2 552 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hur mycket låter egentligen FTX?
Funderar på att installera fTX för att få ned radon samt få bättre ventilation. Hur mcyket låter egentligen ett sådant aggregat. Har nyligen installerat bergvärme och eftersom vi hade en el-panna innan så hör man onekligen kompressorn på natten när det är tyst för övrigt.
Kommer FTX att påverka energiförbrukningen?
En radonkonsult som föreslog enbart frånluft sa att detta ökade energiförbrukningen.
Kommer FTX att påverka energiförbrukningen?
En radonkonsult som föreslog enbart frånluft sa att detta ökade energiförbrukningen.
Sätt in en kanalfläkt och återvinn värmen med en värmeväxlare från t.ex. Aircoil.
Ex en CC-W-160-5-20-2 passande 160 mm ventilationsrör återvinner 1,9 kW vid temperatursänkning på frånluften med 14 grader C och 360 m[sup]3 [/sup] luft/timme.
I exemplet ovan har jag räknat på 60 % rel fuktighet och intemp på 1 grader C på brinet.
Ex en CC-W-160-5-20-2 passande 160 mm ventilationsrör återvinner 1,9 kW vid temperatursänkning på frånluften med 14 grader C och 360 m[sup]3 [/sup] luft/timme.
I exemplet ovan har jag räknat på 60 % rel fuktighet och intemp på 1 grader C på brinet.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Både Nibe och IVT har "frånluftsmoduler" som du kan koppla till din berg/mark-värmepump.
Tanken är då att man återvinner värme från frånluften till värmepumpen (samt när värme inte behövs "återladda" mark/berg).
Fördelen med att köpa det i en färdig lösning, jämfört med att köpa lösa delar som BAS föreslår, är att du får en lösning som passar med testade delar (avfrostnigsfunktioner/pumpar m.m)
Angående ljudet så beror allt på hur man bygger/monterar anläggningen.
Rätt utförd skall skall en ventilationsanläggning inte "höras" (visst ljud blir det alltid men den skall inte störa).
Tanken är då att man återvinner värme från frånluften till värmepumpen (samt när värme inte behövs "återladda" mark/berg).
Fördelen med att köpa det i en färdig lösning, jämfört med att köpa lösa delar som BAS föreslår, är att du får en lösning som passar med testade delar (avfrostnigsfunktioner/pumpar m.m)
Angående ljudet så beror allt på hur man bygger/monterar anläggningen.
Rätt utförd skall skall en ventilationsanläggning inte "höras" (visst ljud blir det alltid men den skall inte störa).
BAS- Hur menar du?
Förstår jag dig rätt om du menar att istället för att blåsa ut frånluft rakt ut (med en himla massa energiförluster) så kör man vätskeåtervinning. Alltså ett vattenbatteri som kopplas till brinen på BVP:n?
Förstår jag dig rätt om du menar att istället för att blåsa ut frånluft rakt ut (med en himla massa energiförluster) så kör man vätskeåtervinning. Alltså ett vattenbatteri som kopplas till brinen på BVP:n?
För att svara på ursprungsfrågan så: Det beror på, har man installerat det riktigt och satt dit många ljuddämpare så låter det inte mycket. Men ljud är ju relativt..., min luftvärmepump överröstas av mitt kylskåp som gör att FTX:en inte hörs alls... 
NWEN
NWEN
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden