Hej Jag har ett hus på 159kvm med 30cm isolering under plattan, golvslingorna är ingjutna ca 8cm betong över dom och jag driver systemet med en Nibe Fighter 360P. Nu till min fråga, vad bör man ha för någon temperaturskillnad på matningen och returen?

Edit"
Jag har för tillfället strypt all returer enligt wirsbos kalkyleringar och pumpen kör på steg 2 utav 3 möjliga. Jag har en temperaturskillnad på 2.1 grader mellan matning och returen och tycker att detta låter lite. Vad har ni?"

/Johan

Vad kör du in för temperatur?
Tillförs det tillräckligt med energi för att hålla värmen i huset?

Ponera att plattan håller 22 grader och du skickar in 25 grader. Då är en retur på 23 inte helt fel. Kanske ett dåligt ex men ni kanske förstår vad jag menar.

/Jögga

3-4 g på hela golvvärmen, individuella slingor mäter jag inte.

jorwes skrev:
Vad kör du in för temperatur?
Tillförs det tillräckligt med energi för att hålla värmen i huset?
/Jögga
Ja värmen hålls i huset, ca 21-22 grader. Igår så skickade pumpen ut 26.7grader och returen var 24.6, alltså 2.1 grader skillnad. Testade att sänka hastigheten på pumpen igår till steg 1 och när jag kollade i morse så skicade den ut 30.4 och returen var nu 25 grader, alltså 5.4grader skillnad. Vilket är mest ekonomiskt och vilket är det bästa för pumpens livslängd?

/Johan

Var i Sverige?

Jag skickar nu ut ca 30 grader (efter pumpen) och får tillbaka 27-28.Nu är inte hela anläggningen i ordning, jag saknar än så länge styrning av de enskilda slingorna så vissa rum har varmare golv än andra.
Skall också tillägga att jag kör golvvärma i golvbjälklag med ganska så tjocka golv, och bor i Piteå.

Vilken hastighet som är bättre för pumpen vet jag inte. Men, högre hastighet ger ju lägre tempfall och därmed en jämnare värme genom hela slingan.

/Jögga

jorwes skrev:
Var i Sverige?
/Jögga
I Blekinge.

/Johan

Generellt med VP gäller att en VP är mer effektiv ju lägre temp den måste jobba upp. Likaså avger ett golv mera värme ju högre temp det har, alltså golvet ovanför den varmaste delen av slingar avger mest och omvänt. Detta leder då sammantaget till en optimal tempsänkning och framledningstemp. Sånt går att räkna på förutsatt att karakteristikan finns för VP.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.