Byggahus.se
Jag upptäckte i morse att dioderna på rumstermostaterna till golvvärmen inte lös. Jag vred och inget hände. Felsökte i eftermiddags och kom fram till att min Uponor C-35 reglercentral är stendöd.

Jag surfade runt lite och fann att den ofta dör av för mycket värme. Huset och installationen är tre år gammalt nu i september.

Nu återstår några frågor:
1: Nån som vet hur vanligt det är att de lägger av?!
2: Jag tänkte köpa en ny likadan och byta den själv. Den har tolv kanaler men jag använder bara sex av dem. Köper jag likadan är det bara att koppla kabel för kabel... :surprised: Behöver man ställa in något på den eller är det bara att koppla in?!
3: Nån som vet om den finns billigare än c:a 1100:-?!

PS: En kul sak hände: När jag felsökte satte jag reglerventilen till värmen i manuellt läge på maximal värme... Kom upp på övervåningen efter c:a två timmar och kunde nästan basta... Pannan skickade ut c:a 48-gradig värme till radiatorerna jämfört med c:a 23 grader som den brukar skicka nu... :wow:
 
Samma sak hände här. 17 grader i huset på morgonen och basenheten verkar stendöd. Ingen lysdiodsindikation på basenheten och inget händer vid vrid på termostaterna.

Såg att Rinkaby Rör hade basenheten för 1005.

Vårt hus är 2,5 år så det var ingen vidare hållbarhet för en funktion som borde vara robust.
 
I fredags var jag och köpte en ny på "Bad & Värme" på Hisingen i Göteborg, knappt 1200:- inkl moms..
Det var bara att koppla kabel för kabel över till den nya enheten så funkade det.

Den uppgraderade modellen har förresten en orange punkt på kartongen, se till att du får den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.