9 326 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Luftfuktighet nere i krypgrund??
Hej.
Vi har flyttat till ett radhus från 2008. Man kan gå ner i en lucka i golvet så att man hamnar nere i krypgrunden, under huset. Där finns en avfuktare och uppe i huset har vi en lite dosa som visar vilken fuktighet det är nere i krypgrunden. Den står på 38 %. Vill bara försäkra mig om att det låter OK?? Jag läste någonstans att luftfuktigheten brukar ligga på ca 50 - 60 % nere i en krypgrund. Är 38 % då för lite eller gör det inget att det är lägre än normalt??
Jättetacksam för svar.
Med vänlig hälsning Jossan
Vi har flyttat till ett radhus från 2008. Man kan gå ner i en lucka i golvet så att man hamnar nere i krypgrunden, under huset. Där finns en avfuktare och uppe i huset har vi en lite dosa som visar vilken fuktighet det är nere i krypgrunden. Den står på 38 %. Vill bara försäkra mig om att det låter OK?? Jag läste någonstans att luftfuktigheten brukar ligga på ca 50 - 60 % nere i en krypgrund. Är 38 % då för lite eller gör det inget att det är lägre än normalt??
Jättetacksam för svar.
Med vänlig hälsning Jossan
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Var glad att ni har en torr och väl fungerande grund. Många krypgrunder har betydligt högre luftfuktighet än så.
Ok då låter det bra. Jag läste bara någon annanstans att det varken är bra att ha för hög eller för låg luftfuktighet... Det var därför jag tänkte att 38 % kanske var för låg. Men då kanske jag kan vara lugn då 
Om ni vill spara på energi så kan ni ju ställa in avfuktaren på en högre luftfuktighet så slipper den gå lika ofta. Typ 60% eller nåt. Det skall helst inte vara högre än 75% relativ luftfuktighet i en krypgrund. Jag har en kondensavfuktare som jag bara kör på sommaren i min krypgrund som är inställd på 65% luftfuktighet.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Inte går väl avfuktaren vid så låg relativ fuktighet som 38%?
Jag vet inte om avfuktaren är igång hela tiden eller om den endast går igång om fuktigheten stiger. Har ingen aning om hur den fungerar. Jag vet bara att den står där nere i krypgrunden och att lilla dosan på väggen visar att fuktigheten är 38 %.
Har du RF 38 % denna årstid i stockholmstrakten, så har du anledning att kolla.
Kanske visar din mätare fel.
Om inte, är nog din avfuktare ställd på alldeles för låg nivå. Skadar inte huset, men väl din plånbok. I synnerhet om det råkar stå en avfuktare av sorptionstyp där nere.
KOB
Kanske visar din mätare fel.
Om inte, är nog din avfuktare ställd på alldeles för låg nivå. Skadar inte huset, men väl din plånbok. I synnerhet om det råkar stå en avfuktare av sorptionstyp där nere.
KOB
För låg fuktnivå i krypgrunden kan också innebära att trägolvet/bjälklaget torkar ur så mycket att det bildas små springor där lite luft skulle kunna passera från krypgrunden upp till bostaden. Det vore inte bra av flera anledningar. Trä torkar ur vid lägre RF än ca 60%. I ett nytt välbyggt hus borde det dock inte vara någon risk för detta jämfört med ett äldre hus med plankgolv.
Kör själv en kondensavfuktare DS15 inställd på RF 63% vilket ger en RF som varierar över året mellan ca 55% - 70% beroende på vinter eller sommar. Drar omkring 765 kWh/år enligt energimätaren (störst elförbrukning på sommaren juli-augusti).
Kör själv en kondensavfuktare DS15 inställd på RF 63% vilket ger en RF som varierar över året mellan ca 55% - 70% beroende på vinter eller sommar. Drar omkring 765 kWh/år enligt energimätaren (störst elförbrukning på sommaren juli-augusti).
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
En absolut förutsättning för att en avfuktare ska fungera överhuvudtaget är att det är stängt och tätt, annars blir det precis som Kembe skriver, man avfuktar all luft i världen. Många som kör avfuktare går (kryper) ett varv invändigt med fogskum eller annan tätmassa för att se till att det verkligen är tätt mellan syll och stenfot/betongbalk/grundbalk.
Har man ett plastskikt mot jordfukt som sluter tätt mot kantbalk och tätt mellan syll och kantbalk, då kommer det bli torrt och bra klimat i krypgrunden (ovan plasten dvs).
Har man ett plastskikt mot jordfukt som sluter tätt mot kantbalk och tätt mellan syll och kantbalk, då kommer det bli torrt och bra klimat i krypgrunden (ovan plasten dvs).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden