Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #46
    Nykomling Medlem: May 2010
    Län: BD

Mycket spännande! du får hålla oss uppdaterade hur det går med eldningen.
    En fråga ang. vedhaneringen. Bygger du på pallar för att kunna lyfta in hela paketet i pannrummet?
    Ja, jag har fristående pannrum med en crawfordport som öppnar ca 160 cm i höjd. Bild på pannrummet syns tidigare i tråden. Jag bygger om EUR-pallar för att kunna förvara 1,4 m3tr ved/pall. Pallarna lyfts in med traktor och jag rymmer 3 st pallar i pannrummet (4 st går faktiskt in men då blir det lite ont om svängrum framför pannan).

För tillfället är jag på jakt efter en lämplig traktor

2.    länk #47
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007

Inte illa! smart hantering av veden är A och O för att få till bra vedeldning...!

3.    länk #48
    villvinnapålottos avatar
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: skåne

Hejsan !
    Jag har en maxipanna som vi satte in för tre och ett halvt år sedan. I stora drag är jag nöjd. Den var billig i inköp och installation. Visserligen en stor klump med 1,5 m3 tank inbyggd. Den är lätteldad och det går fort att få upp temperatur.Vi värmer ett enplanhus på 160m2 och om det inte är under nollan och blåser för djävligt så räcker det med eldning varannan dag. Vi håller termostaten på 20,5 grader. Vi har dock haft några problem. För ungefär ett år sedan började det bli dåligt tryck på varmvattnet. Efter massa felsökningar kom jag fram till att det var stopp i slingan till varmvattnet. Vi har egen brunn med mycket kalk. Hårdhet 19. Har aldrig haft problem tidigare och ingen av grannarna med egen brunn och vedeldare har inte heller haft problem. Vi fick letat tag på en firma som kom hit och spolade pannan med fosforsyra. Det var istortsett helt stopp i slingan. När fosforsyran hade snurat runt i systemet i fem timmar fanns det cirka en decimeter tjockt lager i botten på behållaren med syran. Det var vitt och konsistens som filmjölk, det var kalken som hade upplösts.
    Nu har vi installerat ett kalkfilter med salttabletter och förhoppningsvis ska det inte hända igen. Det tråkiga är att maxipannan har varit helt osamarbetsvilliga och oförstående. Jag har kontaktat dom ett dussintalsgånger under året, men inget gensvar. Dom hör aldrig heller av sig själv fastän dom lovar. Jag tycker att jag kan inte vara den enda med deras panna som har mycket kalk?? Jag vill ha det till att där är något som inte står rätt till med pannan, men jag kommer ingen vart med Maxipannan AB.
    Vi har även fått byta roster två gånger under denna treårsperiod, vilket jag tycker är rent för ofta.
    Finns det fler som har erfarenheter av Maxipannan?

4.    länk #49
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Gävleborg

Hur har det fungerat i vinter?

5.    länk #50
    villvinnapålottos avatar
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: skåne

Till vem är det du undrar hur det har gått i vinter?

6.    länk #51

[COLOR=#137a98]Ansgar_II[/COLOR] - Mannen med bragepannan!

7.    länk #52

Hej
    Pannan har fungerat enligt förväntningarna, inga som helst problem faktiskt. Till en början upplevde jag att pannan var lite svår att styra då draget gjorde att rökgastempen steg och ökade på draget och senare rökgaserna i en skenande spiral. Tricket att spjälla igen primärluften till en liten springa hjälpte till viss del men kändes inte som en korrekt lösning. Den rätta lösningen blev installation av en dragbegränsare som jag verkligen kan rekommendera. Pannan blev plötsligt lätt att styra, bifogad film visar exempel på detta.

Stor hjälp fick jag av "Olle45" på forumet som hjälpte mig till lösningen med rätt begränsare.

Jag håller på att lära mig samspelet dragbegränsare - primärluft - sekundärluft och på så sätt få till en så optimerad förbränning som möjligt sett över en hel eldningscykel. Både roligt och utmanande på samma gång. Om jag känner mig själv rätt så kommer det hela att sluta med reglersystem, spjällmotorer och lambdastyrning innan allt är klart men det är egentligen inget som behövs - dragbegränsaren ger ett resultat som är "good enough" för normalanvändaren.

Jag eldar typiskt morgon och kväll, om det är kallt ute dvs kallare än -15 grader så kan det behövas en iläggning till på kvällen men oftast stöttar vi då med en brasa inne i husets kamin istället. Vid sträng kyla dvs -25 och kallare så eldar jag alltid tre brasor, tack och lov är det inte så kallt några längre stunder.

Elpatronerna har varit helt avslagna hela vintern förutom då jag varit på tjänsteresa - sammanlagt kanske en vecka. I långa planen finns att lära frun att elda vedpannan, kaminen sköter hon redan

Här kommer en film som jag gjorde i kväll

View My Video

8.    länk #53
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007

Kul med uppdateringen och rapportering nu när pannan varit i drift ett tag!
    Riktigt seriöst med film och allt på dragbegränsaren

Hur har vedhanteringen med pallarna fungerat?

9.    länk #54
    Senior medlem Medlem: Jul 2006

En annan variant på panna i tank
    https://ciweb.chydenius.fi/project_f...ghBio%2036.pdf
    Senast redigerad av pr95 2011-02-07 18:53

10.    länk #55

Kul med uppdateringen och rapportering nu när pannan varit i drift ett tag!
    Riktigt seriöst med film och allt på dragbegränsaren

Hur har vedhanteringen med pallarna fungerat?
    Vedhanteringen har fungerat bra, jag har möjlighet att låna en L90 för att hantera pallarna så det vore konstigt om dagens hantering vållade bekymmer . Att använda en jordbrukare för vedhanteringen blir ett roligt test framöver, en fylld pall (1,45 m3tr) väger väl ca 750-900 kg om den innehåller fuktig björkved. De minsta jordbrukarna typ gammal MF, DB eller Buster 320 blir nog svårstyrda med den belastningen på framaxeln - i värsta fall haveri.

