5 583 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Stickningar när vi duschar !
När vi duschar upplever vi stickningar i kroppen vilket är väldigt obehagligt.
Vi har fortfarande tillfällig byggkraft om det kan vara dålig jordning eller om det är pannan eller ????
Någon som har upplevt samma fenomen eller har någon teori om detta.
Tacksam för svar
Vi har fortfarande tillfällig byggkraft om det kan vara dålig jordning eller om det är pannan eller ????
Någon som har upplevt samma fenomen eller har någon teori om detta.
Tacksam för svar
Jag rekommenderar er att inte duscha eller beröra vattenledningarna och dess armaturer förrän en elektriker har kollat elsystemet!!
Jag har råkat ut för samma sak. När elektrikern kom ut konstaterade han att det var jordfel i en frysbox. Detta innebar att hela rörsystemet var strömförande. Han menade på att det var ren tur att inget allvarligare hade inträffat.
Jag har råkat ut för samma sak. När elektrikern kom ut konstaterade han att det var jordfel i en frysbox. Detta innebar att hela rörsystemet var strömförande. Han menade på att det var ren tur att inget allvarligare hade inträffat.
Jag har en gång råkat ut för en lägenhet med 110V mellan diskbänk och jord... Det berodde på en felaktigt installerad stigarledning i huset. Det var krypströmmar i väggar tak och golv i hela lägenheten. Felet fanns inte ens i lägenheten utan i trapphuset utanför.
Om man känner ett svagt svagt pirr i tex dusch blandaren mm så är det ju ett jordfel (?) Eller (?)
Hur åtgärdar en elektriker det ? Jorda vattenrören? Anta att han ska sätta in en JFB på ett sådant ställe då kommer det bli problem va? Måste man då megga fram problemet?
Hur åtgärdar en elektriker det ? Jorda vattenrören? Anta att han ska sätta in en JFB på ett sådant ställe då kommer det bli problem va? Måste man då megga fram problemet?
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
Jag hadde samma problem for ett år sedan. Jordfel på cirk. pumpen.
Henrik
Henrik
Jag skulle tro att det i datorns nätdel sitter små kondensatorer mellan fas och jord samt nolla och jord. Dessa bildar en kapacitiv spänningsdelare som placerar halva nätspänningen i jorden om denna inte är ansluten. Impedansen kan påverkas av andra saker runt omkring. Till exempel om du petar på chassit eller ansluter ett mätinstrument. Det bör i alla fall ligga nära 115Vcheetah1 skrev:
Erik
Klicka här för att svara