Svara Nytt ämne
  1. 2004-12-16 15:29
    Svara | #1

Nykomling Medlem: nov 2003
    30 inlägg

Shunt - vad är poängen?

Har funderat lite kring det här med shunten på värmepannan. Vad den gör är att den reglerar hur mycket "nytt" varmvatten som skall tillföras returvattnet i systemet. I slutändan handlar det om hur varmt vattnet som går ut till elementen skall vara.
    Nu till frågan: Vad spelar det för roll hur varmt vattnet är sålänge som elementen själva har regulatorer (vilket ju i princip alla element har). Oavsett hur varmt eller kallt vattnet är i systemet så kommer elementen ju att "ta ut" den värme som behövs för att reglera upp till önskad temperatur. Och i slutändan har det gått åt lika mycket energi i vilket fall. Eller? Finns det nåt att spara på att "dra ned shunten" egentligen?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2004-12-16 15:39
    Svara | #2

MP
    Junior medlem Medlem: apr 2004
    94 inlägg

2 bilder

Re: Shunt - vad är poängen?

Ämnet har behandlas här i forumet förut så sök på shunt så hittar du mycket information.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2004-12-16 15:58
    Svara | #3

30 inlägg

Hittar inget vettigt tyvärr. En länk?

4. 2004-12-16 16:50
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: okt 2004
    98 inlägg
    Gillad 1 gånger

5. 2004-12-16 17:23
    Svara | #5

wertoks avatar
    Senior medlem Medlem: jul 2003
    42 år
    Skåne
    1 199 inlägg
    Gillad 18 gånger
    19 bilder

Jag kan bara hålla med, med väl fungerande termostater behöver åtminstone inte jag bry mig så mycket om shunten. Jag ligger i snitt just nu på ca. 50 grader framledningstemp. Tempen utomhus runt noll grader. Jag räknar med att klara mig med denna inställning till ca. minus 10.
    Lite olika tankar finns om att man inte ska leda fram varmare vatten än vad som behövs p.g.a att rör/kopplingar inte mår så bra av att ena stunden vara 80 grader och andra 30... En annan tanke jag läst om är att det blir behagligare värme då den inte svänger så mycket om tempen är mer anpassad efter behov. Denna sista tanke tar jag med en stor nypa salt då jag tycker det borde va precis tvärtom om det blir köldknäpp och svinkallt inne så blir det ju snabbare varmt om elementen jobbar med 80 gradigt vatten. Detta är bara min tanke jag har inga belägg för det...! 8)
    Helt klart är det optimalt med utomhusgivare till nån typ av shuntautomatik då ligger man ju inte flera steg efter när det gäller köldknäppar osv. Men hur ställer sig en utomhusgivare egentligen till blåst? Många gånger är det just blåsten som gör att det blir kallt i vårt 60 år gamla hus, då tror jag inte ens utomhusgivare är till så stor hjälp. Vidare hur det fungerar med shuntautomatik ställer man alla termostater på max då? Om man gör det tas andra värmekällors tillförsel av värme tillvara då? Finns ju solljus, kyl, frys och en massa annat som kan göra att man i princip inte behöver värma så mycket i just det rummet.

6. 2004-12-16 19:13
    Svara | #6

MP
    Junior medlem Medlem: apr 2004
    94 inlägg

2 bilder

Wertok.
    Se råd och rön som har gjort en test.
    Om jag minns rätt så förordar de innomhusstyrning av olika som jag tycker logiska skäl.
    Kommer inte på vad länken heter.

7. 2004-12-16 20:40
    Svara | #7

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 560 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder

8. 2004-12-16 21:50
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2004
    367 inlägg

1 bilder

Du har så rätt, om man har termostater på samtliga element så kan man ha hög framtemperatur utan att någon större förlust. Förutsättningen är att värmeförlusterna från ledningarna värmer redan termostatstyrda uppvärmda rum.
    Det som kan vara problem är om uttaget (flödet) från elementen är så litet att pumpen går mot sin döda punkt, vilket på sikt skadar pumpen.
    Upplever att det är lite "business" när man skall köpa massa konstiga reglersystem eller att man skall springa upp och ner till pannrummet för att justera framtemperaturen.
    Om man eldar något för varmt kan verkningsgraden minska något men det är ytterst marginellt.

