Byggahus.se
Vi har haft en läcka i ett element som gjort att systemet i princip tömts över sommaren dock utan några skador då vi hade koll på det och hade hink under som tur var..  :D
Nu börjar det dock bli kallt och därmed aktuellt att fylla på systemet igen och eftersom detta är första gången jag gör det behöver jag tips av er här på forumet.

Vår panna ser ut så här:

 PICT3472korr.JPG
Vilken av kranarna är det jag ska använda?? ???

Är ordningen denna?:
1. Stäng av pannan
2. Öppna någon av kranarna på bilden (vilken)?
3. Låta allting rinna ut i golvbrunnen
4. Koppla på en slang och fylla på tills det kommer utanpå taket i skvallerröret (kallas det så?)
5. Stänga kranen
6. Starta pannan
7. Lufta elementen

Som ni märker är mina kunskaper starkt begränsade och varenda tips tas emot varmt ::)!!!
 
du skall inte öppna några kranar på bilden ....det är avtappningskranar.........det finns en kran uppe över pannan ............maila fler bilder
 
Jag anade att det var lite skumt, den tidigare ägaren sa att man tömde ur systemet mha den övre kranen och fyllde på med den nedre. Totalt ologiskt höll han med om men så hade han gjort och det fungerade tydligen. Här är fler bilder:
Rakt uppifrån:
PICT3477.JPG

Snett från vänster:
PICT3478.JPG

Jag har kollat efter fler kranar men hittar ingen, du kanske menar uppe på vinden??  ???
 
ser ut att vara den röda kranen övanför säkerhetsventilen
 
Nej, det är avstängning till utkastare!
 
El_-micke skrev:
ser ut att vara den röda kranen övanför säkerhetsventilen
schunten skall vara öppen fullt..........öppna kranen lite..........kolla så att den undre av visarna på mätaren som sitter över brännaren stiger..........fyll tills det kommer ur skvaller röret..........stäng kranen........ställ tillbaka schunten i ursprungsläget...........höj termostaten till brännaren till max...........kör nån timme så att syret försvinner ur pannvattnet................lufta elementen.........klart ;D



ok..........då är det den lilla runda svarta som sitter vid säkerhetsventilen
 
Nej det är inte den heller den stänger av tillförseln av kallvatten till varmvattenberedaren. Jag gissar nog på att det är den längst ner på första bilden men vet någon annan något mer tar jag tacksamt emot förslag! :-/
 
Kan vara så att det inte finns någon fast monterad påfyllning. Isåfall får du fylla på med hjälp av slang till nån av avtappningarna.
 
Tidlund skrev:
Kan vara så att det inte finns någon fast monterad påfyllning. Isåfall får du fylla på med hjälp av slang till nån av avtappningarna.
Mmm det är det jag tror frågan är varför där är två st.. Vilken ska jag använda?
 
wertok skrev:
Mmm det är det jag tror frågan är varför där är två st.. Vilken ska jag använda?
Kan det vara så att den övre är till varmvattenberedaren i pannan och den undre är till pannan.

Du skall använda den nedre när du fyller systemet. Koppla på en slang från en vatten kran.
Öppna kranen så att du får tryck i ledningen.
Öppna sedan kranen på pannan och fyll på.
Normalt skall man kunna läsa av på mätaren, som du har under den övre kranen, trycket i systemet. Den visar panntemp och systemtryck. Men då måste man veta vad det skall vara.  Det kan beräknas enl. följande varje meter mellan mätaren och expantionskärlets överkant (på vinden?) ger 0,1 bar i tryck.
Men enklast är nog att fylla till det rinner över på skvallerröret.
Du skall dock aldrig tömma system om det inte är nödvändigt för reparation. Vattnet i pannan är s.k dött vatten dvs. lågt syreinnehåll = minskad rostning i systemet.
Fyller man ofta på med färskt vatten = syrerikt vatten, så ökar rostningen i systemet.
 
Japp, exakt så var det, jag har gjort det nu och det var den nedre. Fungerade hur smärtfritt som helst! :D
Lärde mig t.o.m. att byta ventilinsats i en radiator så nu återstår bara 10 :surprised:
Alla ska ha tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.