Kranen på bilden sitter på vattenröret som går till WC. Den har alltid varit knepig, när man skruvat av för att stänga vattentillförseln har det börjat droppa rejält. Däremot har den alltid hållit tätt när man skruvat ut kranen allt som går. Fram tills nu vill säga...

Så nu är min fråga till er, vad gör jag? Finns det något smart knep, någon slags smörja man kan lägga på. Tejp, silikon etc eller bör jag ringa en rörkrökare?

Vore oändligt tacksam för era kloka synpunkter!

koppling.jpg

Första du bör göra är att byta packning!

När du gjort det så på med ny gängtejp och se om det inte håller tätt. :)

Ceja,

tack för ditt svar men det är inte i gängorna det läcker utan precis där pilen pekar. Där finns det iaf inga synliga gängor, tror inte att skruven skall gå att skruva ut helt.

/Mikael

stäng av vattnet och byt ventilen?

Stäng av vattnet , lossa muttern som pilen pekar på linda lin som är kladdigt med locherpasta medsols runt axeln. Lägg på cirka 2mm tjockt och skruva åt muttern igen.Linet och pastan funkar som tätning

Pröva och dra muttern först (obs men inte våldsamt hårt), det räcker oftast.
Om du inte får tätt gör enligt Maskens förslag

Tack för hjälpen! Det låter inte svårt men jag anar vad som kommer att hända om jag försöker mig på något. Extra jobbigt då jag måste stänga av vattnet för hela fastigheten (många borätter).

Om jag skulle fega ur och be röris dra om med nya rör (röret på bilden kommer ur väggen och fortsätter till handfat samt badkar, totalt ca 2 meter rör längst en rak vägg) har ni någon uppfattning om vad det skulle kosta. Mellan tumme och pekfinger alltså?

Har läst tidigare på forumet och har insett att det knappast är lönt att fråga om tips efter rörkrökare i Sthlm (Vasastan), ingen verkar vilja rekommendera någon av någon anledning.

Än en gång, tack!

Ps. Jag har kollat priserna med en rörfirma. 500 kr i "bilavgift", 500 kr/h och 120kr/meter. Tillkommer väl ballofix , kopplingar etc. Är det rimligt att räkna med en dags jobb för detta, sålunda 500+8*500+3*120 dvs ca 5000 kronor?

Att bara byta ut ventilen (till typ ballofix) + ev några kopplingar lär väl kosta ca 300-400 :- i hårdvara.
Jobbet görs på max 2 timmar

Så jag skulle bedömma
400+ 2*500+ 500 ~2000kr

Men pröva och dra muttern först!

Hmm, det finns inte nån fastighetsskötare i föreningen du kan prata med antar jag?

Den där kranen är helt enkelt utsliten.
tiden tar sin tand som det heter....
ärg,kalk,ev lite agressivt vatten sliter på kranpelaren.
denna är säkert full av porer.ingen ide att ens börja prova laga den.dessutom lagar man inte sådana här applickationer det är bara så dumsnålt att prova.
Så byt till nya fräscka grejjor kostar en spottstyver mot vad en läcka kan kosta,skulle du dessutom prova att "snål laga" en sådan kran och sedan åka på en rejäl läcka tror jag inte ditt försäkringsbolag blir så pigg på att hjälpa dej..

lennart

Byt ut ventilen, om du förbereder med ny ventil, koppling och lite pasta eller olja/lin så tar jobbet max 20-30 min för en ovan. Om du tar dit en sk rörmockare så ryker nog halva månadslönen är jag rädd, för de ser på en gång att den här kan vi blåsa. Ungefär som att fara in på bilverkstaden för att byta tändstift.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.