Skriv svar Nytt ämne
  1. 2012-04-22 08:38
    Svara | #1

Nykomling Medlem: dec 2009
    Skåne
    2 inlägg

CTC Excellent - Fylla på vatten

Känner mig en smula "dum i huvudet" just nu.

Vi har en CTC Excellent från 2000 och igår plockade vi bort en läckande radiator. I samband med detta tömde vi pannan/radiatorsystemet på vatten (rätt eller fel?).

När väl radiatorn var bortplockad, slog vi på vattnet igen och fyllde på radiatorsystemet (och avluftade). Mitt problem är att det står att pannan måste vara vattenfylld innan jag slår på den och då undrar jag följande:

- Räcker det med att slå på huvudvattenledningen och fylla radiatorsystemet eller är det så att det finns ytterligare ett påfyllningsställe någonstanns?

Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

2. 2012-04-23 06:53
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2011
    örebro
    445 inlägg
    Gillad 4 gånger
    Hej Dom menar att systemet ska vara påfyllt så inte pannan går "torr"så har du fyllt systemet så är det bara tuta och köra.Du ska fylla på så du har tryck på expansionskärlet vad du nu kör på för tryck.Men när pannan startar så ökar trycket ute i systemet och då kommer du behöva lufta och kommer det luft så kommer du säkert behöva fylla på systemet igen men det ser du på expansionskärlet så det kommer du nog behöva göra några gånger eftersom ni har tappat systemet när ni tog ner en radiator(element)

Liknande ämnen

1. Fylla på vatten, gammal EVC-13
    av frinken i forum Värme allmänt
  2. fylla på vatten
    av Markus2 i forum Värme allmänt
  3. Hur fylla på vatten i Diompanna?
    av Maveric77 i forum Värme allmänt
  4. Fylla på vatten? Hjälp!
    av Anna Lilja i forum Olja & el
  5. Fylla på vatten, hur?
    av wertok i forum Värme allmänt

Taggar