Vi bor i ett kataloghus 162 m2 i Sthlm, byggt 2001. FLVP Nibe Fighter 310P från 2001, braskamin i vardagsrummet. För att minimera elförbrukningen har vi i princip sedan vi flyttade in kört uppvärmningen med stängda tilluftsventiler under den kalla årstiden och elpatronen avstängd (även vintertid), förutom när ungdomarna (de stora varmvattenförbrukarna) ska duscha (30 min elpatron räcker då för att värma tappvattnet till 50gr). Vid utetemperaturer <0 behöver vi elda i braskaminen morgon eller kväll för att hålla värmen uppe. Det fungerar bra, har alltid minst 20 gr i huset. Den totala förbrukningen ligger på 17.000 kWh/år.

Frågor:
1) sliter jag mera på kompressorn än vad jag skulle göra om jag lät automatiken gå som det är tänkt, med elpatronen ständigt på standby?
2) något annat som jag som okunnig inom värmereglering missar med detta? går det att optimera (i syfte att minimera elförbrukningen) på något annat, bättre sätt?
3) hur lång livslängd bör jag kunna räkna med att kompressorn har?

Tacksam för reaktioner! :)

Tycker det låter dumt att stänga tillluftventilerna, du får en dålig inomhusmiljö.
Sedan är det så att gammal inomhusluft är mer energikrävande att värma upp en färsk luft.

ppalm skrev:
Sedan är det så att gammal inomhusluft är mer energikrävande att värma upp en färsk luft.
Hur menar du?

om jag fattar rätt så har tråsdskaparens pump endast frånluft, så oavsett om hans till luftsventiler (dom i hans fönster) är öppna eller ej, så behöver ju pumpen samma mängd luft/timme, så jag ser inte detta som en besparande åtgärd, det måste ju komma in samma mängd från annat fåll, så länge pumpens fläckt går på samma varv.

jag har inte 100 koll på denna model, men den styrs väll av ute givare? om den nu gör detta bör den kanske kompliteras med inne givare om ni nu eldar så pass mycke som ni gör.

instrypning & korekt justering av radiatorerna, samt hen grundlig inställningen av värmepumpen är annars dom punkter där man "tjänar" mäst.

klart att du sliter mer på kompressorn om du låter denna värma huset istället för en elpatron. men jag tror inte du förkostar livslängden på maskinen. räkna inte med att den håller 10 år, var glad om den skulle hålla 15

CarMan skrev:
klart att du sliter mer på kompressorn om du låter denna värma huset istället för en elpatron. men jag tror inte du förkostar livslängden på maskinen. räkna inte med att den håller 10 år, var glad om den skulle hålla 15
Varför? den försöker väl värma med kompressorn i första hand eller? så när elpatronen går in går även kompressorn väl? Har ingen sådan själv men det låter ju mer logiskt att den kör på båda.

citactiva skrev:
Varför? den försöker väl värma med kompressorn i första hand eller? så när elpatronen går in går även kompressorn väl? Har ingen sådan själv men det låter ju mer logiskt att den kör på båda.
om värmepumpen själv arbetar så går den kanske 20 timmar/ dygn. vid sama tillfälle med elpatron så går kompressorn kanske 17 timar, då elpatronen hjälper till så nås rätt effekt fortare.

men glöm detta, det sliter mer, men det är marginellt, du viill vu inte ha elpatron, för det är dyrt

Du bör väl även sänka fläkthastigheten på pumpen om du stänger ventilerna annars kommer ju bara luften in någon annanstans.

Jag kör också med elpatronen avstängd och då har jag satt en max framledning på 26 grader. Då klarar pumpen att sända ut 26 grader i golvvärmen plus värma upp varmvattnet med c:a 2-3 grader per timme vilket räcker för vår familj för tillfället.

Vi eldar i braskamin för att klara värmen.

Klein

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.