Hej håller nu på med att renovera ett garage ! nu till frågan kommer att dra vattenburen golvärme men hur många slingor kommer de att gå och hur ska ritningen se ut för de slingorna ja ska dra ut i golvet cc mellan slingorna 25cm eller 30cm?
ungefär 60 - 70 kvadrat hela garaget

• planering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Både cc-mått och max slinglängd bestäms av vilken slang (och framledningstemperatur) som ditt system kommer att bygga på. För Uponors 20 mm rör sägs ca 4 löpmeter per m2 vid cc-300. Slingorna brukar nog inte vara längre än 80-100 m som max, vilket torde ge dig ca 3 slingor med 20 mm slang (alltså kring 90m per slinga). Grovt yxat. Läs på http://www.uponor.se/~/media/Files/...ken/VVS-Handboken_Edition1_Golvvarme_low.ashx

Det finns fler tillverkare av slang och vissa är också billigare än uponor/wirsbo. Vissa, typ nätbutiker, kan beräkna lite mera exakt och ibland till och med rita upp din slangläggning när du köper materialet hos dem.

När värmebehovet är lägre som i ett garage kan man lägga slangen CC 50 med 20-slang. Det är då inga problem med längden när du har en separat pump för dessa 2 slingor

Redigerat:
okej tack så mycket :) skulle gärna vela ha ritat upp min slangläggning på nåt vis kanske nån som kan :)

bobi skrev:
okej tack så mycket :) skulle gärna vela ha ritat upp min slangläggning på nåt vis kanske nån som kan :)
Som sagt, kontakta någon försäljare de både beräknar och ritar upp slangläggningen åt dig.

aha okej de ska ja prova :)

www.billigtvvs.se har jag för mig gör det, de var dessutom billiga på slang när jag köpte där för något år sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.