller pellets.

Det går 2,1 ton pellets/m3 olja så om allt vore lika i ditt som grannens hus (panna mm) o ni hade samma vanor skulle det gå ca 11,5 ton pellets hos dej, Du har samma verkningsgrad i en panna med pellets som med olja...

Beskriv lite om huset, storlek, ålder, fönster, isolering mm..
Vart ligger huset??

Ska man klara att sänka förbrukningen som din granne gjort så måste han haft ruskigt dålig panna tidigare samt ordentligt lågtemp system, Gör man inget annat än installerar en vp så ska man vara glad om man får cop 3...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.