3 999 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Elpatron i radiatorer?
Jag ska väl inte behöva läsa på för att ställa en fråga i forumet? Läs vad jag skriver, jag frågar om någon har erfarenhet av en elpatron till radiatorer, liknande som finns för vattenburna handukstorkar.
Samma fråga ställde jag på www.varmepumpsforum.com där jag fick utmärkta svar, så min ursprungliga fråga är redan besvarad.
Samma fråga ställde jag på www.varmepumpsforum.com där jag fick utmärkta svar, så min ursprungliga fråga är redan besvarad.
Jag har läst svaren där, kom du fram till någon lösning på din fråga? Vad jag vet är finns det inga elpatroner som man kan "koppla" in i separata radiatorer och meningen med att göra som du vill förklarar väl orsaken till att det inte finns!
Så att läsa på skadar aldrig.
rogge
Så att läsa på skadar aldrig.
rogge
Ok förstår !
svaret är nej ingen erfarenhet.
//Goerana.
svaret är nej ingen erfarenhet.
//Goerana.
Tullamore skrev:Jag ska väl inte behöva läsa på för att ställa en fråga i forumet? Läs vad jag skriver, jag frågar om någon har erfarenhet av en elpatron till radiatorer, liknande som finns för vattenburna handukstorkar.
Vi är nog medlemmar här av olika skäl. Anledningen att jag postar frågor i detta forum är för att jag *inte* är yrkesman inom området (vilket du verkar vara). Om jag hade svaret på mina frågor, varför då ställa dem??rogge_vvs skrev:
Det är kanon att du som "yrkesman" är här inne för att besvara frågor - det uppskattar jag, men om du har synpunkter på inlägg som postas av "gör-det-själv-rookies" - byt forum...
Jag vet inte vad du arbetar med, men när en lekman ställer en fråga så kanske det behövs kompletteringar av frågeställningen för att den som är kunnig i ämnet ska kunna ge ett bra svar. Men du verkar ha svårt för att framstå som okunnig och angriper den som i själva verket vill hjälpa dig till en lösning av "problemet"
Elpatroner i radiatorer kanske var en ogenomtänkt ide och hade du utvecklat lite mer vad du var ute efter, kanske jag kunnat löst det på ett enkelt sätt .
Om jag jämställer hur frågeställningen såg ut för mig med något som de flesta känner till blir det ungefär så här: Nu när sommaren kommer och jag inte tittar så mycket på tv, hur kan jag fixa tv att inte ta så mycket ström?
rogge
När jag nyss bytte panna fick jag vänta ett dygn innan jag kunde elda i pannan. Det tog 6 kW elpatron ca 5 timmar att värma tanken från 8°C till 55°C, så att jag kunde duscha efter avslutad arbetsdag. Tanken är på 750 liter, men patronen sitter en bit upp från bottnen, så det var ungefär 500 liter vatten som värmdes upp.
Efter duschandet öppnade jag shunten för att få lite värme i huset också. På morgonen höll tanken 42°C, så det var vad patronen orkade hålla temperaturen på under natten.
Avsikten med min elpatron är att den ska kunna säkerställa att inget fryser sönder om vi alla måste åka hemifrån en längre tid på vintern.
Det är ett vanligt fenomen, i alla former av forum, att de mindre kunniga ställer frågor, som för en fackman verkar helt befängda. När fackmannen, eller åtminstone den mer kunnige amatören, ställer motfrågor för att försöka förstå vad frågeställaren egentligen är ute efter, blir denne förbannad för att han måste förklara sig, istället för att bara få svar på den obegripliga frågan.
Efter duschandet öppnade jag shunten för att få lite värme i huset också. På morgonen höll tanken 42°C, så det var vad patronen orkade hålla temperaturen på under natten.
Avsikten med min elpatron är att den ska kunna säkerställa att inget fryser sönder om vi alla måste åka hemifrån en längre tid på vintern.
Det är ett vanligt fenomen, i alla former av forum, att de mindre kunniga ställer frågor, som för en fackman verkar helt befängda. När fackmannen, eller åtminstone den mer kunnige amatören, ställer motfrågor för att försöka förstå vad frågeställaren egentligen är ute efter, blir denne förbannad för att han måste förklara sig, istället för att bara få svar på den obegripliga frågan.
Klicka här för att svara