Svara Nytt ämne
  1. 2005-12-22 22:39
    Svara | #1

Nykomling

Skorstenshöjd

Hej. Jag undrar om någon kan förklara för mig om reglerna för skorstenshöjd?
    Jag har för avsikt att flytta min panna till garaget, som är sammanbyggt med huset, men har lägre nockhöjd!
    Där tänkte jag montera skorsten längst bort från huset i garaget.
    Jag har läst någonstans om Boverkets regler att skorsten ska överstiga HUSETS nock med 10cm.
    hur ska jag göra?

Mvh Boris. :-/
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-12-22 22:51
    Svara | #2

sandhalls avatar
    Forumgud

Re: Skorstenshöjd

Den skall överstiga husets nock med 1 meter. Om inte garaget befinner sig minst 9 meter från huset då man kan räkna från garagets nock (var i.a.f. det beskedet jag fick från sotaren).

Ring den lokala sotaren. Han/hon har full koll på detta.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-12-23 18:43
    Svara | #3

Nykomling

Tack...inte det svar jag ville ha kanske.. men jag är glad att du svarade... har inte fått tag på sotarn... förbereder antagligen väg för "den runde"

Mvh Boris

4. 2005-12-27 19:18
    Svara | #4

Fullvärdig medlem

Reglerna är olika i olika kommuner. Hos oss klagade sotaren på att den nyinstallerade skorstenen inte gick 1 meter över taknock. Men han nyanserade det som så att den BÖR vara 1 meter över nock men den MÅSTE INTE vara det. Så är det hos oss! Vi var alltså inte tvungna att åtgärda det men han tyckte att vi borde. Vår skorsten är ca 80 cm över taknock.

5. 2005-12-27 23:46
    Svara | #5

Fullvärdig medlem

Jag kollade i BBR och där står följande att läsa:

"6:7336 Förbränningsgaser
    Olägenheter till följd av stoft och annat innehåll i rökgaser och avgaser,
    som släpps ut från byggnader, skall begränsas. Rökgaser
    och avgaser skall släppas ut via skorstenar respektive avgaskanaler
    med tillräcklig höjd för att förhindra att olägenheter uppstår
    kring byggnaden eller i dess omgivning och så att föroreningar
    inte förs tillbaka till byggnadens luftintag eller öppningsbara fönster
    eller till närliggande byggnader. (BFS 1998:38)

Råd: Vid oljeeldning bör sottal enligt Bacharach-skalan vara
    högst 1 vid märkeffekt upp till 60 kW och högst 3 vid
    märkeffekt upp till 10 MW. (Se även avsnitt 9:231.)
    Vid eldning med märkeffekt upp till 60 kW bör skorstenar
    mynna minst 1 meter över yttertaks högsta punkt om
    inte särskilda förhållanden föreligger. Vid större märkeffekt
    kan genom särskild utredning visas att föreskriftens
    krav uppfylls.
    Vid gaseldning med fläktförstärkt avgaskanal bör denna
    utformas med minst de mått från byggnad som anges i
    Svenska Gasföreningens energigasnormer, EGN 94.
    (BFS 1998:38)"

Svaret är alltså 1 meter över takets högsta punkt.

6. 2005-12-28 07:42
    Svara | #6

Macke202s avatar
    Fullvärdig medlem

Tomtletare,

Precis samma svar som vi fick av vår sotare. Även vi har pannan i garagedelen som är sammanbyggd med bostadshuset men har lägre takhöjd.

Skorstenen ska överstiga garagetaket med 1m, om det skiljer sig kommuner emellan vet jag inte men det är samma i både Lessebo (småland) och Hässlehom (skåne) iallafall.
    Of course I don't look busy, I did it right the FIRST time!

7. 2006-01-03 22:00
    Svara | #7

Nykomling

En meter över GARAGETS nock är ju precis vad jag KAN acceptera!. Det betyder väsentligt under HUSETS nock, men skall ändå inte vara problem , för jag har inga inluftkanaler åt det hållet!.

Grannarna är betydligt längre bort så DE lär inte få problem... husen runt omkring ligger ju redan NU i olika höjd, eftersom marken sluttar olika....

Mest laddar nu jag för debatt med vår lokale sotarmästare....
    Står det någonstans "bör" så får vederbörande se upp!! ;D

/Boris

8. 2006-01-04 02:28
    Svara | #8

sandhalls avatar
    Forumgud

Boris skrev
    En meter över GARAGETS nock är ju precis vad jag KAN acceptera!.
    Verkar som om olika sotare tolkar reglerna (som lämnar utrymme för tolkning) olika. Är ju rimligt att det i.a.f. finns en avståndsregel (som verkar bygga på praxis snarare än på lagtext), annars skulle ju skorstenen i princip kunna hamna några centimeter från husväggen men ändå vara 1 meter över garagets nock. Om sedan avståndet skall vara 9 meter eller något annat verkar olika sotare ha olika uppfattning om.

9. 2006-01-04 09:45
    Svara | #9

Senior medlem

reglerna tolkas olika och det vägs tydligen också in vad man eldar med och jag har även hört fall där tom märke på pelletskaminen efterfrågats av sotaren

alltså fråga först och med mössan i vacker hand

10. 2006-01-05 07:42

Nykomling

NU bara MÅSTE jag ta mig i kragen, med mössan i hand!

/Boris

11. 2006-01-10 22:30

Nykomling

Liten epilog på höjdhistorien....
    Har pratat med sotarmästaren som gör gällande, att ÄVEN om husen är sammanbyggda, och därigenom kallas för en byggnad, så gäller det bara garagets nock!
    Detta därför att Pellets har en mindre spridningsrisk (glöd-sot-värme...etc.)

Som grädde på moset har jag även pratat med den på komunen ansvarige för byggändringar, som säger att det inte ska vålla problem!!

Denna tråden har för MIG varit till stor hjälp med argument i frågan!! STOORT TACK till er alla som tagit er tid att svara!

P.S. Jag har en nära bekant som gjorde ett liknande ingrepp, och fick kosta på skorsten, utanpåliggande 18000:- för att lite snyggt komma över HUSETS nock!
    Det hjälper stort att ha argument klara från början!!!

/Boris

Liknande ämnen

1. skorstenshöjd-inspektion
    av byggmamman i forum Värme allmänt
  2. skorstenshöjd, nya regler
    av saturnus i forum Biobränsle
  3. Skorstenshöjd
    av PST i forum Biobränsle
  4. Skorstenshöjd
    av solo_innova i forum Biobränsle
  5. Skorstenshöjd
    av Haddock i forum Värme allmänt