Skriv svar Nytt ämne
  1. 2006-09-29 21:41
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2003
    265 inlägg
    Gillad 1 gånger
    5 bilder

Golvvärme, shunt och provtryckningsfråga

Ett uttjatat ämne kanske, men jag provar ändå.

Fakta i målet: Har nu till slut lagt in Wirsbo 20 slangar i hela undervåningen för att ersätta direktel med nån mer framtida värmekälla. I väntan på slaget mellan jordvärme, flis, spannmål eller ved ska avgöras så planerar jag att skaffa en begagnad liten elpanna som tillfällig värmekälla.

Fråga 1:
    När man provtrycker slingorna ska man upp i något som heter 1,5 ggr systemtrycket. Hur vet man vad detta är och hur kommer man enklast dit? Jag har tittat på MathiasS bilder och wirsbos instruktioner utan att riktigt förstå.

Fråga 2:
    Om jag kopplar en liten elpanna med expkärl, cirkpump och shunt till mina 5 slingor, behöver jag då en "Push" eller är det bara om man kombinerar pannan med element?

Fråga 3: Vilken Bypassventil behöver jag, "S" eller "XL900"?

Fråga 4: I samband med inkoppling av liten elpanna till detta system, är det nåt jag borde veta eller tänka på?

Stort tack!
    /T

2. 2006-09-30 12:06
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: okt 2004
    514 inlägg

Re: Golvvärme, shunt och provtryckningsfråga

1,5 ggr systemtrycket
    Det högsta trycket du kan få i ditt system är 1,5 bar/kg om du har tryckkärl, säkerhetsventil och normala omständigheter. Ditt arbetstryck bör då ligga på 1 bar/kg. När du provtrycker vill du ha en säkerhetsmarginal därför provtrycker man 1,3 x maxtrycket i ditt fall 2 bar/kg.
    behöver jag då en "Push"
    Du behöver ingen push men du måste säkerhetställa att framledningstempen inte blir för hög.
    Fråga 3: Vilken Bypassventil behöver jag, "S" eller "XL900"?
    Vet ej.
    samband med inkoppling av liten elpanna till detta system, är det nåt jag borde veta eller tänka på
    Säkerhetsställa att du inte får för hög framledningstemp.

3. 2006-09-30 13:20
    Svara | #3

265 inlägg
    Gillad 1 gånger
    5 bilder

Tack för svar!

Hur säkerställer jag att framledningstempen inte blir för hög?
    Provar man med lägsta inställning på pannshunten och ökar steg för steg tills det blir lagom (givetvis med termometer imkopplad)?
    Finns det trots detta risk att det plötsligt kommer ut för varmt vatten i slingorna?

/T

4. 2006-09-30 15:24
    Svara | #4

MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2003
    Stockholm
    16 719 inlägg
    Gillad 1 098 gånger
    165 bilder

Angående trycket: Rogges siffror funkar antagligen perfekt, jag har kört på nått liknande. Några hekto hit eller dit spelar ingen roll som jag ser det, det viktiga är att du ser samma tryckkurva som i Wirsbos grafer. Dvs - du har högre tryck från början och efter sänkninen får du en dipp varefter trycket stabiliserar sig på ett lite högre värde. Dippen beror på att rören vid det högre trycket expanderat något och när du sänker trycket så återgår som sakta till sin normala form. Det är då trycket stabiliserar sig på det värde du sedan ska ha hela provtiden ut.

Angående bypassventilerna: Jag har en av varje och är inte övertygad om att den ena eller andra är "bäst". XL-bypassen är dyrare men är också tryckstyrd i den meningen att den själv fattar när den ska öppna och släppa vatten. Differenstrycket kan du ställa in. Vill man minimera onödigt flöde (dvs INTE genom slingorna) så är XL bättre. Teoretiskt är det säkert så man vill ha det, om det har någon praktiskt betydelse törs jag inte säga.

5. 2006-10-23 11:23
    Svara | #5

265 inlägg
    Gillad 1 gånger
    5 bilder

OK, tänkte bara rapportera att nu är systemet i drift sen ett par dagar.
    Provtryckte slingorna utan problem, trycket följde Wirsbo's kurva.
    Köpte en CTC electronic elkassett på blocket för en tusenlapp, exp kärl och kopplingar på Rinkaby.
    Efter att ha mjuklött panna och expkärl i garaget så bars pannan in och dockades med golvvärmefördelaren via klämringar. Efter luftning så kördes systemet igång och fungerar perfekt. Väldans vad lite värme som behövs i slangarna för att få upp värmen i huset, nu när det är ca. 6-10 grader ute så skickar pannan ut 21-22 grader och det är ca. 20 grader inne.

Enda tveksameheten är nån slags liten nippel som levererades med expkärlet och sitter på dess ventilhus som verkar läcka lite, vet inte ens vad det är men ser ut som nån slags luftningsventil, vad man nu ska med den när man har säkerhetsventilen i samma mässingskoppling? Får väl ta bort den och plugga hålet i stället?

Tack för alla tips som finns i trådarna här!

/T

Liknande ämnen

1. Reglera golvvärme, separat shunt?
    av erikssonkarin i forum Värme allmänt
  2. Shunt (NIBE) med golvvärme
    av chrisj i forum Värmepumpar
  3. Installera shunt för golvvärme
    av pag i forum Värme allmänt
  4. Golvvärme shunt
    av cashking i forum Värme allmänt
  5. Golvvärme-shunt på pannel
    av swehjo i forum El