9. 2004-12-16 22:41
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2003
    326 inlägg

Hej,

Jag ser en fördel med shunten i mitt system då jag eldar med ved. Fördelen är att jag ihop med shuntstyrning alltid får minimala returtemperaturer, något som jag tror gynnar skiktningen i tankarna.
    Dessutom valde jag en fyrvägsshunt och på detta sättet förlänger jag tiden vi kan duscha eftersom primäruttag sitter under slingan.
    Hade jag inte haft shunten så hade 75 gradigt vatten i botten på tanken inte varit särskilt bra...

10. 2004-12-20 10:26

30 inlägg

Tack för alla svar, men jag är ändå inte riktigt klok på vad som gäller.
    Finns det någon vinst alls med att "sätta ned" shunten om man ändå har regulatorer på alla element?

11. 2004-12-20 10:43

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2004
    105 inlägg

Gbat

Det beror ju på hur man eldar, har man en olje/pellets brännare eller liknande där det inte gör så mycket att returtempen är lite högre så spelar det ju ingen större roll, men har man som dedden och jag (och några till här), mycket ack, och bara vill elda max en gång per dag så vill man ha så låg retur och så lite flöde som möjligt från tanken eftersom vi annars inte får något varmvatten kvar...

Så för min del så var valet ganska enkelt, tyvärr har det visat sig att automatiken inte fungerar så bra på hyllan fem meter från shunten, man måste visst montera dit den också... (det är inte riktigt så illa som det verkar, eldade i panna för första gången i fredags...)

Mvh
    Reine

12. 2004-12-20 12:26

Forumgud Medlem: mar 2004
    Halland
    1 637 inlägg
    Gillad 61 gånger
    3 bilder

Reine E skrev
    Så för min del så var valet ganska enkelt, tyvärr har det visat sig att automatiken inte fungerar så bra på hyllan fem meter från shunten, *man måste visst montera dit den också... *
    Har samma erfarenhet som dig Reine, på hyllan gör den dålig nytta. Trots att min bara ligger två meter från shunten...........
    roggabear gillar detta.
    gillar

13. 2004-12-20 22:26

Gudfader Medlem: sep 2004
    4 340 inlägg
    Gillad 102 gånger
    17 bilder

roli skrev

Har samma erfarenhet som dig Reine, på hyllan gör den dålig nytta. Trots att min bara ligger två meter från shunten...........
    Ni har ju i alla fall en viss arbetsinsats att skylla på... min erfarenhet är att om en endaste M4-skruv blivit sönderdragen så funkar inte shuntautomatiken heller

Jag har en uråldrig honeywell elektromekanisk sak med inomhusgivare som peppar peppar faktiskt troligen kan funkar bra om man håller konstant panntemp (har olja och elpatron), den har ingen framledningsgivare utan går på mekaniskt läge hos shunten.... (lägesgivaren är en pot på ca 150 ohm så jag har lite funderingar på att ersätta halva den med ett ptc-motstånd från en skrotad tv, det skulle kunna vara rätt lagom som framrörstempgivare)...

... problemet är att armen som drar i shuntreglaget har så otroligt liten marginal för sneddragning, man måste prova, prova, prova att man monterat den exakt rätt i vinkel, sitter den det minsta snett och man tittar bort så är motorn så stark att den tydligen lyckas kröka till skruven som håller fast plattan som armen drar i. Är det så korkat gjort på moderna shuntstyrningar också, d.v.s. att armen inte har vettig ledning i "fel ledd"?

Eller sitter moterna motorer rakt på shuntaxeln utan någon arm?

14. 2004-12-21 07:00

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2004
    105 inlägg

Yxis

Utan att ha öppnat lådan med shuntmotorn (bor faktiskt inte i huset än, håller på att renoverar upp... byter kök m.m.) så är det nog så att motorn monteras direkt på shuntaxeln. Den har dessutom inte en susning var den står om jag fattat det rätt...

Har bläddrat igenom instruktionen en gång men inte fördjupat mig tillräckligt ännu. Jag hade som mål att få dit den före julafton, men det verkar ju skita sig rejält

Mvh
    Reine

Liknande ämnen

1. Shunt til CTC 265
    av joakir i forum Olja & el
  2. Shunt ??
    av smidifix i forum Värme allmänt
  3. Vad är poängen med att höja marknivån?
    av Cyphera i forum Grund & markarbeten
  4. Shunt Ivt 490
    av Kmark i forum Värme allmänt
  5. Vad är poängen med Side by side?
    av JonasHolm i forum Kök