4 967 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Slagljud i vattensystemet
Hej,
Varje gång man snabbt stänger av en vattenkran så smäller det till i vårt vattensystem. Det verkar inte ha med vilken kran man använder, utan finns i hela huset.
Är det något som man kan ordna själv, eller är det bara att kapitulera och gå till röris?
/Magnus
Varje gång man snabbt stänger av en vattenkran så smäller det till i vårt vattensystem. Det verkar inte ha med vilken kran man använder, utan finns i hela huset.
Är det något som man kan ordna själv, eller är det bara att kapitulera och gå till röris?
/Magnus
Tänk på att när du snabbt slår av tex en gammal engreppsblandare kan tryckstötar på uppåt 60 bar infinna sig i rörsystemet..Just därför hat tex Mora Armatur en mjukstängande kran för att motverka detta.
Att det slår i systemet kan bero på flera olika saker.Slår det i rören om du använder kallt,varmt eller båda?
Att det slår i systemet kan bero på flera olika saker.Slår det i rören om du använder kallt,varmt eller båda?
Plumber skrev:Tänk på att när du snabbt slår av tex en gammal engreppsblandare kan tryckstötar på uppåt 60 bar infinna sig i rörsystemet..Just därför hat tex Mora Armatur en mjukstängande kran för att motverka detta.
Jag har fått för mig att man skall hålla sig till vissa dimensioner på rör etc för att undviga detta också - stämmer det?
Det e inget jag har hört/vet iaf,men det kan finnas en viss sanning i det..Stora kulventiler 42mm> har ju spärr så man inte kan stänga "för" fort.Om man skulle ta o stänga en 54mm kopparrör med fullt flöde på samma sätt som man stänger av en ballofix,då blir det nog väldans intressant ;DMathiasS skrev:
Även om man har mjukstängande kranar så kvarstår tvätt/diskmaskiner. Upplever att dessa orsakar tryckstötar varje gång som de öppnar/stänger vattentillförseln (magnetventiler ?).
Är det någon som vet om det finns någon form av "ackumulator" som man kan koppla in? Tänkte mig en liten behållare med ett membran som är fjäderbelastat (alternativt gummiblåsa) som kan ta upp värsta smällen, borde kopplas på en T-koppling nära källan till tryckstöten.
Är det någon som vet om det finns någon form av "ackumulator" som man kan koppla in? Tänkte mig en liten behållare med ett membran som är fjäderbelastat (alternativt gummiblåsa) som kan ta upp värsta smällen, borde kopplas på en T-koppling nära källan till tryckstöten.
Jepp..FMM har små finurliga "tryckstöts eliminerings kärl" ;DRoger B skrev:Även om man har mjukstängande kranar så kvarstår tvätt/diskmaskiner. Upplever att dessa orsakar tryckstötar varje gång som de öppnar/stänger vattentillförseln (magnetventiler ?).
Jag har för mig dom e ungefär 15cm långa och ca 4 cm i diameter.Har ungefär samma uppbyggnad som ett slutet expkärl.Kromade e dom ochså 8)
Det frestar på kopplingarna i rörsystemet. Jag har varit med om att en klämringskoppling lossnade hos farsan när jag stängde av varmvattenkran. Det blev full fart ur ett 12mm rör... Lyckligtvis satt kopplingen inne på toaletten så det var bara att kvicka sig att stänga av huvudkranen.
Klicka här för att svara