1 491 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Golvvärme (igen?)
Hej gott folk!
Jag skall precis ge mig i kast med att ta beslut för golvvärmen som skall lägga som primär värmekälla i huset.
Det är i entré plan det gäller. Ett vardagsrum på ca 30 kvadrat där det skall ligga parkett.
En hall, badrum och ett kök, med klinker.
Min tanke var att skruva fast rörhållar-skenor och sedan dra ut en 16 eller 20 mm slang i dessa, ringa ett företag som kommer med pumpbil och flytspacklar hela våningen!
Men då säger röris: "du måste ha värmefördelningsplåtar!" Alltså menar han på att jag behöver lägga antingen sådana frigolit-element med plåtar i, eller fräsa ur för värmeslangen i bef. spånskiva.
Summa:
Fördelas inte värmen av flytspacklet som omsluter slangen?
Vad tror ni om ovan metod?
// repseJ
Jag skall precis ge mig i kast med att ta beslut för golvvärmen som skall lägga som primär värmekälla i huset.
Det är i entré plan det gäller. Ett vardagsrum på ca 30 kvadrat där det skall ligga parkett.
En hall, badrum och ett kök, med klinker.
Min tanke var att skruva fast rörhållar-skenor och sedan dra ut en 16 eller 20 mm slang i dessa, ringa ett företag som kommer med pumpbil och flytspacklar hela våningen!
Men då säger röris: "du måste ha värmefördelningsplåtar!" Alltså menar han på att jag behöver lägga antingen sådana frigolit-element med plåtar i, eller fräsa ur för värmeslangen i bef. spånskiva.
Summa:
Fördelas inte värmen av flytspacklet som omsluter slangen?
Vad tror ni om ovan metod?
// repseJ
Jo, om du använder tillräckligt med flytspackel så skall det räcka.
http://www.uponor.se/solutions/vvs-for-hus-och-hem/golvvarme/floor-constructions/pipe-holder.aspx
http://www.uponor.se/solutions/vvs-for-hus-och-hem/golvvarme/floor-constructions/pipe-holder.aspx
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Jepp, så är det. Värmefördelningsspackel, fast det går mycket och är dyrt.
Det är en bra fråga...Micke64 skrev:
Så då menar du att lägga värmefördelnings-plåtar emellan glespanelen?
Jag har blivit rekommenderad att INTE köra med handöverfräs... Jag har nog inte släppt tanken helt... (=
Klicka här för att svara