Hej håller nu på med att renovera ett garage ! nu till frågan kommer att dra vattenburen golvärme men hur många slingor kommer de att gå och hur ska ritningen se ut för de slingorna ja ska dra ut i golvet cc mellan slingorna 25cm eller 30cm?
ungefär 60 - 70 kvadrat hela garaget
ungefär 60 - 70 kvadrat hela garaget
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Både cc-mått och max slinglängd bestäms av vilken slang (och framledningstemperatur) som ditt system kommer att bygga på. För Uponors 20 mm rör sägs ca 4 löpmeter per m2 vid cc-300. Slingorna brukar nog inte vara längre än 80-100 m som max, vilket torde ge dig ca 3 slingor med 20 mm slang (alltså kring 90m per slinga). Grovt yxat. Läs på http://www.uponor.se/~/media/Files/...ken/VVS-Handboken_Edition1_Golvvarme_low.ashx
Det finns fler tillverkare av slang och vissa är också billigare än uponor/wirsbo. Vissa, typ nätbutiker, kan beräkna lite mera exakt och ibland till och med rita upp din slangläggning när du köper materialet hos dem.
Det finns fler tillverkare av slang och vissa är också billigare än uponor/wirsbo. Vissa, typ nätbutiker, kan beräkna lite mera exakt och ibland till och med rita upp din slangläggning när du köper materialet hos dem.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
www.billigtvvs.se har jag för mig gör det, de var dessutom billiga på slang när jag köpte där för något år sedan.
Klicka här för att svara