Hej alla,

Vårt hus värms numer av en bergvärmepump. Enligt installationsspecen från leverantören skall acktanken skyddas av en övertrycksventil på inkommande kallvattenledningen, och det låter väl vettigt. Nu är det dock så att när någon i huset tappar varmvatten och sedan stänger kranen så uppstår ett momentant övertryck som gör att övertryckventilen öppnar lite grand. Följden blir att golvet i pannrummet har en blöt fläck under övertrycksventilens evakueringsledning.

När jag kontaktade leverantören=totalentreprenören så fick jag förslaget att ansluta en slang från evakueringsledningen till avloppet, och jovisst den lösningen hade jag nog valt om jag själv hade mekat ihop ett bergvärmesystem i källaren till budgetpris. Eftersom vi lagt ut 150 glada laxar på systemet vill jag se en mer professionell lösning på problemet. Men eftersom jag inte är något proffs ber jag er kära Forum-kollegor om råd - hur löser man behovet av övertrycksskydd utan att tryckstötar av stängningen av kranar utlöser skyddet? Och är detta ett vanligt problem?

Vi hade precis samma problem.
Ett byte hjälpte. Inen större affär - det tar bara ett par minuter att byta och den kostar mindre än en hundring.
Är det så att ventilen inte är felaktig får du väl sänka trycket i systemet vid hydrofor/press eller vid huvudkranen.

Högt vattentryck skall inte vara ett problem. Vi har 6bar in utan några liknande problem.

1. Du har köpt en totalentrepenad (prexis som jag gjorde) och betalat dyra pengar för att slippa ta ansvar själv för dylika problem. Ring och tjata, ge dig inte förrens det är löst.

2. Både denna ventil och den på expansionskärlet *skall* ha skvallerrör dragna till lämplig plats. Jag valde att låta dessa mynna ut bredvid pumpen och inte i avloppet för att enkelt kunna se om det droppar och slippa rör kors och tvärs.

3. Vad gäller själva lösningen på problemet så får man nog säga att det inte är helt knasigt att det droppar lite ibland. Rinner det mycket skulle jag se till att få ventilen utbytt.

Tack, alla, för svaren. Jag kommer att pressa entreprenören att fixa detta, men det är ju förstås skönt att beväpna sig med lite kunskap innan. Är det händelsevis någon som vet om rörisarna har något sätt att räkna på det dynamiska övertrycket (i analogi med hur elektrikerna räknar kortslutningsströmmar)? I någon bok som de har när de pluggar, kanske? Står det t.ex något läsvärt i AMA VVS?

Fick dom när jag bytte kökskran. Den stäner mer "dramatiskt" än den gamla och då började det att läcka....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.