Går det att köra pellets i dom "nya" stora vedpannorna? Calmar pannan finns det iallafall pelletslucka som tillval så den lär det fungera i.. hur är det med dom andra märkerna? som tex CTC, BAXI mfl?

Jo de går nog i fler pannor men det är nog lite olika på hur besvärligt det är att skifta mellan ved/pellets..
Ofta krävs att fläkten i pannan ska demonteras när man ska köra med pellets.. Ibland även plocka ur keramiken..
Det är nog en fördel om det är lätt att byta då kan man elda ved när man är hemma o pellets när man ska bort eller inte har tid att tända en brasa..

Men t.ex tellus G 25VP är det bara luckan på sidan som ska demonteras seadan är det bara att styra in brännaren.. De tar max 30 sekunder att skifta mellan ved/pellets... Den pannan kostar 34000:- o har iof "bara" 85% verkningsgrad med ved men med pellets så får man över 90% med väl injusterad brännare..

Hej 2an!

Jag har kollat in Tellus panna och som jag kan bedöma är det en bra kombipanna för ved/pellets.
Vad är din erfarenhet om denna? Vad ingick i priset?

toysoldier skrev:
Hej 2an!

Jag har kollat in Tellus panna och som jag kan bedöma är det en bra kombipanna för ved/pellets.
Vad är din erfarenhet om denna? Vad ingick i priset?
Har inga egna erfarenheter av telluspannan.. ::)
Dom som har denna panna är då nöjda av vad jag hört av folk och på www.pellets.info..
Funderade på denna panna eller tellus gjutjärnspanna (F6D) när jag byte i fjol men fick ett så bra pris på en nibe keram så det fick bli den.. Sen så hade jag för trång skorsten för G 25 VP´n
Sen så är det alltid bra med en liten vatten volym när man eldar mot acktank både när de gäller ved o pellets o de har telluspannan...
Det som gjorde mej intresserad av G25:an va att man inte behöver demontera fläkten el keramiken då man skiftar mellan ved o pellets o att den har 130 liters eldstad..
Priset (34000:-) fick jag då ja ringde tellus i våras o de va inkl pelletsluckan på sidan..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.