Hej! Jag har precis köpt ett hus där förra ägaren eldat med olja, då detta känns som lite dyrt för mig har jag nu planer på ett alternativt uppvärmningssystem. Pannan som sitter i huset är en kombipnna med Olja/Ved/el. Mina 2 alternativ är en Pelletsbrännare eller en luft/vatten VP. Skulle gärna få lite synpunkter ang detta, fördelar/nackdelar....
Huset är från 1946 och 1 ½plan med källare ca:126m boyta + 60m biyta.

Hej

Jag tycker pellets är för osäkert, vad jag vet så har inte regeringen "skattat klart" pellets, så man vet inte om det kommer bli dyrare i framtiden. Och blir det dyrare så är det inte så mkt. vinst kvar.

Är inte luft/vatten-vp närmare 100tkr i investering?
Kanske isåfall ska köpa bergvärme på en gång?

Vi kompletterade våran vattenburna värme med en luft/luft för 20tkr, den fungerar bra och sparar mkt. pengar.

Har du flera våningsplan så kan man bestycka luft/luft-pumpar med 2 innedelar.

Fast så kostar ju en pellets brännare bara 25 tusen installerat o klart.. den har du nog räknat hem på ca 2 år.. :D :D

En Pelletspanna ligger installerad o klar runt 80 tusen (då tar dom med sig gammla pannan).

Det som talar för pellets i dagsläget är.
*Pris. (lätt att importera, vilket görs. Gör att priset hålls ner)
*Staten vill att man eldar mera pellets. (man får ju bidrag om man bygger nytt o installerar en Bio anläggning).
*har du självdrag så behåller du även det, =slipper tänka på en massa fläktar o dyrligt.
*Som grädde på moset så är det ju ett bra miljö val.

STORA naktdelen med Pellets. Aska & sota ur måste göras. Om du bara köper brännare så måste du troligtvis göra det oftare. Kanske till o med 1 gång i veckan när det är kallt ute (aska alltså).
Ny panna (pellets) så sker detta inte alls lika ofta. är du smart så väljer du en panna där det inte är så mycket jobb med. Aska ur sota en gång i månaden? eller varför inte helt automatiskt?
Sen tar ju Pellets plats. Tar mer plats änn Olja, 1kubik olja motsvarar 1,4 kubik pellets (har jag för mig)

Skatt på Pellets kommer nog att komma ja.. men det är inte förräns tillräkligt många har gått över till det. Och det är om kanske 10 år? 15? 20? ingen som vet.. Änn så länge är det rena speckulationer. Finns inget som stöder att det ska bli skatt på det som det ser ut i dag.

Som jag ser det så är EL priset stabil.. en rak kurva stabilt rakt uppåt. Elen blir dyrare o dyrare... En del menar att Elpriset kommer innom några år bli dubbelt så dyrt som det är i dag. :'(

Så nu har du fått en FÖR pellets röst ;)

För mig är viktigast att ha flexibilitet dvs möjlighet att ändra huvud-bränsle med kort varsel och små kostnader. Pellets/ved/havre=idag, imorgon=?
Hur flexibel är du när huvud-bränslet är EL?
Enligt ett ryckte som nått mitt öra så kör ryssarna sågspån(huvudingrediens i pellets) på soptippen :o

Mitt motto är att INTE gynna företag som är i statlig ägo.Jag anser att det privata näringslivet ger almogen bästa produkt till lägsta pris.

Kan berätta att jag idag var tvungen att köra 16mil för att få tag på ett ICKE receptbelagt "läkemedel".
Nä tacka vet jag ICA och COOP dom är kundanpassade och har öppet varje dag 10-20 och dom ligger runt hörnet. (oops...kom lite off topic)

Vad är oljeförbrukningen på huset??

Per-Erik har redan beskrivit för/nackdelar men är pannan hel så skulle jag sätta in pelletsbrännare..

Topp skatt på el kommer nog före skatt på pellets..
Då blir det inte kul om man är beroende av el.. 5-10:-/kWh då det är hög belastning på el nätet..

I europa o framför allt i öst är det stort överskott på sågspån (körs på tippen som skrevs tidigare) sen finns importen bl.a från canada..
Sverige har redan bland världens högsta pris på pellets..

Såg på tv att bara skellefteå kraft kan öka sin pellets tillverkning så att energin från ökningen räcker till att stänga 1,5 kärnreaktor.. Bara ökningen + befintlig tillverkning..

Jo jag tror nog att det lutar mot Pellets. Ja pannan är hel och är från sent 70-tal, så den bör väl hålla ett tag till. Sen har jag räknat lite på att det tar ca: 8-10 år innan jag tjänar in en installation på en VP i förhållande till en Pelletsbrännare vilket gör att det förmodligen har hunnit komma både billigare och mer effektiva VP:ar på marknaden...har jag rätt???
Tack för alla tips och råd

l3itch skrev:
Jo jag tror nog att det lutar mot Pellets. Ja pannan är hel och är från sent 70-tal, så den bör väl hålla ett tag till.
Vad är det för panna (märke)??

