9 019 läst ·
64 svar
9k läst
64 svar
Vad för värmesystem i ett enplans med källare?
Många pannor har inbyggd shuntventil även denna verkar ha det . Är den graderad från 0 - 10 så är det shunten ..
och ju högre siffra desto varmare blir vattnet som går till elementen.. och du verkar ha nya ledningar dragna till detta element som du visar på bilden och dessa rör ger ingen självcirkulation,, utan pumpen lär få gå hela tiden..
Pannan är en kombi både för ved och olja som sitter där och elpatroner 2 st som också är monterade ....
Eti
och ju högre siffra desto varmare blir vattnet som går till elementen.. och du verkar ha nya ledningar dragna till detta element som du visar på bilden och dessa rör ger ingen självcirkulation,, utan pumpen lär få gå hela tiden..
Pannan är en kombi både för ved och olja som sitter där och elpatroner 2 st som också är monterade ....
Eti
Intressant då vi befinner oss i samma läge. Blir nog en LV pump men vilken ska man ha ? Oljan som vi kör idag ger trots allt en väldigt behaglig värme! Är ett souteräng hus på 144 kvm.
Tips och funderingar mottages gärna!
Tips och funderingar mottages gärna!
Jag har nästan bestämt mig för en markvärmepump, men kikar även på beg pelletsanläggningar för att sätta in och skjuta investeringen några år framöver..klykan skrev:
Uppföljning:
Jag hade mkt huvudbry med vilket värmesystem som skulle installeras. Råkade snubbla över en ny Nibe vvm300 och f-2025-10 för 50000kr som installerades. Knäppte i elementen så en ukv-tank installerades. Resultatet: ett mkt väl fungerande värmesystem.
Har inte eldat med elpatronen en enda gång
men vintern har varit förhållandevis mild. För att ha 21 grader inne vid -5 grader krävs framledning på 44 grader, så lite kallare orkar pumpen med. Det är inte så vanligt med ännu kallare här.
I badrummet har vi bytt element till ett dubbelt så effektivt och där är riktigt varmt och skönt. Kommer byta i rummen lite allt eftersom.
Kamin ska installeras innan hösten!
Jag hade mkt huvudbry med vilket värmesystem som skulle installeras. Råkade snubbla över en ny Nibe vvm300 och f-2025-10 för 50000kr som installerades. Knäppte i elementen så en ukv-tank installerades. Resultatet: ett mkt väl fungerande värmesystem.
Har inte eldat med elpatronen en enda gång
I badrummet har vi bytt element till ett dubbelt så effektivt och där är riktigt varmt och skönt. Kommer byta i rummen lite allt eftersom.
Kamin ska installeras innan hösten!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden