Hejsan,

Har nu kört igång min vedanläggning och har två frågetecken.
-Hur stor påverkan på skiktningen har oisolerande (till tanken anslutna) kopparrör? Värmeläckaget i sig spelar ingen roll då det kommer källaren tillgodo.

-Panntempen går upp till max 80 grader och tankarna laddas med drygt 70 grader. Går det att justera (eller byta) termostaten i laddomaten? Vill få upp tempen i pannan, och tankarna.

/Jögga

Ja, det går att byta termostat i laddomaten. Det borde finnas en del info om det på termoventilers hemsida http://www.termoventiler.se

Jag är lite osäker på hur mycket det påverkar skiktningen med oisolerade rör. Jag har en del heta rör oisolerade och tycker att skiktningen är bra. Å andra sidan så vet jag ju inte hur det skulle vara med isolerade rör. På vintern kan man bortse från förlusterna om ackarna står där man vi ha värme, men på sommaren är det ren förlust.

På sommaren lönar det sig därför sämre att värma acken till riktigt höga temperaturer. Jag har märkt att tankarna tappar värmen mycket fortare from 90 till 80 grader än från 80 till 70 och långsammare från 70 till 60, osv. Stilleståndaförlusterna klingar m a o av allt eftersom tankarna svalnar.

Skall prova att byta termostat och se om jag får upp tempen i pannan.

Av nyfikenhet var jag och kände på alla rör i går kväll. En sak kan man säga; Kopparrör leder värme förvånandsvärt bra. Om man skall isolera bort allt spill så måste i princip alla rör isoleras i hela sin fulla längd.
I mitt system har jag ingen styrning av laddpumpen(endast av och på via en strömbrytare). Om pannan inte brunnit ut helt när jag går och drömmer om motorsågskörning och vedhuggning så cirkulerar vattnet runt i pannan och i en del av "matningsledningen". Är det dyrt/knepigt att installera en sådan styrning? Går den på rökgaserna eller på vattentemp?

/Jögga

jorwes skrev:
Är det dyrt/knepigt att installera en sådan styrning? Går den på rökgaserna eller på vattentemp?
Lättast är det nog att installera en rökgastermostat, då behöver du inte tappa ur vatten för att montera ett dykrör.

En rökgastermostat kostar någonstans mellan 300-500 kronor beroende på var du köper den.

Pratade just med min installatör och han menade att en termostat på 70 gader var att föredra. I annat fall kunde man riskera att pannan står och småkokar. Låter mycket konstigt då pannan nu inte går över 82-83 grader. Men en 80 graders termostat borde ju rimligtvis pannan gå upp till 92-93 grader.

Vad säger experterna om detta?

/Jögga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.