Det finns olika programvaror för det, men jag vet inte vad de kostar.

Om man kan räkna själv är en definitionsfråga, mattematiken är på grundskolenivå, men man måste förstå lite om beräkningsgången.

Ska ni bygga? Annars så är det "bara" att läsa av på befintlig El/oljemätare och försöka kompensera för hushållsel och verkningsgrad. Erfoderlig effekt är lite svårare, då man helst ska logga de tre temp. kontinuerligt.

Genom att logga tillopp/retur/ute-temp så kan man få en uppfattning om hur väl en VP kommer att arbeta i just det systemet.

Hmm. Lite knepigt med en VP som "förstör".

Du kan ju trots allt få lite uppfattning om systemet genom att logga temp. Om du läser av elmäteren säg kl7 och kl19 och ute temp samtidigt, samt max/min värden under perioden, så kan du få en grov uppfattning om effekt behovet och förbrukningen. Det kan du sedan använda för att räkna fram ett UA värde. Lite mer avanserat försöker du kompensera för VP, (jag kommer tyvärr inte ihåg formeln för energin i frånluften just nu, du får leta efter ett mollierdiagram).

Att räkna på isoleringen är inget svårt, jag tror att rockwool och liknande har färdiga beräkningsscheman. För källarväggar och platta på mark finns det färdiga "kompensationsvärden" eller vad jag ska kalla det.

konsumentverket.se har ett program "online" som kanske kan hjälpa dig... :-/

stämmer väll inte till 100% men det ger nog en bra fingervisning.. !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.