Hmmmm.... ::)

Nu har jag varit i kontakt med ett par olika återförsäljare/tillverkare av solpanel, för att kunna räkna på ekonomin i dem (som jag lovade i en tidigare tråd)... :D Men inte kunnat få ett vettigt svar av någon... >:(

Är det bara fiffel och båg med solpaneler??

Är det någon som har VERKLIGA erfarenheter av moderna solpaneler?? Och vet hur mycket effekt du får ut av dem, under de olika årstiderna..
Givetvis inte exakta siffror med lite uppskattningsvis, så man får en ärlig chans at räkna på det....

Enligt den information jag har fått så skulle man få en kostnad på 0,55kr/kWh utslaget på 1 år och 20 års avskrivning på utrustning... :o Rätt mycket pengar för "gratis" energi som dom gärna påstår.. ;)
Och sen är det ju så att man får som mest ut av dem på sommaren, när behovet är som minst :(

Men som sagt, för att kunna göra en rättvis kalkyl, skulle jag tacksammt ta emot info om hur mycket energi dom levererar under årets oika årstider... ;D
 
Vi undersökte också solpaneler rätt noga innan vi bestämde oss för att avvakta. För dyrt, för liten effekt och som du säger , i nuläget ingen lagringsmöjlighet.

Jag läste för ganska länge sedan om ett "ekologiskt" byggprojekt (stort projekt, dvs ett område med många par/rad hus). Området hade gemensam bergvärme, och under sommaren användes solpaneler till att värma upp borrhålen så att värmen lagrades inför vintern. I nuläget är ett sådant system inte ekonomiskt försvarbart för en villa med en pump och ett enda borrhål, men vem vet vad framtiden har i bakfickan.

Jag läste lite solvärme böcker och var i Sverige i kontakt med Varmitek. Kommer inte ihåg om jag fick några siffror men om du inte redan talat med dem så kanske dom kan hjälpa till.

Centre for Alternative Technology i Wales (http://www.cat.org.uk) har en del intressanta böcker, men för tillfället är vär solvärme mera ett bidrag till framtiden, ungefär som att ge pengar till världsnaturfonden utan att veta om man får något tillbaka.

Om du inte är lycklig nog att ha en pool du behöver värma upp dvs...

Berit
 
Det är nog tyvärr den krassa verkligheten att kostnaden för solgenererad värme blir ganska hög per kWh. Många glömmer investeringskostnaden och ser bara att driftkostnaden är väldigt låg (nästan gratis).
 
Strixx skrev:
Hmmmm.... ::)



Enligt den information jag har fått så skulle man få en kostnad på 0,55kr/kWh utslaget på 1 år och 20 års avskrivning på utrustning... :o Rätt mycket pengar för "gratis" energi som dom gärna påstår.. ;)

Men som sagt, för att kunna göra en rättvis kalkyl, skulle jag tacksammt ta emot info om hur mycket energi dom levererar under årets oika årstider... ;D

Hur räknar du då när du säger 55 öre/kWh?

Håller just nu på att montera upp en solanläggning. Där jag har lagt ut ca. 30 tusen efter solbidrag. Anläggningen skall i genomsnitt lämna 450 kWh 50-gradigt vatten per kvadrat och år (siffror från SP, men iverkligheten blir det mer enl. diverse rapporter/tester). I mitt fall strax över 5000 kWh 50-gradigt vatten per år. Det mesta då på sommaren, men en del även på vår och höst.

Jag resonerade som så att har man pengarna så får man mer tillbaka än vad banker och andra investerare kan ge. Och detta med dagens energipriser, när de går upp (vilket de kommer att göra) så är vinsten ännu större :) :) :)
 
Har haft solvärme sedan -99. Klart det lönar sig, men man får inte ha tummen mitt i handen. Skall man lägga ut hela jobbet på en rörfirma blir det nog svårare att få ihop det. Min anläggning kostade cirka 25000:- och då gjorde jag allt själv utom plåtslagarjobbet. En bra dimesionerad anläggning skall kunna klara ca 25% av totala uppvämningen (inkl. tappvatten).
Jag vet inte om....... "ungefär som att ge pengar till världsnaturfonden utan att veta om man får något tillbaka. "...... är rätt inställning, vad vill du ha? En Pandabjörn? ;) Låter mer som du är inne på att värma huset med stenkol ;D
 
Jag räknade på de uppgifter som jag fick av Euronom i Kalmar, som var de som var mest tillmötesgående när det gällde att lämna ut information och priser... :D

Deras bästa förslag var ett system som skulle kosta 80 000:- (med acc. tank och shunt automatik osv.). Det skulle ge 7200kWh/år (40gradigt vatten-dom ville inte säga vad det motsvarade 50gradigt)... 8)

80 000 kr / 20 år / 7200 kWh = 0,55 kr/kWh

Detta är väl iofs, inte jätte dyrt om du räknar in investeringskostnader i andra alternativ, och att el/fv/olja kommer bara att bli dyrare...
Men sen har jag inte med effektskillnaderna över året i kalkylen, och de är ju absolut de viktigaste... :P

För om 6500kWh av de 7200kWh som förslaget system skulle leverera, utvinns på sommare, så kommer du snarare beöva bli av med den utvunna energin, för du använder (enligt mina egna beräkningar) ca 4000kWh under sommaren (total förbrukning 18 000 kWh uppvärm. och vv).... :o

Vilket skulle ge en verklig effekt på 4700kWh (7200-6500+4000) om året, och genast en kostnad på 0,85kr/kWh, vilket är väldigt mycket genast... :(
 
Med ditt sätt att räkna så skulle min kostnad bli: 30000 kr / 20 år / 5000 kWh = 30 öre/kWh.

Låter inte alls dyrt....

Då hade jag i och för sig redan en acktank med dubbla solslingor i källaren  ::)
 
Strixx skrev:
Deras bästa förslag var ett system som skulle kosta 80 000:- (med acc. tank och shunt automatik osv.). Det skulle ge 7200kWh/år (40gradigt vatten-dom ville inte säga vad det motsvarade 50gradigt)... 8)

:(
Om dom inte kan ge någon information på vad solpanelerna ger vid 50-grader så är de antagligen inte godkända av SP och i och med det så kan man inte få bidrag.

Om du tycker att du får för mycket värme på sommaren så är ju det enklaste sättet att minska antalet kvadrat solfångare som man monterar. Och vips så sjunker investeringskostnaden med en massa kronor.
 
Jag var inte ute efter att provocera någon.. :-[

roli skrev:
Med ditt sätt att räkna så skulle min kostnad bli: 30000 kr / 20 år / 5000 kWh = 30 öre/kWh.

Låter inte alls dyrt....

Då hade jag i och för sig redan en acktank med dubbla solslingor i källaren  ::)
Men vet du att du får ut 5000 "riktiga" kWh ur din anläggning??
Och när på året får du ut dom??
Det är det jag undrar... ???

roli skrev:
Om du tycker att du får för mycket värme på sommaren så är ju det enklaste sättet att minska antalet kvadrat solfångare som man monterar. Och vips så sjunker investeringskostnaden med en massa kronor.
Om jag minskar ytan får jag ju mindre effekt även på vintern... Det är då jag vill ha mitt varmvatten :(
 
Vad är det för fel på billigt tappvarmvatten? Givetvis ger solfångaren mindre på vintern. Ackumulatortanken är hjärtat i din anläggning. Solfångaren (inte solpanel, det är något annat) ger nästan hela ditt behov mellan april-sept förutsatt någorlunda normal sommar. Ackumulatortanken måste givetvis matas med ytterligare minst ett alternativ. Själv har jag en gammal vedpanna, värmepump och elpatron förutom solen. Som jag sa, jag är tveksam till "färdiga paket" från rörfirmor. Kolla på Solgruppens anläggning om du vill komma ner i pris, då kan man se solvärmen för vad det är,ett komplement till en vettig kostnad.
 
Strixx skrev:
Men vet du att du får ut 5000 "riktiga" kWh ur din anläggning??
Och när på året får du ut dom??
Det är det jag undrar... ???


