???Jag håller på att byta hus, när jag köpte mitt nuvarande var det inga problem att hitta hus med vedpanna, men i dag är det ju näst intill omöjligt!!! :P
Jag har tittat på ett hus med direkt.el, men funderat på luftvärme där i stället. Jag har hittat en firma som har upp till 4innomhusenheter. Finns det någon som vet hur detta funkar? Det låter som det borde bli jättedyrt i drift :-/. Själva utedelen ligger på 8,7kW. Huset är 1½plan på 160kvm.
Väldigt tacksam för svar!!!!!

4 inomhusenheter låter mycket för den ytan.
Jag har beställt en luft pump med 1 inneenhet som jag tänkte sätta i hallen. Den pumpen ska klara 150 kvm. 6500 kwm vid max.
Det är en Chigo pump.

8700 kwh är hur förmodligen hur mycket värmeenerig du får som mest ut ur utedelen.
Drift av sån pump + innedel ligger på 500 - 2000 w.
Vid optimal temperatur tex +7 grader är verkningsgraden som störst , låt oss säga 4. Detta innebär att pumpen förbrukar 2000 w och ger 8000 värmeenergi.

Tack så mycke för svaren! :-*
Har jag missuppfattat alltihop?? ???
Vad jag har förståt så beror antalet inne enheter på planlösningen.
JU öppnare ju färre.
Huset detta gäller har allt annat än öppen planlösning.
Jag trodde då att det var bättre att sätta in ordentligt med en gång och inte stå där med 1½ rum uppvärmt och då i mina ögon utebliven effekt
Är jag helt ute och cyklar?? ???

Detta beror ju på planlösning, nu vet jag inte vilken labirynth till planlösning som du har :). Jag har en hall där både sovrum, kök o vardagsrum har dörrar. Det finns även trappa upp till övervåningen. Jag hoppas att det ska täcka största enerigbehovet. Mycket av värmen stiger uppåt och vi får se om det räcker att att stänga av elementen på övervåningen helt när vintern kommer.

Nu är det så att en pump där man kopplar flera inneenheter kostar mer än en sån med flera inneenheter. Min pump kostar 9995.

Att tillägga så som jag har förstått så är det bara komplettering av befintligt värmesystem (el i mitt fall). Vid riktigt kalla vintrar kommer jag att behöva slå på elementen då pumpens verkningsgrad blir 1/1. Och att ha flera inneenheter hade inte spelat nån större roll.

Jag har tittat på en del värmepumpar också.
Själv har jag en relativt öppenplanlösning samt en trappa till andra våningen. Blev rekommenderad att sätta den i trappen för att placera den så centralt som möjligt.
Om du har mekanisk ventilation i huset med ventiler i de flesta rum kanske du kan ytnyttja det istället för värmepump. Flera inomhusenheter är nog inte och rekomendera. Det är ganska dyrt så det kan nog bli svårt att räkna hem på den yta du anger. (bör tilläga att jag inte är expert :))

:DMan kan väl inte kalla huset för labyrint direkt, men av olika anledningar måste vi hålla de flesta av innerdörrarna stängda. :P
Det kanske inte är lönt att satsa på luftvärmepump alls då?! eller vad tror ni ???
Jag är tacksam för alla svar!!! :-*

Knepigt:
Tänk på att:
*Man drar 2 ledningar + 1 kabel till varje inneenhet. Detta blir lixom inte osynligt. Och kolla så slangarna räcker, 5, 7 tom 9 m som jag tror är max. Och fågelvägen funkar inte :).
* Inneenheter tar plats och är inte osynliga heller.
* Inneenheter låter, dom ska inte vara placerade för nära sovrum.
* Hur ofta måste dörrarna vara stängda? Kom dom vara öppna under dagen och stängde på natten. Isf komplettera med konvektor element.
Man kan minska antalet inneenheter, lägga på lite konvektorer. Dyrare i drift. Billigare installation, mindre jobb. Ja, detta beror ju på hur man tänkt sig att använda rummen. Men man vill ju förstås vara beredd för framtiden och stuva och byta användningsområde av rummen.

???Tack igen för alla svar!!!
Nu har jag ytterligare en fråga. ::)
Fick idag äntligen kontakt med en försäljare efter flera veckors jagande!
Han sa att om man skulle ha nytta an luftvärmen var man tvungen att ligga på ca 25grader i det rummet som har inneenhet, för att då komma upp till 19grader i rummet jämte. Detta förutsatte dock att man hade sina elelement så de gjorde jobbet upp till 17grader i alla rum! >:(
Jag måste säga att i mina öron så verkar det idiotiskt att investera 40-60000:- på något som ger SÅ lite tillbaka!!!! (40´är vid 2 inne och 60´är vid tre) Sedan hade man tydligen ingen nytta alls av dem när det är under-10 ute.
Kan någon hjälpa mig att förstå vitsen med dem över huvud taget????????????
Snälla :-*

Jag trodde det räckte med 22 grader vid innedelen för att få 20 i intilliggande rum. Men jag kan ha fel.
Eller så är det annorlunda med flera enheter
Men det där med element samtidigt beror säkert på. Jag har läst par trådar i detta o andra forum att folk har stängt av sina element helt och det funkade utmärkts för dom.

-10 grader ja, då är det kallt, rätt få dagar som har den låga temperaturen. Och det var som jag sa, man måste ändå ha elementen kvar för värmepumpen i detta fall har låg verkniingsgrad.

40-60 lakan är mkt pengar, ja som sagt multienhetspump kostar mkt.
Den jag har beställt är 1 - 1 pump. Pumpen säljs i norge. Betalar för det 9995 kr av en bra bekant:). Får lägga nån tusing till för installationen.

Se om du kan hitta nåt i deras forum.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php

Gränsbygdens köpcentrum utanför markaryd (http://www.gransbygden.se/), annonserar en luft-luft vp för 7900:- i dagens lokalblaska, för installation tillkommer 4000:-, hyffsat billigt, kanske !?

har fått pris på mitshubichi (skitnamn) luft-luft 9kw
ger 3.5-1 när den är ny.

20000 spänn monterat. ingen skatt men bra ändå ;D

överföringsventiler är ett måste om man skall montera LLVP i ett hus där man måste ha dörrarna stängda

Man får alltså 2 st "noname-lvp", från gränsbygden för samma pris, kanske rent av 3 st oskattat ;D

Jani skrev:
Man får alltså 2 st "noname-lvp", från gränsbygden för samma pris, kanske rent av 3 st oskattat  ;D
mmm ... men kanske är det lite skillnad på kompressorer, lödningar, effektförhållande, vilken klimatzon den är konstruerad för, serviceförhållanden, gastyp, isolering, effekttålighet, rostskydd, återvinningsmöjlighet och lite sånt ....kanske kanske inte :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.