1 726 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Värma upp hus
Har precis köpt ett renoveringsobjekt som senare ska bli en bar/resturang plus 4st kontor. detta är en enplansvilla på ca 250kvadratm
just nu finns det ett vanligt elskåp men inga element, funderar på panna samt kamin men e osäker. alla möjliheter finns så snälla kom med förslag då jag har noll koll på detta med värme, vatten osv.
just nu finns det ett vanligt elskåp men inga element, funderar på panna samt kamin men e osäker. alla möjliheter finns så snälla kom med förslag då jag har noll koll på detta med värme, vatten osv.
finns det ingen värme alls i huset nu... ivan sa att den kåken vart en bar innan med, hur värmdes den upp då?
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
På storleken låter det som att det är ett typiskt objekt för bergvärme med ett rejält borrhål eller kanske till och med två,
Eftersom du ska bygga verksamhetslokaler, så borde du ha högre krav på flexibilitet än i ett bostadshus. DVS möjlighet att flytta innerväggar, arbetsplatser, belysning etc. Troligen är det bra att bygga "kontorstak" med lösa plattor och sen dra all el, ventilation och värme ovanför innertaket. I en kontorslokal har du begränsad nytta av golvvärme eftersom folk har skor på sig. Troligen är det enklare att köra med radiatorer och drar du värmesystemet som pex rör-i-rör ovanför innetaket så borde det vara en relativt enkelt och flexibel installation.
Eftersom du ska bygga verksamhetslokaler, så borde du ha högre krav på flexibilitet än i ett bostadshus. DVS möjlighet att flytta innerväggar, arbetsplatser, belysning etc. Troligen är det bra att bygga "kontorstak" med lösa plattor och sen dra all el, ventilation och värme ovanför innertaket. I en kontorslokal har du begränsad nytta av golvvärme eftersom folk har skor på sig. Troligen är det enklare att köra med radiatorer och drar du värmesystemet som pex rör-i-rör ovanför innetaket så borde det vara en relativt enkelt och flexibel installation.
Jag hade inte valt vedeldning till en lokal som ska hyras ut eftersom man blir uppbunden till lokalen. Den enda fördel jag kan tänka mig är en lägre investeringskostnad jämfört med bergvärme, och möjligen lägre energipris om man har egen skog eller liknande.vedmannen skrev:
Även om det rör sig om en mindre restaurang så finns behov av köksventilation som med ett mindre stekbord, fritös, värmeri mm kräver ett utsug på 2000-3 000 kubikmeter luft/tim (förutom den vanliga komfortventilationen) och för att kompensera denna ventilationsförlust behövs 40-50 kw då det är kallt ute + värme till lokalen. Utsug från matberedning är dessutom svårt att återvinna så det är ingen vanlig villapump det gäller. Ett av de få fall där anslutning till fjärrvärme vore befogat..?
Klicka här för att svara