:(

5000 kWh bygger på de uppgifter som SP lämnar för min typ av solfångare. Och det är följande: 25-gradigt vatten 660 kWh/kvadrat och år, 50-grader 450 kWh, 75-grader 281 kWh.

Luras dom så luras jag..... ::)

Temperaturerna är medelvärdet av värmebärarens ingående och utgående temperatur vid passage genom solfångaren och kWh värdena är ett årsgenomsnitt per kvadrat solfångare och följer solen instrålning över årstiderna.
Naturligtvis erhålles den mesta värmen över sommarmånaderna men även vår och höst ger solfångaren märkbara tillskott till varmvatten/uppvärmning. Exakt hur mycket kan jag inte svara på för jag hittar inte solinstrålningsdiagrammet. Men det finns uppgifter på det också någonstans där ute i "cyberrymden".

 
SP:s uppgifter utgår ifrån detta:

Beräknade årsutbyten
Årsutbyten är beräknade för solfångare vända mot söder i 45 ° lutning. Väderdata som använts gäller Stockholm 1986. Totalt tillgänglig solinstrålning var då 1062 kWh/m². Beräkningarna har gjorts med simuleringsprogrammet Minsun och SPs provningsresultat har använts. Observera att beräknade årsutbyten i första hand skall tjäna som jämförelsemått. Förutom tillgänglig solinstrålning beror verkligt utbyte i ett system av systemutförande, solfångarorientering, brukarvanor m m.

Referensarean, som vanligen är lika med solfångarens genomskinliga frontarea, har använts vid beräkningar av termiska prestanda och årsutbyten. Med medeltemperaturerna 25, 50 och 75 °C avses medelvärdet av värmebärarens ingående och utgående temperatur vid passage genom solfångaren.

Vid jämförelse är det viktigt att beakta vid vilken temperaturnivå solfångaren är tänkt att producera värme. Redovisade siffror avser bruttoutbyte vid solfångarens anslutningar. Vid respektive temperaturnivå är följande tillämpningar lämpliga:

25 °C Bassänguppvärmning
50 °C Tappvattenvärmning, bostadsuppvärmning
75 °C Bostadsuppvärmning, fjärrvärme, processvärme
 
Pedersen skrev:
Vad är det för fel på billigt tappvarmvatten? Givetvis ger solfångaren mindre på vintern. Ackumulatortanken är hjärtat i din anläggning. Solfångaren (inte solpanel, det är något annat) ger nästan hela ditt behov mellan april-sept förutsatt någorlunda normal sommar. Ackumulatortanken måste givetvis matas med ytterligare minst ett alternativ. Själv har jag en gammal vedpanna, värmepump och elpatron förutom solen. Som jag sa, jag är tveksam till "färdiga paket" från rörfirmor. Kolla på Solgruppens anläggning om du vill komma ner i pris, då kan man se solvärmen för vad det är,ett komplement till en vettig kostnad.
Inget fel på billigt tapp vatten, om det är billigt.. . ;) Det är just det jag vill undersöka.... Jag argumenterar varken för eller emot...
Själv är jag sugen på solfångare, men jag vill först få en riktig kalkyl på det hela innan jag slår till...

Hur hittar jag solgruppen...
 
För min del blir det till poolen bara i separat system, men det förstås, utan detta hade jag använt en elpatron så minskad elförbrukning blir det, hoppas att utvecklingen mot elektricitesgivande solfångare fortsätter så vi kan fimpa elbolagkablarna... ;D
 
Göran skrev:
För min del blir det till poolen bara i separat system, men det förstås, utan detta hade jag använt en elpatron så minskad elförbrukning blir det, hoppas att utvecklingen mot elektricitesgivande solfångare fortsätter så vi kan fimpa elbolagkablarna... ;D
Min dröm med.... ;D

Hansson28:

Tusen, tusen tack.... Nu pratar vi.... ;D
Här har vi nog klart lite data som hjälper mig att räkna på det hela... ::)
Härligt... Äntligen skall Excel-arket fyllas med data... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.