Hej gott folk!

Jag skall precis ge mig i kast med att ta beslut för golvvärmen som skall lägga som primär värmekälla i huset.

Det är i entré plan det gäller. Ett vardagsrum på ca 30 kvadrat där det skall ligga parkett.
En hall, badrum och ett kök, med klinker.

Min tanke var att skruva fast rörhållar-skenor och sedan dra ut en 16 eller 20 mm slang i dessa, ringa ett företag som kommer med pumpbil och flytspacklar hela våningen!

Men då säger röris: "du måste ha värmefördelningsplåtar!" Alltså menar han på att jag behöver lägga antingen sådana frigolit-element med plåtar i, eller fräsa ur för värmeslangen i bef. spånskiva.

Summa:
Fördelas inte värmen av flytspacklet som omsluter slangen?

Vad tror ni om ovan metod?

// repseJ

Jepp, så är det. Värmefördelningsspackel, fast det går mycket och är dyrt.

Har just gjort exakt samma manöver men med spårad spån, plåtar och 16mm slang. Där klinkern ligger är det flytspacklat ca 18mm innan plattsättning.

M
Hur svårt är det att fräsa ur med handöverfräs? Blir det billigare med glespanel (typ 100-120mm) och lägga rören emellan än att ha frigolit?

Micke64 skrev:
Hur svårt är det att fräsa ur med handöverfräs? Blir det billigare med glespanel (typ 100-120mm) och lägga rören emellan än att ha frigolit?
Det är en bra fråga...
Så då menar du att lägga värmefördelnings-plåtar emellan glespanelen?

Jag har blivit rekommenderad att INTE köra med handöverfräs... Jag har nog inte släppt tanken helt... (=

D
Både med glespanel och spårad frigolit så behöver du värmefördelningsplåtar.

M
DIY_freak skrev:
Både med glespanel och spårad frigolit så behöver du värmefördelningsplåtar.
Ja, det är ju klart. Men det är ju samma plåt för båda så prisjämförelsen stämmer ju mellan cellplasten och glespanelen.

D
Det var bara svar på TS fråga om man skulle ha plåtar även med glespanelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.