Jag har köpt ett nybyggt radhus av en av dom större aktörerna i min region och har fått problem i ett av badrummen. I detta har man placerat en handdukstork som enda uppvärmningskälla! Kan det verkligen vara rätt? Handdukstorken är kopplad till vår värmepump (en ComfortZone med frånluftsåtervinning) och har även en värmepatron. Problemet är att vattentempen från värmepumpen är låg, så jag har stängt av vattnet för att överhuvudtaget få någon värme på torken. Jag har ställt värmen på torken på max (60 C). Badrummet är på uppskattningsvis 5m3 och helkaklat. Det sitter även ett mindre fönster i badrummet.
Problemet är att badrummet är kallt. Frågan är om det finns någon som vet hur man ska dimensionera värmekällan i badrum eller vet var jag kan ta reda på det? Jag tänker ta fajten med säljarna men jag behöver veta vad som gäller innan jag drar igång processen.

Tack på förhand för era svar!

Konstigt med bara en vattenburen handdukstork även om den har elpatron. Normalt behövs också elgolvvärme för att uppfylla reglerna om lägsta temperatur på badrumsgolvet hela året inkl sommarhalvåret då framledningstemp från värmepannan är väldigt låg. Se vidare på Boverkets hemsida om krav på värme i badrumsgolv enligt dagens byggregler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.