Jag vet tyvärr inte, vi får inte tillträde förrän 1:a Nov. Mitt första hus också så det var inte det var inte det jag la på minnet tyvärr :-[ men svärfar har för sig att det var en CTC.

Ytterligare ett argument för pellets är, eller åtminstone borde vara, miljöskäl. Något som värmepumpsförsäljare sällan vill prata om är att en värmepump är en elpanna även om man får ut fler kwh än man stoppar in.

Det innebär att pumpen drar mest ström när det är som kallast. D v s då den samlade elförbrukningen är som störst och vi importerar mängder av "skitig" elström från kolkraftverk på kontinenten (tack kära, statliga Vattenfall >:(). Dessutom via en kabel som kostar mängder i energiförlust (ta siffran med en nypa salt, mer än 30% försvinner på vägen om jag minns rätt). De uträkningar jag har sett visar att en bergvärmepumps indirekta nettoutsläpp av koldioxid och andra växthusgaser, är lika stora eller större jämfört med om man värmer huset med oljepanna...

Osäkerheten kring priset på pellets vägs lätt upp av en minst lika stor osäkerhet kring elpriset.

Så resonerar jag. Och det brukar vara en ganska lätt match att vinna en diskussion med en värmepumpsindoktrinerad rörmokare. Det absolut enda rimliga skäl jag kan tänka mig för värmepump är om man värderar bekvämlighet tillräckligt högt. Där kan inga biobränslen tävla med värmepumpar - inte ännu iallafall...

Kasch skrev:
Det absolut enda rimliga skäl jag kan tänka mig för värmepump är om man värderar bekvämlighet tillräckligt högt. Där kan inga biobränslen tävla med värmepumpar - inte ännu iallafall...
Om nu inte reklamen stämmer när det gäller t.ex biotech pannan.. Den ska inte behövas sotas något alls bara asktömmning 1 gång/år så det fixar sotarn.. Går få så den beställer pellets automatiskt då nivån blivit för låg i förrådet oxå.. Det går iof få på thermian oxå..
Men biotech är lika dyr som en bergvp..

Det finns också ett stort antal tyska/österrikiska pelletspannor med integrerad brännare som har från halvautomatik (automatisk uraskning och spaksotning) till helautomatik (automatiskt allt... bland andra Viessman har en panna som själv ringer och beställer pellets när den börjar ta slut 8) ).

Pannorna på kontinenten tycks definitivt kommit längre i sin tekniska utveckling än de i Sverige, även om exempelvis Janfire och Thermia börjar fatta galoppen. Dock får man också betala priset för det. Å andra sidan kommer en riktigt avancerad pelletsanläggning ungefär knappt eller ungefär upp i prisklass med en normal bergvärmeinstallation och då är valet klart för mig.

Lite merarbete är det nog och kommer alltid att vara med eldning i jämförelse med att köra ett inverterat kylskåp (ursäkta tåtrampningen med värmepumpslobbyn är så stark att den nog klarar lite ironi). Till syvende och sist handlar det nog ändå om hur man väger bekvämlighet mot hållbar energiproduktion/ekonomi. MEN den dag man klurar ut hur man kan kontrollera säker kärnfusion under normala temperaturförhållanden (=gratis, ren el - 10 gr deuterium och 15 gr tritium räcker för att försörja en medelsvensk med all elektricitet han/hon behöver under sin livstid), blir nog värmepumpen ett bra alternativ även för mig.

Till dess håller jag mig till brännbara biobränslen, ev i kombination med solvärme. Dessutom e de ju kul å elda...

Då är bara frågan....vilken brännare :-/ Det finns ju en del att välja mellan. Hittat en brännare med installation och enklare förråd för 18000:- http://www.enetonline.dk/bioenergi/brannare.htm
Frågan är om det är bra kvalité??
Svärfar fick betala 28000:- för en Ecotech med styrlåda och installerat plus en liten tunna till förvaring. Det skiljer rätt mycket i pris. Vad har ni andra för märken och vad fick ni betala?
Min tanke var också att slänga ut oljetanken och sätta in ev. en accumulatortank samt ett lite större förråd till Pelletsen. Vet någon om det går att "deala" med de som gör installationen att de tar resterande olja i tanken och dra av det på kostnaden. Tror det kan finnas ca: 500liter olja kvar, eller ska man elda upp det själv??
Många frågor....tacksam för svar

Vi kör med en Baxi Eurofire 2004 i en CTC från -99. Har haft den i ett år nu och det funkar fint. PLC styrd så man slipper böka med potensiometrar. Vi betalade 18000:- inst. och klar. Visst är det lite jobb med pellets, men det uppväger pengarna man sparar jämfört med olja eller el.

Hur mycket olja förbrukar du nu???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.