Vi ska lägga golvvärme i plattan och jag funderar på hur jag ska dela upp slangen, ska jag ta för varje rum eller? Ska jag lägga slangen under eller över armeringen? Utbyggnaden är på ca 40 kvm hur mycket slang behöver jag, jag tänkte köra 20 mm slang. Det är väl inget jag behöver i nuläget förutom slangen för att lägga den i plattan, kopplingar sker väl ovanför plattan?

Behöver få hem slangen snart så svar önskas omgående

Du gör som du vill, vill du kunna köra olika temperaturer i rumen dela upp slingorna annars kör med en stor. Kör cc 300 mm så går det åt 4m/kvm. Du måste ha något att fästa slangen med, najtråd eller buntband går fint.

Under armeringen för att spara betong.

Om det ska likna nåt när slangen kommer upp ur plattan så monterar man fördelaren före gjutning, underlättar provtryckning också...

P
Som Matss säger. Fördelaren brukar man sätta dit för då får du rätt avstånd mellan slangarna. Även "slangböjar" så slangen vinkas upp.

Men varför inte skicka ritningen till "golvärme-tillverkaren"?
Tror nog att både LK, Uponor och Roth ritar slingorna till dig och ger dig en inköpslista.
Jag bestämde mig för LK och dom gjorde hela huset. Helt super!
Ofta lägger man slingor för varje rum.
Jag la slangen under armeringen i speciella slanghållare för att få bra avstånd.
Hade dock 160kvm att göra

Blir nog långt med en lång slinga på 40m2.
Dela upp det i minst 2 och kör under armeringen.

Eller så najar du fast slangen ovanpå armeringsnätena. Du slipper extra material för att fixera slangarna och med 15cm rutnät så är det lätt att lägga c-c 30cm.

Nackdelen är att du får se upp med var du borrar i golvet sen då slangarna ligger rätt ytligt.

En slang ska vara max 100m så i ditt fall blir det 2 slangar. slangarna ska ligga på frigoliten. du får jämnare värmefördelning och du kan borra med 110mm borr igenom 45 regel utan att riskera att borra i någon slang! Du spikar fast syllen med 8x90 expanderspik. som tidigare talare på peka. dit med fördelaren och köp rätt tillbehör för att montera slangen. du sparar några kronor men du får det aldrig bra utan dom. fråga på vvs butiken. tänk på att till kommande varmvarren ska dras i ytter kanten först. fråga på affären som sagt. det är endel att tänka på för att det ska bli bra men de tror jag allt att du fixar.

oleg skrev:
slangarna ska ligga på frigoliten.
oleg skrev:
du sparar några kronor men du får det aldrig bra utan dom.
"Ska" och "aldrig" tycker jag är lite starka ord i detta sammanhang, jag har själv gjort plattor där jag najat slangen på näten och inte haft några problem med ojämn värme.

tackar så mycket grabbar och tjejer om nu thestills är en tjej. Jag har beställt slangen och najtråd, hoppas jag får det innan helgen. Ska jag beställa fördelaren också tycker ni? Hur vet jag vilken fördelare som är bäst?

tackar Gabbe den ska jag kolla upp är det någon du har provat själv? Är det åtta rör som går att använda till den fördelaren med åtta slingor?

Jag har genom åren köpt tre st fördelare av honom, pump/shunt har jag alltid konstruerat/byggt själv. Men är man inte en halvgalen ingenjör men för stort kontrollbehov så skulle jag rekommendera att köpa en färdig lösning :)

Ja en fördelare för åtta slingor har anslutningar för just åtta rör/slingor/slangar.

Gabbe1 skrev:
Jag har genom åren köpt tre st fördelare av honom, pump/shunt har jag alltid konstruerat/byggt själv. Men är man inte en halvgalen ingenjör men för stort kontrollbehov så skulle jag rekommendera att köpa en färdig lösning :)

Ja en fördelare för åtta slingor har anslutningar för just åtta rör/slingor/slangar.
med färdig lösning menar du en fördelare, pump och shunt från samma leverantör? Tror du inte att en vvs:are fixar att få ihop det med den fördelaren?

Självklart ska en rörmockare kunna montera ihop en fungerande golvärmeshunt.

Krilleman
Självklart kan en röris montera ihop en golvvärmeshunt, men frågan är snarare att hitta en seriös röris som gör det.

När vi får förfrågningar om att lösa problem åt kunder som håller med material själv tackar vi nästan alltid nej till jobbet. För det första jobbar vi bara med svenska leverantörer som håller med både garanti och support om något felar (ovärderligt när betongbilen är bokad och klar) Hur löser man garantifrågor med estonian-market?

Samt att om man hård-tolkar lagar och regler så är det faktiskt installatören som håller med garantin (det är trots allt han som ska se till att allt blir installerat efter alla konstens regler) oavsett vem som köpt materialet! Sverige är fantastiskt!

Och med detta försöker jag inte vara moralpolis och säga att allt utländskt material är skit. Inte alls, det kan absolut vara bättre kvalité också och det finns många bra exempel men även många dåliga. Frågan är hur löser man just garantifrågor då dom uppstår???? Säkervatten som hela försäkringsbolags-branchen verkligen tryckt på, var kommer den in i helheten via tex estonianmarket???

Tänkvärt!

Jag själv som installatör skulle aldrig gjuta in slang som jag inte har svensk garanti på att den fungerar som den är tilltänkt i 50 år!

Ett korrekt installerat värmesystem räknar man med att det ska hålla i 50 år i försäkrings-synpunkt! Man vill ju trots allt kunna få ersättning om något felar...

Fördelaren monterar man självklart innan gjutning...!!! Man får rätt cc avstånd upp ur betongen direkt och man underlättar provtryckningen enormt! Normalt är att lämna tex 1 bar under själva gjutningen. Då kan man lätt se om man råkat få hål på slangen av misstag! Jag har lagt golvvärme både på och under armeringen, men fördelen med montage i skena på isoleringen (alltså under armeringen) som Matss skriver... Det skulle jag säga är bäst. Du får mer betong ovan slangen och därmed minskar risken att man borrar hål vid av misstag vägg-montaget! Problemet är ju bara att man får ett "trögt" värmesystem vid all ingjutning oavsett ovan eller under armering...

Alla svenska golvvärme-tillverkare lämnar ut ritningar på sina system om du skickar in ritningar! tex LK, Uponor, thermotech...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.