En miss gjordes när jag valde att använda underlagspapp som takbeklädnad på pallarna, pappen spricker och rivs sönder allt för lätt. När jag bygger fler pallar kommer jag att använda plåt.

Jag får in tre pallar i pannrummet och då är det gott om plats framför pannan. Om jag vill sicksacka litegrann i pannrummet så går det att knöka in fyra pallar. I dagsläget kör jag med metersved som kapas efterhand innan iläggning så jag väljer att ställa in pallarna i omgångar om tre.

11.    länk #56

Hejsan !
    Jag har en maxipanna som vi satte in för tre och ett halvt år sedan. I stora drag är jag nöjd. Den var billig i inköp och installation. Visserligen en stor klump med 1,5 m3 tank inbyggd. Den är lätteldad och det går fort att få upp temperatur.Vi värmer ett enplanhus på 160m2 och om det inte är under nollan och blåser för djävligt så räcker det med eldning varannan dag. Vi håller termostaten på 20,5 grader. Vi har dock haft några problem. För ungefär ett år sedan började det bli dåligt tryck på varmvattnet. Efter massa felsökningar kom jag fram till att det var stopp i slingan till varmvattnet. Vi har egen brunn med mycket kalk. Hårdhet 19. Har aldrig haft problem tidigare och ingen av grannarna med egen brunn och vedeldare har inte heller haft problem. Vi fick letat tag på en firma som kom hit och spolade pannan med fosforsyra. Det var istortsett helt stopp i slingan. När fosforsyran hade snurat runt i systemet i fem timmar fanns det cirka en decimeter tjockt lager i botten på behållaren med syran. Det var vitt och konsistens som filmjölk, det var kalken som hade upplösts.
    Nu har vi installerat ett kalkfilter med salttabletter och förhoppningsvis ska det inte hända igen. Det tråkiga är att maxipannan har varit helt osamarbetsvilliga och oförstående. Jag har kontaktat dom ett dussintalsgånger under året, men inget gensvar. Dom hör aldrig heller av sig själv fastän dom lovar. Jag tycker att jag kan inte vara den enda med deras panna som har mycket kalk?? Jag vill ha det till att där är något som inte står rätt till med pannan, men jag kommer ingen vart med Maxipannan AB.
    Vi har även fått byta roster två gånger under denna treårsperiod, vilket jag tycker är rent för ofta.
    Finns det fler som har erfarenheter av Maxipannan?
    Trist när tillverkaren inte ställer upp, hoppas att allt går bra till slut. Där jag bor har vi mjukt vatten så tack och lov slipper jag filter o dyl.

12.    länk #57
    Junior medlem Medlem: Nov 2008
    Län: jönköping

hmm är lite nyfiken på den där bragepannan, nån gång i framtiden ska jag koppla på våra 2 stugor på värme anläggningen, dom värmas idag via direkt el, då ska vi ha en vedpanna. Lite frågor?? effekt står inte på hemsidan, hur mycket ger den? samt priset såklart. Finns det mer att berätte om den så fyll gärna på, som sakt är nyfiken.

Henrik

13.    länk #58

hmm är lite nyfiken på den där bragepannan, nån gång i framtiden ska jag koppla på våra 2 stugor på värme anläggningen, dom värmas idag via direkt el, då ska vi ha en vedpanna. Lite frågor?? effekt står inte på hemsidan, hur mycket ger den? samt priset såklart. Finns det mer att berätte om den så fyll gärna på, som sakt är nyfiken.

Henrik
    Pannan ger 30 kW enligt säljaren och skylten på pannan. Angående pris så är det enklast att prata direkt med Highone.

Bruksanvisningen som finns att ladda ner på hemsidan ger ganska mycket information, den är närmast ett mellanting mellan säljbroschyr och bruksanvisning

I övrigt finns inget speciellt att säga om pannan som inte redan har berörts i tråden. Pannan är ganska "basic" och lätt att använda / sköta. Eftersom jag endast har eldat 6 månader kan jag inte ge besked om hur bra allting kommer att fungera i längden.

Om du vill ansluta två förbrukare till pannan ges möjligheter till detta då pannan har dubbla slingor.

14.    länk #59

Erfarenheter såhär ett år senare?

15.    länk #60

Erfarenheter såhär ett år senare?
    Ett år senare så kan jag bara säga att allt har fungerat bra, inga som helst driftstörningar på anläggningen. Det är lite svårt att bedöma pannans effektivitet, kollegan har en modern fläktpanna med keramik och hans anläggning drar något mindre ved kan vi bägge konstatera, dock så har jag ett större hus och längre kulvert. En rimlig bedömning är att en modern panna är något effektivare men då måste man räkna in det micklande som det innebär med fläktar / pumpar / keramik och spjäll, pannans enkelhet är svårslagen, jag rör inte ens spjällen utan eldar bara på! Dragbegränsare rekommenderas starkt.

Jag har investerat i en jordbrukstraktor för att hantera ved och lite annat jobb som snöskottning med mera, valet föll på en fyrhjulsdriven John Deere 2550 som har fungerat bra än så länge.

Taket på vedpallarna täcktes först med underlagspapp men det visade sig vara ett fiasko - pappen blåste bort. Som en tillfällig lösning har jag målat taken med billig färg från Rusta, eventuellt blir det plåtbeklädnad senare. Pallarna har annars fungerat bra, taket på varje pall ger hyfsat skydd för regn men visst är ett riktigt vedförråd bättre.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42