2 441 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vilket värmesystem ska jag välja
Har en enplansvilla på 90 kvm med ett vattenburet värmesystem men pannan är från 60 talet då huset byggdes. Vi funderar nu på att byta ut den men vet inte vad vi ska satsa på, har funderat på bergvärme men är som sagt helt virrig i huvudet och vet inte riktigt vad som är bäst.
Det finns bara en sak som kan betala ett sådant äventyr någon gång: Minskade driftskostnader.
Så tänkte jag när jag skulle bestämma något alternativ till vår oljepanna från 1972. Jag började med det billigaste jag kunde komma på, funderade på om det var något jag kunde leva med och om det skulle räcka till. Så gick jag vidare tills jag fått ihop ett värmesystem som skulle fungera året om och som blir så mycket billigare än oljan som möjligt.
Åkarbrasa är billigt, men fungerar inte i praktiken för de flesta.
Solvärme är billigt i drift, men ger inte tillräckligt hela året.
Så kan man hålla på, tills man fått ihop något som passar en själv.
Så tänkte jag när jag skulle bestämma något alternativ till vår oljepanna från 1972. Jag började med det billigaste jag kunde komma på, funderade på om det var något jag kunde leva med och om det skulle räcka till. Så gick jag vidare tills jag fått ihop ett värmesystem som skulle fungera året om och som blir så mycket billigare än oljan som möjligt.
Åkarbrasa är billigt, men fungerar inte i praktiken för de flesta.
Solvärme är billigt i drift, men ger inte tillräckligt hela året.
Så kan man hålla på, tills man fått ihop något som passar en själv.
Det är en elpanna med vattenburen värme då, förstår jag?
så mycke i det lilla huset, hur mycke upskattar du vara hushåls el av detta?Ebeth skrev:
gör du av med så stora mängde på bara 90m2 så kan du räkna hem en ytjordvärme anläggning.
har du plats för 400 -500m slang på tomten?
slangen får inte likka närmare än 2m från huset & måste ligga 1m mellan slingorna.
Viktigt är dock att kolla om dina radiatorer är lämpliga att göra mot värmepump
Klicka här för att svara