Hej

Hur har ni gjort hålet i ytterväggen för badrumsfläkten? Det ska vara 100 mm och väggen är ca 30 cm tjock (timmervägg). Det ska ju helst bli runt och jämnt hela vägen.

// Lidman

Hej

Jag köpte en hålborri bimetall (alltså inte de där skräphålborrarna i plåt). Fungerar utmärkt med lite tålamod och en kraftig borrmaskin. Borrade genom 120 mm timmer plus plankvägg för ventilation. Väggarna var dock så tjocka att jag först fick ta en lång träborr genom väggen för att kunna borra både innifrån och utifrån.

Ett litet tips dock... Ta det lungt. Jag drog glad i hågen på för fullt vid det första hålet till dess det blev en ganska kraftigrökutveckling... I en snusstorr gammal timmerkåk. Panik :o Löste sig med vatten dock. Men bimetallborren drar genom trä, spik och allt den stöter på.

Lycka till.

Tackar för tipset. Så där gjorde jag ju när jag gjorde hål i golvbjälkarna för avloppsröret till golvbrunnen och det gick ju bra. Då blir det ju "enkelt" med väggen också.

Vilket fantastiskt forum detta är.

// Lidman

Inte forumet.. utan det är besökarna/användarna som gör det bra.. :D ;)

Håller bara med.. Bäst på nätet helt klart..

Per-Erik skrev:
Inte forumet.. utan det är besökarna/användarna som gör det bra..  :D ;)

Håller bara med.. Bäst på nätet helt klart..
Helt riktigt. Givetvis är det alla hjälpsamma personer som gör att det blir bra.

// Lidman

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.