Hej Ni glada,
Just som man bestämt sig för ventilations och uppvärmningssystem så slår tanken "Hur drar man ventilationsrören?". Jag har inte oroat mig för detta tidigare då ventilationsrör dras i alla nya hus och det måste finnas någon praxis i ämnet.

Jag trodde dessa drogs i mellan bjälklaget för nedervåningen men gör man detta korsar man bjälkar. Vilket då innebär att man måste försvaga konstruktionen.

Hur gör man? Drar man rören i väggarna eller gör man plats i mellanbjälklaget?

Om man dessutom har till och från luft vilka regler gäller eller tumregler skall man följa? Har endast läst att luften skall omsättas varannan timme och att tilluften skall till sovrum/vardagsrum och frånluft skall tas från badrum/kök. Detta för att få rätt luftströmmar.

Hur många tilluft/frånluft behöver man, både för funktion och vad lagen kräver.

Tacksam för svar.
/Jonas

Jag svarar bara på det jag vet...

Frånluft dras i alla större garderober, toaletter(bra för luktreduktion :-) badrum, tvättstuga(ansluter till torkskåp/tumlare med dragavbrott dvs inte tät anslutning) och kök.

Från spisfläkten antar jag att om den är så placerad går det att dra den luften ut igenom både vägg eller tak, vilket som passar bäst. Får ju inte anslutas till FVP.

Inget av dessa utrymmen får ha tilluft. Alla andra rum bör ha väggventiler typ Fresh/Pax.

Springventiler i fönstren må locka med billig inluft, men passa dig om du ska ha golvvärme. Det kan det bli ett otäckt drag från dessa när de inte har ett element under.

Vid enplanshus lägger man bara rören på takstolarna och isolerar så att de täcks med minst 200mm stenull. Ventilationsrören, tillsammans med elrören, måste hela tiden gå på den 'varma' sidan för att förhindra kondens.

Rören skarvas med minst tre popnitar (Obs! får ej skruvas) och tätas med minst två varv ventilationstejp (Diffusionstät).

Tyvärr känner jag ingen som byggt två eller enochenhalv plan, så där går jag bet.

Hej!
Vi bygger 2 plan plus vind och loft. Har också börjat fundera på vart sjutton vent rören skall dras. Konstruktören säger att vi inte får gå igenom några bärande balkar.
Vi kommer att få problem eftersom vi inte vill bygga in rören i en låda.
Idag ringde jag till Nibe och de berättade att de gör en projektering av hela vent-systemet inklusive dimensionering av rör, förläggning av rör, injustering, och materialspec för 2000 kr (plus moms).
Tyckte vi lät bra så vi lämpar över problemet till dom :)

Mvh Lisa

Hej Lisa. Ni får gärna delge vad Nibe kommer fram till i ventilationsväg.

I värsta fall får man dra vent.röret nedanför taket och klä i denna så den ser ut som en balk... mn det borde finnas en "dold" lösning.

/Jonas

Såg just hur älvsbyhus gör.

På ett ettochetthalvtplanshus *puh* så dras ventilationsrören i krypvinden, den går ju inte att använda till så mycket annat än förråd i alla fall då takhöjden är mellan 0 och 120 cm. Se bara till att den är isolerad.

• Gilla
Regit
  • Laddar…
Tack LB :)

När läser ditt svar så inser jag hur korkad jag varit. Jag har själv tänkt på detta utrymme men då har jag tänkt att även bjälkarna går där... men givetvis så lägger man ventilationen ovanpå bjälkarna... sol klart.

Jag såg att UPO hade ett system med plaströr. Någon som vet fördelar eller nackdelar mellan plast och plåt? Plaströren torde dessutom varaganska lätt att dra själv.

Skillnad mellan plast och spiro borde vara priset. Spirorör och böjar, skarvar osv kostar skjortan.
Kolla om det är mycket billigare med plast.
Jag blev dessutom skinnad av att köpa popnitar (1kr/st)

En sak till; Att dimensionera rören är inte helt självklart.

Här behöver du en tabell (borde finnas på internet med rätt sökord) för att räkna på tryckfall för olika längder och dimensioner. Vi har några meter 125mm i början och vid förgreningar kan det bli 125-100-125 osv allt beroende på ovansagda.

Detta gäller säkert bara om du ska ha fläktdriven ventilation, men jag vet inte riktigt.

Ska ni dra mycket Spiro förslår jag att ni köper en tryckluftdriven plåtsax. Det finns en på Biltema som fungerar perfekt för ändamålet. Det är bara att göra ett litet hål i röret med en kniv eller dyl, sen sticker man ned saxen och kör.
Jag har för mig att den kostar 400-500:-
Smidigt som fasiken.

Lucifer

LB skrev:
Här behöver du en tabell (borde finnas på internet med rätt sökord) för att räkna på tryckfall för olika längder och dimensioner. Vi har några meter 125mm i början och vid förgreningar kan det bli 125-100-125 osv allt beroende på ovansagda.

Detta gäller säkert bara om du ska ha fläktdriven ventilation, men jag vet inte riktigt.
Finns det någon som kan tipsa om en dimensioneringstabell för ventilationsrör?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.