Svara Nytt ämne
  1. 2005-12-07 21:54
    Svara | #1

Nykomling Medlem: dec 2005
    5 inlägg

Läckage i golvvärme

Har ett förmodat läckage i min golvvärme (trycket försvinner hela tiden). Är det någon som har nån erfarenhet av dylikt ? *Mitt golv är 7 år och utan skarvar. Det ligger under ett stengolv på förfrästa golvspånskivor, på en torpargrund, och har fungerat förträffligt hela tiden, tills nu...
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-12-07 22:11
    Svara | #2

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 558 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder

Re: Läckage i golvvärme

Har du luftat systemet? :-/
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-12-07 22:16
    Svara | #3

5 inlägg

Jag har radiatorer på övervåningen och golvvärme på undervåningen.
    Radiatorerna har jag luftat. Men varför skulle det helt plötsligt komma in luft i systemet. Det "läcker" ca 1-2 liter/dygn nu. *Det kan väl knappast bero på luft ?

4. 2005-12-07 22:25
    Svara | #4

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 558 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder

Det kan komma in luft i systemet (inte Anitras) när du fyller på det.

5. 2005-12-07 22:34
    Svara | #5

5 inlägg

Nu har jag luftat HELA systemet (hade varit roligare och luftat Anitras).
    Återkommer i morgon med status. Trycket är nu lite högt (1,1) Skall ju annars vara ca 0,6.

6. 2005-12-08 06:04
    Svara | #6

5 inlägg

Nu på morgonen har trycket sjunkit till 0,8. Expansionskärlet rymmer 35 liter, jag vet inte hur mycket det blir i liter... Skall nu stänga hela golvvärmekretsen, för att se om det gör någon skillnad. *:'(

7. 2005-12-08 06:38
    Svara | #7

Forumgud Medlem: okt 2004
    stockholm
    1 627 inlägg
    Gillad 32 gånger
    95 bilder

Ta det lugnt och felsök metodiskt. Jag tvivlar på att det läcker utan anledning i golvslangarna.
    Jag skulle börja med att kontrollera systemets säkerhetsventil (ställ en burk under spillröret för att kolla om den släpper vatten).

Du gör rätt i att stänga av och sektionera när du ska ringa in läckan.
    Lycka till!

8. 2005-12-10 15:42
    Svara | #8

5 inlägg

Tack för er hjälp. *Jag har nu lokaliserat läckan. Golvslingan i köket har av någon helt outgrundlig anledning sprungit läck (på ett hus byggt 97-98) *> Jag har nu kontaktat försäkringsbolaget (länsförsäkringar) och avvaktar besök av skadereglerare. Anledningen till läckaget kommer att redovisas här efter att den är åtgärdad. Är ni intresserade av mer detaljer i frågan, så får jag hänsvisa till http://www.varmepumpsforum.com/vpfor...464.0/all.html

9. 2005-12-10 16:06
    Svara | #9

ByggaNytts avatar
    Forumgud Medlem: feb 2003
    46 år
    Stockholm
    2 527 inlägg
    Gillad 6 gånger
    4 bilder

Vilken otur, till julen desutom :-?

Skall bli intressant att få ta del av resultatet, sitter själv med 400 m golvvärmerör som uppenbarligen har en potentiell läckagerisk f.n.

Min målare berättade att vid ombyggnad av köket drog han en vanlig gipsskruv ovetandes genom ett vanligt prisolrör. 2 år senare började det droppa från taket i undervåningen, då hade väl skruvrackarn lagom börjat rosta sönder :-/

10. 2009-07-11 16:16

Nykomling Medlem: jul 2009
    Västmanland
    1 inlägg

Hur lagades golvvärme läckan som visade sig vara ett snitt på röret?

11. 2009-07-11 23:58

Forumgud Medlem: jun 2009
    Uppsala
    3 205 inlägg
    Gillad 19 gånger
    sura2009 skrev Visa original
    Hur lagades golvvärme läckan som visade sig vara ett snitt på röret?
    Jag lagade genom att ta upp ett hål där läckan var och sätta dit en koppling på slangen och sen lägga igen golvet. Men då var det väldigt tydligt var läckan var, det sprutade vatten upp genom skruvhålet

Liknande ämnen

1. Läckage, golvvärme?
    av rssvanberg i forum Värme allmänt
  2. Läckage
    av PhuongLy i forum Juridik
  3. Läckage kollektorslinga
    av VästGöten i forum Värmepumpar
  4. Läckage
    av johuh i forum Tak & vind
  5. Läckage på rör
    av Isso i forum Biobränsle