Det finns inget rakt svar på din fråga. FTX kan aldrig ge renare luft inne än att öppna dörrar och fönster, men med FTX kan du:
- bestämma hur mycket du vädrar (m3luft / timme in/ut) (välj ett aggregat med variabel hastighet, låg omsättning tex när ni är borta)
- få in frisk och kall uteluft utan att det blir "kallt på golvet" (tänk till hur till/fråndon skall placeras för att de skall bli bra, går det att dra spiron dit? osv)
- tilluften "blåser ner" den varmare luften i taket och blandar om luften i rummen (om rätt utfört). Normalt så är det kallare vid golv och varmt i tak, och eg vill vi människor ha det precis tvärtom för att uppleva det varm. Dvs får du upp golvtempen så upplever vi det som varmare även om medeltempen i rummet är densamma. Alltså går det att sänka medeltempen, sparar du lite spara el den vägen (också). Gissningsvis 5-10%
- sen sparas det givetvis på värmeväxlingen. (snåla ej på vvx-yta och det skall kunna kondensera i aggregatet) Jag har nåt liknande hus och om jag slår av FTX så sjunker tempen inne med ca 2-3 grader. Man brukar säga att 1 C motsvarar ca 5% i uppvärmningskostnad.

Av ovan mycket enkla resonemang så skulle du spara ca 10-20%, men eftersom du inte vädrat lika mycket tidigare så tror jag att du landar på ca 10%. (Med reservation för att det blir bättre ty självdrag med den varmaste luften ut vid taket och kallras runt fönster och dörrar är "dyrt")

Det är dessa sparade kWh som skall betala kalaset, plus givetvis vill man skona de små liven från all skit som finns i vår inomhusluft. Och det borde eg få kosta.

Eg åter till din fråga:
Klimatförbättringen kan du få på köpet men det är inte säkert att det blir det just hos er. Självdrag kan ge lika bra inomhusluft om det är bra utfört och det behöver inte heller blir kallras om tilluften tas in tex bakom ett element - men självdrag kostar alltid mera kWh.

Det finns några läsvärda FTX-strängar här på forumet

Yondalar skrev:
Av ovan mycket enkla resonemang så skulle du spara ca 10-20%, men eftersom du inte vädrat lika mycket tidigare så tror jag att du landar på ca 10%. (Med reservation för att det blir bättre ty självdrag med den varmaste luften ut vid taket och kallras runt fönster och dörrar är "dyrt")
Det där är en mycket viktigt poäng när det gäller frånlufsvp - och viktigare ju kraftigare pump man har (tex Comfortzonepumparna). Den parameter som är omöjligt att uppskatta är just hur stor luftomsättning man har i ett självdragshus (inget på sommaren, kanske väldigt mycket på vintern) - detta leder till att det är svårt/omöjligt att uppskatta besparingen med att installera en frånluftsvp. Värt att lägga några extra tankar på detta så man är medveten om denna del.

Jag tycker att jag sover mycket bättre på nätterna. Innan ville jag ha fönstret öppet med det kunde dra kallt och frugan gillar inte öppna fönster på natten. Nu är det alltid frisk luft i rummet oavsett årstid. En annan effect är att temperaturen blir jämnare i rummen och mellan rummen då det finns cirkulation. Jag har inte ångrat det, trots att det var en bökig installation att borra igenom tegelväggar lerklinade tak och paneler.

mvh plexi

Yondalar skrev:
FTX kan aldrig ge renare luft inne än att öppna dörrar och fönster...
Jo, det kan det visst, det är en av fördelarna. Finns elektrofilter med kolfilter att sätta på inluften.
Dessa ska vara så pass effektiva att dom tar bort pollen, rök, sot och till och med bakterier! Vet dock ej av egen erfarenhet.

Har man problem med klantigt eldande grannar (och det har väl snart alla verkar det som) så är det ett alternativ som kan hjälpa. Det kan dock vara precis tvärtom också, om man har det enda luftintaget olyckligt placerat nära grannen och INTE har ett ELFI filter.

http://www.elfi.se/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.