Byggahus.se
Vi är på gång att bygga hus och i huset ingår det en luftvatten pump.
Tomten som vi skall bygga på är det ett krav att man ansluter sig till
fjärrvärme systemet? Min fråga är: Skall jag välja bort något eller kan
det vara lönande att använda sig av båda systemen?
 
Hej!
För det första så är det ju kommunist fasoner.
Men om du verklihen vill ha tomten så hade jag satsat på fjärrvärmen, lagt övriga pengar på en modern kakelugn med varmvatten mantel.....
 
Stibbe:
Nått du måste oxo räkna på, är HUR mkt kostar det att ansluta sig till fjärrvärmen och hur mkt kostar det/kWh.
Vi hade oxo möjligheten att ansluta oss, men majoriteten tyckte att det blev för dyrt (installations kostnad + priset/kWh), så det blev inget.


 
Hej
Vi har precis byggt nytt och blev också tvingade att ansluta oss till fjärrvärme.
Vi installerade ett FTX-system (VM2 från VillaVent) och det har fungerat bra.
Några grannar installerade en lite luft/vatten-pump för att (framför allt) billigt värma upp tappvatten.
De största fördelarna (vad vi tyckte) med FTX:en var att slippa de kallluftinsläppen i varje rum och dessutom få lite mer plats i tvättstugan (FV-aggregatet och FTX:en tar upp lika plats som två överskåp. Det blev dessutom samma pris som att behålla pumpen också.
Eftersom vi inte haft fjärrvärmemätaren så länge (en vecka) så har jag inte så mycket siffror på energiförbrukningen men den veckan som varit (kring 0 grader och några minus ute) har det gått åt ca 400 kWh fjärrvärme.

/Tony

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.