Gissar på att du eldar med ved... Isåfall ställ den med beredare i mitten så skiktar det sig fint ifrån tankarna ifrån sidorna när du tappar varmvatten. Och du behöver inte stänga av några tankar när du bara eldar för tappvarmvatten på sommarn.. Större varmvattenvolym = färre eldningstillfällen.fredguy skrev:
hej igen, jag hr flyttat saker och så, ska snart in med tredje tanken och rada upp dom, men jag är fortfarande lite oviss på om vvb tanken ska stå i mitten eller närmast pannan?
kan man ställa dem på rad så här enligt bild och sedan ställa 200l tryckexpkärlet längst bort på utrymmet som blir över där? det är ganska precis att tre tankar plus expkärlet går in efter hela väggen. pannan står vägg i vägg till höger på bilden.
mvh
kan man ställa dem på rad så här enligt bild och sedan ställa 200l tryckexpkärlet längst bort på utrymmet som blir över där? det är ganska precis att tre tankar plus expkärlet går in efter hela väggen. pannan står vägg i vägg till höger på bilden.
mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske idé att också tilläggsisolera tankarna också. Antar att det är 45 mm mineralull i dem nu och därför jag tror du kommer vara väldigt väldigt nöjd om du tar dig tid och råd att göra det lilla extra ingreppet. Såtillvida att du inte vill ha lite värmeläckage för rummets skull. Btw...Vad har du för panna som skall värma tankarna?
jag har också tänkt på det, jag kommer ha tre element i källaren efter pannbytet också, men inget i detta rum. pannan är en nibe vedex 3000.
jag hade en tanka på att rada upp tankar och tryckexpkärl och sedan regla upp en enkel vägg över dem? alla ideer och tips är välkomna, allt ska monteras och kopplas in nån gång i slutet av maj eller början av juni så jag har lite tid på mig att pula.
jag eldar utan tankar just nu i en gammal euronom kombipanna så jag antar att det kommer bli mycket bättre och jag eller min sambo slipper springa i källartrappen 35ggr per dygn när det är kallt..
jag hade en tanka på att rada upp tankar och tryckexpkärl och sedan regla upp en enkel vägg över dem? alla ideer och tips är välkomna, allt ska monteras och kopplas in nån gång i slutet av maj eller början av juni så jag har lite tid på mig att pula.
jag eldar utan tankar just nu i en gammal euronom kombipanna så jag antar att det kommer bli mycket bättre och jag eller min sambo slipper springa i källartrappen 35ggr per dygn när det är kallt..
Då så. Isolera så mycket du kan. Sen skulle jag ställt tanken med beredare i mitten. Finns ingen poäng att bara värma en tank på sommaren. Bättre att värma allt vatten vilket du utan värmeuttag bör göra med ca ett ilägg.
fungera det bättre att ha den med beredare i mittenUser81 skrev:
Varför ska dom kopplas ihop på mitten?
Aha, bra tips! Tänkte försöka klämma in en tank till i sommar.