Byggahus.se
T
Vad är egentligen max rekommenderad temp på golvärme i badrumsgolv med klinker , och skiljer det i max-temp på el resp vattenuppvärmt golv ?. Har läst en del trådar här där någon skrev att fogmassan börjar spricka över 27+, vilket gör mig fundersam då många badrumsgolv ligger närmare +32-34, och framledningstemp på vattenburna system ligger i intervallet 35 - 45 ºC vid årets ”kallaste dag” med shuntsystem. Hade för mig att ev sprickbildning kan uppträda vid nylagt golv om man "drar"på för mycket direkt. Någon som kan reda ut detta ?
 
TN-Funkis skrev:
och framledningstemp på vattenburna system ligger i intervallet 35 - 45 ºC vid årets ”kallaste dag” med shuntsystem.
Vattenburen golvvärme max 40 ºC enligt min lev. Min värmekurva ger 32ºC vid -20. Ingen shunt kör med flytandekondensering
 
Man måste skilja på temperaturen på vattnet i golvet och temperaturen på golvets yta.

Vad vattentemperaturen är beror helt på golvets konstruktion, mycket gips och trä ovanför rören gör att en högre temp behövs, likaså dålig isolering under rören. 30-35 grarder i rören när det är kallt får väl sägas vara rätt normalt, så här års är det lägre än så.

Pexrören tål 80-90grader så det är inte en begränsning.

Trägolv vill inte vara varmare än 27 grader (så vet du var den siffran kommer ifrån).

Att fogmassa börjar spricka vid över 27 stämmer inte - då skulle alla mina golv spruckit i somras.

Här hemma är det fötterna som begränsar maxtempen - det är inte trevligt med golv som är för varma. 25-27 grader vill jag minnas är max, sedan blir man svettig under fötterna direkt (mätte detta på ett klinkergolv).
 
Hade för mig att ev sprickbildning kan uppträda vid nylagt golv om man "drar"på för mycket direkt.
För nylagd klinker brukar fix/fogtillverkarna ange minst fyra veckor innan man överhuvudtaget sätter på golvvärmen, därefter långsamt ökande temp (ett par grader per dygn). Någon som har andra erfarenheter? La klinker i hallen för snart två veckor sedan och det börjar bli lite kyligt om fötterna nu... Vågar jag? Vill ju inte chansa i onödan.
 
När jag hämtade klinker idag sa killen i butiken att en vecka räcker om man som vi har vattenburen värme i bjälklaget (bekräftas av texten på fix/fog påsarna). Om man har elvärme i flytspackel så tror jag han sa två veckor.

/T
 
  • Gilla
kongolasse
  • Laddar…
T
Tack för snabba svar, var lite orolig ett tag. Jag har trähus med betongjutet badrumsgolv ovanpå träbjälklaget där elvärme i fogmassa är inlagd med klinkers ovanpå. Som Kasch skrev, kan jag bekräfta att jag fick samma rekommendation i att betongen + fogmassan behöver c:a 4 veckor på sig (för elgolv), därefter starta värme svagt och öka temp sakta c:a 1-2 grader per dygn, detta gjorde vi i våras. Om Kash nu också har elgolv borde han kunna starta på c:a 18-20+ och sen gå sakta uppåt, det brukar ta c:a 1-2 dygn när den nya plattan är helt kall (min egen erfarenhet).

Jag kan inte vattenburen värme, men då vattenburen genererar lägre temp på mycket grövre ledningar borde också "väntetiden vara kortare" för golvet än för tunna elledningar som blir avsevärt mycket varmare = då också större värmeväxlingar i golvet.

Just nu vill frugan ha +32 på klinkersgolvet, därav min undran, har kontrollmätt med IR-termometer att temp är rätt i förhållande med termostatet i golv som visar rätt (termostatet mäter i golv+på väggen och tar ut medelvärdet).

Som Mathias S skrev är 27+ gränsen för trägolv, i badrum med klinkers kan man dra på mer. Däremot har jag själv upplevt att en del hotell kör "stekvärme" runt närmare 35-40(!), där jag då också sett hur en del mosaikgolv börjat släppa en del.

När vi kom hem från semestern var badrumsgolvet avstängt och svinkallt, då spolade jag varmvatten på hela golvet och startade golvslingan, och fick igång värmen mycket snabbt ( vi har c:a 30 cm isover i själva bjälklaget under betongen), men jag vet inte om detta trick e.v skulle kunna hjälpa Kasch då det är frågan om första gången.
 
Jag kör med vattenburen golvvärme. Låter ju som om jag skulle våga mig på att börja värma plattan lite försiktigt? Jag tror jag ska låta bli att spola varmvatten på klinkern då det är oglaserad klinker i hallen :)
 
  • Gilla
Proffe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.